۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی:

دو برابر مالیات وصولی، فرار مالیاتی داریم

۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 361890
دو برابر مالیات وصولی، فرار مالیاتی داریم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی کشور گفت: یک ونیم تا دو برابر مالیاتی که در کشور وصول می شود، فرار مالیاتی داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حسن حسینی شاهرودی» با تشریح دستور کار امروز کمیسیون اقتصادی اظهارداشت: استماع گزارش عملکرد هیات تحقیق و تفحص از گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص تخلفات مالی اعم از اختلاس، تبانی، قاچاق کالا و عدم رعایت قانون و ضوابط و شور دوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار امروز کمیسیون اقتصادی قرار داشت که شور دوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده بررسی شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی با اشاره به حضور رئیس جدید سازمان امور مالیاتی کشور در نشست امروز کمیسیون اقتصادی، اظهارداشت: رئیس جدید سازمان امور مالیاتی سیاست ها و برنامه های خود را بیان کرد و اعضای کمیسیون هم نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در این نشست لایحه نظام جامع مالیاتی، ساماندهی مالیات، شفافیت مالیاتی، کاهش فرار مالیاتی با اجرای سامانه مالیاتی بحث و بررسی شد و نکات قابل توجهی برای اصلاح لایحه مطرح گردید.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در جلسه روز سه شنبه بررسی لایحه نظام جامع مالیاتی در کمیسیون ادامه خواهد داشت، اظهارداشت: قائل به این هستیم که یک و نیم تا دو برابر مالیاتی که وصول می شود، فرار مالیاتی داریم و کمتر از یک چهارم درآمد کشور به مالیات مربوط می شود درحالی که طبق برآورد ۵۰ درصد درآمد کشور باید مربوط به مالیات باشد و بی نیاز از نفت باشیم.

نماینده مردم شاهرود افزود: منظورم افزایش قیمت مالیات نیست بلکه باید مودیان جدید مالیاتی و پایه های جدید ایجاد کرده و بتوانیم از بخش هایی که فرار مالیاتی دارند و فعالان اقتصادی در سایه مالیات بگیریم.

حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: با اجرای سامانه مالیاتی، صندوق مکانیزه فروش در مبادی فروش کالا و خدمات می توان دریافت مالیات را محقق کرد و فرار مالیاتی را کاهش داد.

این نماینده مجلس با استناد به ماده ۱۷۸ قانون مالیاتی گفت: براساس این ماده، همه دستگاه ها باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند؛ البته تاکنون اراده ای بر اعمال قانون در این زمینه وجود نداشت.

وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی، باید برای اجرای دقیق نظام جامع مالیاتی زمانبندی داشته و همچنین نقشی که باید داشته باشد را مشخص کند و کمیسیون اقتصادی هم تمام قد از آن حمایت خواهد کرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این امر به این معنا نیست که بر مالیات مودیان خوش حساب و اقشار کم درآمد اضافه و به آنان فشار وارد کنیم؛ بلکه هدف اخذ مالیات از آن دسته از فعالان اقتصادی است که فرار مالیاتی دارند.

حسینی شاهرودی ادامه داد: شرکت هایی که در خفا فعالیت می کنند، افرادی که در مناطق آزاد شرکت ثبت کرده و در جایی دیگر فعالیت می کنند و افرادی که پولشویی می کنند باید درگیر پرداخت مالیات کرد.

وی با اشاره به وجود سامانه های مختلف در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گفت: با استفاده از این سامانه ها، فعالان اقتصادی با حساب های کلان بانکی باید رصد شوند و مشخص شود از کجا آورده اند. منبع درآمد آنان باید شفاف و روشن باشد و سازمانی که طبق قانون باید این موارد را رصد کند، سازمان امور مالیاتی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: آقای پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی امروز در نشست صحبت های بسیار خوبی داشت و پر از انرژی و محکم بود و امیدوارم صحبت هایش اجرایی و عملیاتی شود.