۰ نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

بانک‌ها، موسسات خیریه نیستند که بی‌حساب و کتاب تسهیلات بدهند/ سیل اخیر ۳۸هزارمیلیارد تومان خسارت وارد کرد

۳ تیر ۱۳۹۸، ۹:۰۵
کد خبر: 361994
بانک‌ها، موسسات خیریه نیستند که بی‌حساب و کتاب تسهیلات بدهند/ سیل اخیر ۳۸هزارمیلیارد تومان خسارت وارد کرد

رییس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص 38هزارمیلیارد تومان برای جبران خسارات سیل اخیر عنوان کرد و افزود: دولت و نظام بانکی هر کدام 23هزارمیلیارد و 15هزار میلیارد تومان این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محمدباقر نوبخت امروز دوشنبه سوم تیرماه٩٨ در مراسم امضای تفاهم نامه برای تامین مالی ٣٠٠٠میلیارد تومانی برای مناطق سیل زده از سوی نظام بانکی گفت:  سیلی کم نظیر در دهه‌های اخیر کشور را در بر گرفت و بالغ بر ۳۸هزارمیلیارد تومان به ابنیه، زیرساخت‌ها و اموال مردم در این سیل خسارت وارد کرد.

وی در خصوص منابع تامین مالی جبران این خسارات گفت: ۲۳هزارمیلیارد تومان از منابع لازم برای جبران خسارات قرار شد از ردیف‌های مختلف بودجه تامین شود و با توجه به این موضوع که ما امسال تحت ظالمه‌ترنی تحریم‌ها قرار گرفته ایم تامین همه این 38هزارمیلیاردتومان از محل دولت مممکن نیست در نتیجه تامین ۱۵هزارمیلیارد تومان دیگر از محل تسهیلات خواهد بود که که نظام بانکی این مسئولیت را به عهده گرفته است.

نوبخت افزود: تا این تاریخ ۳هزار و پانصد میلیارد تومان به خزانه تخصیص یافته است و دیروز در جلسه دولت ۳هزار و۹۰۰میلیارد تومان دیگر تخصیص یافت. از این مبلغ برای بخش راه و زیرساخت‌ها ۱۰۰میلیاردتومان، هزارو۵۰۰میلیارتومان برای بازسازی اماکن شهری و روستایی و هزارو۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای حوزه آب و برق و فاضلاب در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سال قبل ٥٤ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته، خاطرنشان کرد:٣٩٠٠  میلیارد تومان خرید تضمینی گندم تا چند روز پیش صورت گرفته و ٣٤٠٠ میلیارد تومان آن به فروشندگان گندم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: به بانک‌ها اعتراض می‌شود که چرا تسهیلات را به موقع نمی‌دهند؟ اما بانک‌ها که موسسات خیریه نیستند و باید به مردم پاسخگوی سود سپرده‌هایشان باشند و باید دقت کنند که پول را به کسی می‌دهند که کفایت و اطمینان لازم را دارد یا نه؟

نوبخت تاکید کرد: من بعنوان عضو مجمع بانک مرکزی و عضو شورای پول و اعتبار، رضایت خود را از نظام بانکی اعلام می‌کنم و به طور قطع تاریخ و تحلیلگران منصف به نیکی از بانک‌ها یاد خواهند کرد.

ارز ۴۲۰۰تومانی حذف نمی‌شود

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ هب این پرسش که آیا ارز 4200تومانی حذف می‌شود یا نه، گفت: افزود: سیاست دولت همچنان بر پرداخت ارز دولتی برای کالاهای اساسی مردم است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه طوری طراحی شده است که همه تکانه‌ها متکی به نفت به حداقل برسد و تلاش می‌کنیم در اصلاح ساختاری بودجه بتوانیم آنچه که مربوط به نفت است به طور مستقیم وارد بودجه نکنیم و منابع غیرنفتی یا حداقلِ منابع نفتی را وارد بودجه کنیم