۰ نفر

زبان انگلیسی، چند؟!

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 358274
زبان انگلیسی، چند؟!

در گذشته ای نه چندان دور، پدربزرگ ها و اجداد ما زندگی راحت تری داشتند. اگر به حیطه آموزش و یادگیری نگاهی بیندازیم، این حوزه برای هم نسلان ما دست و پاگیرتر بوده است تا مثلا سه نسل پیش!

 ما فلک و تنبیهات سخت بدنی نشدیم اما همین فشار درس های سنگین و با حجم بالا، امتحانات پی در پی و بدونِ فایده یا کتاب هایی با متون سطح بالا، یا حتی همین کتاب های درسی مان خودش نوعی تنبیه محسوب می‌شد! و الان به این نتیجه رسیده ایم که کاش در کنار این حجم از تئوری ها کمی مهارت های زندگی نیز، می آموختیم! اما تنها مهارت های زندگی نبود!ما کلاس های زبان مدرسه را مرتبا شرکت می کردیم و به تدریس ها گوش فرا می دادیم اما چند درصد از دانش آموزان می توانند درباره تاثیرِ مثبت  آن بر اسپیکینگ(سخنرانی)خود قضاوت کنند؟ پرواضح بود که در ساختارِ آموزشی کتاب های زبان مدرسه باید تجدید نظر جدی شود. نیاز ما به آموختن زبان انگلیسی زمانی احساس شد که فهمیدیم آنچه بدان سروکار داریم با زبان در ارتباط است، گوشی های هوشمند، نرم افزارهای داخلی و خارجی، اپلیکیشن های پرکاربرد، منابع و کتاب های مورد نیاز برای امور درسی، کار با لپ تاپ و رایانه، و از همه مهم تر حضور ما در یک دهکده جهانی که زبان مشترک آن ها انگلیسی  است!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، این‌گونه شد که اکنون در سطح شهر، شاهد انواع کلاس های آموزش زبان هستیم که غالب آن ها تدریس زبان انگلیسی را به عهده دارند. کلاس های زبانی که با تعیین سطحی به سبک خودشان شما را به دوره آموزشی  متناسب با آگاهی تان ارجاع می دهند و در قبال شرکت شما در این دوره هزینه ای را دریافت می کنند.

به صورت کلی یادگیری زبان دوم باعث بهبود عملکرد مغز، افزایش حافظه و یادگیری قوی می شود. شما با آموختن زبان دوم دیرتر از دیگران به سن زوال عقل خواهید رسید! در نیاز به زبان آموزی شکی نیست، اما اکنون این سوال به ذهن می رسد که آیا رفتن به کلاس زبان فایده ای دارد؟ هزینه های کلاس زبان با جیب چند درصد از افراد جامعه همخوانی دارد؟ جایگزین های کلاس زبان چه روش هایی هستند؟

  رفتن به کلاس زبان چه فایده هایی را در بر دارد؟

 ۱/هدفمند می شوید!

مثل تمامی موضوعات دیگر در زبان‌آموزی، لازم است که به هدفتان از یادگیری زبان نیز توجه کنید.

اما اگر هدف نهایی شما این است که مثلا در آینده مدرس زبان بشوید، شاید بد نباشد که خودتان از همین ابتدا با فضای کلاسی در ارتباط باشید. ضمن اینکه برای آموزش کلاسی داشتن مدرک آکادمیک نیز لازم است.

در نتیجه، برای اینکه تشخیص دهید زبان آموزی در خانه یا کلاسی برایتان مناسب است باید ابتدا روحیات خود را بشناسید.

۲/ یادگیریِ کلاسی برای این دسته از افراد مفید‌تر است:

کسانی که در زمینه با انگیزه نگه داشتن خود، چندان موفق نیستند. افرادی که دوست دارند همیشه داخل یک فضای ساختارمند قرار داشته باشند و  از ارتباط کلاسی،میان سایر زبان‌آموزان و مدرس کلاس لذت می‌برند.زبان‌آموزانی که در امور دشوار به کمک دیگران نیاز دارند و ترجیح می‌دهند به جای اینکه به دنبال پاسخ سؤال‌ها باشند از کسانی که جواب‌ها را می‌دانند مستقیما سؤال کنند، این افراد به طور کلی قصد دارند که در کنار نتیجه پایانی، از مسیر یادگیری هم لذت ببرند.

