۰ نفر

رییس سازمان برنامه و بودجه؛

برنامه دولت برای کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفتی به ۱۰درصد/ در حال جایگزینی بودجه هستیم

۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۹
کد خبر: 359065
برنامه دولت برای کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفتی به ۱۰درصد/ در حال جایگزینی بودجه هستیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌های تدوین شده دولت جهت وابستگی به درآمدهای نفتی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب گفت: طی امسال و سال آینده وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد باقر نوبخت در حاشیه بازدید از آزادراه تهران - شمال در پاسخ به پرسشی مبنی بر جزئیات برنامه اعلام شده برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اظهار کرد: طرح اعلام شده 4 محور و 23 برنامه دارد که ایجاد درآمدهای پایدار برای دولت، صرفه‌جویی در هزینه‌های کار، ثبات اقتصادی و تقویت بودجه در رابطه با مجلس، دولت و قوه قضائیه محورهای این طرح است.

وی با بیان اینکه منابع جدیدی جای منابع‌های نفتی را خواهد گرفت تصریح کرد: برای ثبات اقتصادی برنامه داریم. امسال 11 برنامه از 23 برنامه اجرایی می‌شود و کار 13 برنامه دیگر نیز امسال آغاز و در سال 99 ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه وابستگی به نفت را بر اساس این طرح به حداقل و در ادامه آن را قطع خواهیم کرد افزود: امسال دریافت‌ها و پرداخت‌ها متاثر از نوسانات قیمت نفت بود با توجه به این مسئله در حال جایگزینی بودجه هستیم که در نهایت وابستگی به درآمدهای نفتی را به 10 درصد کاهش خواهد داد.

نوبخت با یادآوری اینکه یکشنبه گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی این بودجه ارائه شده که پس از تایید رهبر معظم انقلاب لازم‌الاجرا خواهد شد اظهار کرد: مصمم هستیم با منابع موجود مسیر توسعه را طی کنیم. در این زمینه کارها را اولویت‌بندی کرد‌ه‌ایم.

وی همچنین از تخصیص 27 هزار میلیارد تومان اعتبار از خزانه به طرح‌های عمرانی طی دیروز خبر داد و گفت: سال گذشته 54 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت که 30 درصد از اعتبارات سال 96 بیشتر بود.

وی با بیان اینکه امسال بودجه هزینه‌های جاری نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد داشته گفت: بسیاری از طرح‌ها را با اولویت‌بندی می‌توانیم امسال به بهره‌برداری برسانیم برای قطعه یک آزادراه تهران - شمال دولت و بنیاد مستضعفان هر کدام 300 میلیارد تومان تامین اعتبار کرده‌اند که امسال این قطعه به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بودجه مورد نیاز قوه قضائیه برای استخدام‌های جدید گفت: برای استخدام‌های جدید منابع ما محدود است اما قوه قضائیه برای توسعه تشکیلات خود استدلال‌هایی را آورده که برای دولت پرداخت این بودجه امکانپذیر خواهد بود.

نوبخت همچنین با بیان اینکه برای بخش مسکن برنامه داریم گفت: برنامه ما در حوزه رونق تولید و اشتغال مشتمل بر 8 برنامه است که بر اساس آن امسال 988 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود. بخشی از این اشتغال مربوط به مسکن و بویژه بافت فرسوده است. به غیر از برنامه ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخت 50 هزار واحد مسکن روستایی و 50 هزار واحد مسکن شهری حمایتی را در برنامه داریم.