۰ نفر

فعالیت صرافی‌های استانی در قالب بازار متشکل ارزی

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 360607
فعالیت صرافی‌های استانی در قالب بازار متشکل ارزی

بازار متشکل ارزی با هدف ساماندهی بازار ارز در آستانه راه اندازی قرار گرفته و قرار است طی روزهای آینده فعالیت آزمایشی و سپس رسمی خود را آغاز کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، طی هفته‌های اخیر جزئیاتی از نحوه عملکرد این بازار منتشر شده است و این جزئیات در حال تکمیل است. درهمین زمینه رئیس شورای عالی کانون صرافان با اشاره به اینکه بازار متشکل ارزی با هدف ساماندهی بازار اسکناس ارز و انتقال معاملات به کانال رسمی ایجاد شده است، گفت:زمانی که قیمت ارز در یک بازار رسمی کشف شود، این نرخ به تدریج ملاک قیمت‌گذاری در کشور خواهد شد.

کامران سلطانی‌زاده افزود: هم‌اکنون تعیین نرخ ارز تحت تأثیر کشورهای همسایه انجام می‌شود، ولی با فعالیت بازار متشکل ارزی به‌طور قطع این موضوع به داخل کشور منتقل خواهد شد و به نوعی این بازار مرجع قیمت‌گذاری ارز می‌شود.

کف و سقف معاملات در بازار

وی درپاسخ به این سؤال که کف و سقف معاملات دراین بازار چگونه خواهد بود، توضیح داد: کف معاملات دراین بازار 10 هزار دلار و سقف آن 100 هزار دلار تعیین شده است.

به گفته وی با این وجود هیچ محدودیتی برای تعداد معاملات در روز گذاشته نشده است به این معنا که هر عضو پس از خرید یا فروش مبلغ معاملاتی می‌تواند مجوز معامله بعدی را دریافت کند.

سهم کانون صرافان به نمایندگی از طرف صرافی‌ها به 30 درصد رسید

رئیس شورای عالی کانون صرافان همچنین با اشاره به تغییراتی که در نحوه عضویت صرافی‌ها دراین بازار درنشست با رئیس کل بانک مرکزی رخ داده است گفت: برای افزایش عمق بازار و با موافقت رئیس کل بانک مرکزی علاوه بر کاهش 75 درصدی حق عضویت سهم کانون صرافان که تا پیش از این 20 درصد بود به 30 درصد افزایش یافت. وی ادامه داد: پیش از این قرار بود هر صرافی سالانه 100 میلیون تومان به عنوان حق عضویت بپردازد که این رقم به 25 میلیون تومان کاهش یافت.

به گفته وی به هر روی صرافان دراین بازار درآمد متعادلی که توانایی پوشش هزینه‌های آنها را داشته باشد کسب خواهند کرد.

استقبال صرافی‌ها از بازار متشکل ارزی

وی درادامه تأکید کرد: تسهیل شرایط عضویت صرافی‌ها باعث افزایش استقبال آنها از این بازار شده است. هرچند ارائه مدارک مورد نیاز برای عضویت و فرآیند اداری زمانبری دارد ولی تاکنون 70 صرافی مدارک خود را به صورت کامل ارائه داده‌اند و بسیاری دیگر درحال انجام این فرآیند هستند. گفتنی است کانون صرافان دارای 540 عضو است.

به گفته وی تا پیش ازاین نیز استقبال صرافی‌ها از بازار بالا بود و به‌طور قطع با تغییر شرایط عضویت این استقبال چند برابر خواهد شد.

نحوه مشارکت صرافان شهرستانی

سلطانی‌زاده همچنین درباره نحوه مشارکت و فعالیت صرافی‌های خارج از پایتخت در بازار متشکل ارزی گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تمام صرافی‌های کشور به راحتی می‌توانند دراین بازار فعال باشند. براساس توضیحات وی هم‌اکنون بانک ملی به دلیل داشتن تعداد شعب زیاد و گسترده در سراسر کشور به عنوان پل ارتباطی میان صرافان و بازار عمل خواهد کرد. بدین طریق در هر شهری صرافی‌ها می‌توانند مبالغ مورد نظر خود را از طریق شعبات بانک ملی خرید و فروش کنند و این بانک با انتقال این درخواست‌ها به بازار، کار را انجام می‌دهد. وی اضافه کرد: هر بانک دیگری هم که به بازار بپیوندد باید سازوکار انتقال ارز به بازار را ایجاد کند.

محدودیت فروش از بین می‌رود

رئیس شورای عالی کانون صرافان با اشاره به اینکه هم‌اکنون صرافی‌های کشور محدودیتی در خرید ارز از متقاضیان ندارند گفت: ولی با توجه به بخشنامه‌های بانک مرکزی آنها در فروش ارز محدودیت دارند و تنها باید به۲۳ موردی که بانک مرکزی تعیین کرده ارز بفروشند. برهمین اساس یکی از نکات صرافان این بوده است که مازاد ارز خود را چگونه به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: اما در بازار متشکل ارزی صرافان به راحتی می‌توانند مازاد ارز خریداری شده خود را به فروش برسانند و بدین ترتیب محدودیت فروش برای آنها از بین می‌رود.

تأثیر مثبت بازار بر قیمت‌ها

سلطانی‌زاده درپایان درخصوص تأثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار ارز توضیح داد: به‌طور قطع آغاز به کار این بازار تأثیر مثبتی به همراه خواهد داشت، چرا که محدودیتی در آن وجود ندارد و نگرانی از تأمین ارز از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه عمده مشکل بازار ارز در سال‌های اخیر جو روانی و نگرانی است گفت: فعالیت این بازار باعث آرامش روانی می شود و درنتیجه بازار نیز به سامان می‌رسد. رئیس کانون صرافان تأکید کرد: هم‌اکنون عرضه ارز بدون محدودیت و با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

با بخشنامه گمرک ورود اسکناس ارز به کشور هیچ محدودیتی ندارد و از سوی دیگر بانک مرکزی نیز ذخایر قابل اطمینانی دراختیار دارد. این درحالی است که بانک مرکزی با وجود تشدید اخبار منفی در هفته‌های اخیر مدیریت مطلوبی در بازار ارز داشته و آن را کنترل کرده است.