۳/ به راحتی اشکالات خود را برطرف می کنید!

 اگر به کلاس زبان بروید درحین برخورد به یک مشکل یا مطلبی که چیزی از آن نمی دانید به سرعت می توانید با مدرس خود صحبت و اشکال ایجاد شده را برطرف کنید، در صورتی که این حالت در سایر حالت های زبان آموزی ممکن نیست.

  مشکلات رفتن به کلاس زبان چیست؟

۱/ روش ها به روز نیستند!

رویکردها و روش های به کار گرفته شده در آموزش زبان انگلیسی در ایران به اندازه کافی نظام مند و علمی نیستند. به عبارت دیگر، برای بهبود این روش‌ها نقد و ارزیابی صورت نمی گیرد. در نتیجه، به مرور زمان، روند کلی تدریس زبان انگلیسی، به قدر کافی به روز نیست.

۲/کلاس رفتن بیشتر از حالت یادگیری، حالت رقابتی را ایجاد می کند و یادگیری به حاشیه رانده می شود.

۳/رویکرد فضای آموزشی جامعه ما، در زمینه  آموزش زبان انگلیسی،  هنوز بیش از آن که تعاملی و ارتباطی باشد، گرامری است. فرم‌های زبانی بر معانی آنها ارجحیت دارند و  فرصت تعامل از یادگیرنده  گرفته می شود.

۴/ اما یکی از مهم ترین موضوعات درباره کلاس های زبان، هزینه آن هاست‌‌. شما بسته به سطح یادگیری زبان خود به یکی از موسسه ها مراجعه کرده و آزمون تعیین سطح می دهید تا در درجه اول سطح شما معلوم شود، سپس به سراغ انتخاب دوره زمانی آن می روید.دوره های فشرده زبان آموزی نسبت به سایر دوره ها گران تر هستند، چون در مدت زمان کمتری انجام می شوند

به صورت حدودی در کشورِ ما، برای شرکت در یک دوره کلاس زبان باید مبلغی از حدود ۲۵۰تا۴۵۰هزار تومان را پرداخت کنید. هزینه کتاب و سی دی آموزش هم ممکن است جداگانه محاسبه شود. هزینه های رفت و آمد را هم در صورتی که منزل شما از موسسه زبان دور است مد نظر داشته باشید.

هم چنین هزینه شرکت در دوره های آموزشی آیلتس و تافل نیز در محدوده ۶۰۰هزار تا۷۵۰هزار تومان است.

بنابراین اگر قرار باشد شما در طول سال به یادگیری زبان مشغول باشید هزینه تقریبا بالایی را باید پرداخت کنید به خصوص اگر عجله داشته باشید!

باتوجه به اینکه آموختن زبان چه در کلاس و چه در خانه مفید  و کاربردی است ، این سوال ایجاد می شود که چاره چیست؟ و آیا روش های جایگزینی برای یادگیری زبان در خارج از کلاس وجود دارد؟

  یادگیری زبان در منزل چه مزایایی دارد؟

۱/راحتی و آرامش : قطعا هر شخصی در خانه خود راحت تر از فضاهای عمومی مانند کلاس است و چون  در قاعده و چهار چوب های  اجتماعی نیست یا به زبان خودمانی تر، راحت است و استرس های معمول را ندارد.

۲/زمانِ کافی ندارید: ممکن است شرایط شما به گونه ای باشد که نتوانید زمانی مناسب را، در خارج از برنامه های خودتان برای زبان اختصاص دهید. یا اینکه برنامه شما  در قالب برنامه موسسات قرار

نمی‌گیرد بنابراین بهترین راه حل یادگیری در منزل است.

۳/ هزینه شما کاهش می یابد:

با آموختنِ زبان در منزل،از پرداخت بسیاری از هزینه های اضافی مانند رفت و آمد، و هزینه کلاس معاف می شوید و تنها هزینه ای که باید بکنید یک بسته آموزشی یا دانلود پادکست های آموزش زبان و خرید چند کتاب واژگان یا قواعد است.

۴/تنها مشکل یادگیری در منزل،نبود مدرس آن هم به صورت فیزیکی است، که اگر مسیر یادگیری زبان را درست انتخاب کنید همان منابع مختصر در دسترس شما می تواند پاسخ‌گوی سوالات احتمالی شما باشد، و حتی اگر نبود شما می توانید مجموعه ای از سوالات و اشکالات خود را در برگه ای نوشته و یک جا از کسی سوال کرده و پاسخ را بیاموزید.

۵/ برای  یادگیری زبان در منزل باید با خودتان تعامل داشته باشید .چون فرد دیگری با شرایط مشابه شما برای پاسخ‌گو بودن، وجود ندارد ، در نتیجه به جای صرف هیجانات علاوه، انرژی خود را صرف یادگیری کنید.

  راه های یادگیری زبان درمنزل‌ چگونه است؟

 روش اول: کارتون،فیلم و انیمیشن ها را با زبان اصلی خود تماشا کنید.

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل این است که تلویزیون تماشا کنید یا ویدئو ببینید تا قوه شنیداری و تکلم شما به فضای آن زبان عادت کند. بنابراین هزینه دانلود یا خرید چند کارتون آنقدر بالا نیست.

روش دوم:

یک محتوای جذاب پیدا کنید.

محتواهای بسیاری به زبان انگلیسی وجود دارد از فیلم‌های آموزشی گرفته  تا مصاحبه‌ها و ویدئو‌های متعدد در دنیای آنلاین. هر کدام از این موارد مخصوصا اگر در زمینه علاقه شما باشد . بزرگ‌ترین حسن این روش این است که شما به حوزه ویدئو علاقه دارید و آشنایی خوبی با آن دارید، به همین دلیل هم از دیدن آن خسته نمی‌شوید و هم اینکه آشنایی اولیه شما با مبحث به شما کمک خواهد کرد که زودتر کلمات و ترکیبات را به خاطر بسپارید و زودتر کل موضوع را درک کنید.

روش سوم:

یکی از بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی در منزل این است که به انگلیسی یادداشت نویسی کنید. داشتن یک دفتر خاطرات یا وبلاگ به زبان انگلیسی بهترین راه برای تمرین مستمر زبان است.هم اوضاع گرامرتان بهتر می شود، هم کاربرد زبان در زندگی روزانه را بهتر می فهمید.حتی اگر هر هفته یک مطلب هم بنویسید برای تان خوشایند خواهد بود. اما باید هر هفته بیشتر تلاش کنید.

روش چهارم:

بسته های یادگیری زبان و اپلیکیشن های آموزش رایگان را جدی بگیرید!

روش پنجم:

انجام بازی های رایانه ای انگلیسی، یکی از بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی در منزل است. بازی های تک نفره یا گروهی آنلاین یک راه خیلی خوب برای تقویت خواندن، شنیدار و گفتار انگلیسی هستند.

روش ششم:

مجموعه کتاب‌های هری پاتر را بخوانید. چرا که هم نسخه ترجمه شده آن موجود است و هم به خاطر زیبایی متن شما خسته نمی شوید.

روش هفتم:

مجموعه ای از منابع انگلیسی را گردآوری کنید و با یک برنامه ریزی مدون شروع به مطالعه آن ها کنید، مهم ترین نکته در یادگیری زبان این است که دایم در معرض آن باشید. هزینه هر کتاب کمک آموزشی زبان از ۲۰تومان تا ۱۶۰هزارتومان در بازار متغیر است. هزینه بسته های آموزشی را که همراه با سی دی است نیز می‌توان، از ۶۰تومان تا۲۵۰تومان در بازار پیدا کرد.

روش هشتم:

می توانید هر روز ۲۰کلمه انگلیسی را یاد بگیرید و از آن ها در مکالمات روزانه خود استفاده کنید یا با آن ها یک متن بنویسید.

روش نهم:

یک کتاب داستان صوتی را دانلود کنید هر روز مقداری از آن را گوش کنید.