۰ نفر

استمهال یک ساله بدهی بنگاه‌ها

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۴:۴۵
کد خبر: 358263
استمهال یک ساله بدهی بنگاه‌ها

«واحدهای صنعتی در حال تعطیلی هستند و هیچ مسئولی برای جلوگیری از این اتفاق کاری انجام نمی‌دهد.» این گفته‌هایی است که در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی به کرات دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آنهایی که معتقدند واحدهای صنعتی تعطیل شدند، تولید فعلی را نفس‌های آخر صنعتگرانی می‌دانند که تا چند ماه آینده چاره‌ای جز خانه‌نشینی ندارند. اما این گفته‌ها را فرشاد مقیمی؛ معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت قبول ندارد و می‌گوید: نمی‌گویم واحدهای صنعتی هیچ مشکلی ندارند ولی گفتن یک جمله مبنی بر اینکه واحدهای صنعتی به مرز بحران رسیده اند را نمی‌توان به جهت علمی و منطقی پذیرفت؛ اگر افرادی معتقدند که واحدهای صنعتی در حال تعطیلی هستند مصداقی اشاره کنند و به کلی گویی بسنده نکنند.

می‌توان از مشکلات عبور کرد

تولیدکننده چینی‌آلات درباره وضعیت تولیدش و مقایسه با سال‌های گذشته می‌گوید: در صنعت ما خبری از بحران نیست. البته مشکلاتی به جهت تأمین مواد اولیه، تسهیلات و انتقال ارز وجود دارد که معتقدم این چالش‌ها بین تمام صنایع فراگیر شده و هر مجموعه با توجه به حجم فعالیتی که انجام می‌دهد درصد گرفتاری‌هایش کم یا بیشتر است. ولی مشکلات به نحوی نیست که نتوان از آن عبور کرد.

چالش ما انتقال ارز است

تولیدکننده لوازم خانگی که سال‌ها تجربه کاری دارد درباره مشکلات صنعت اش می‌گوید: سال‌های متمادی است که شعار توجه به تولید داخلی داده می‌شود ولی در عمل توجه‌ای به تولید داخلی صورت نمی‌گیرد و در نهایت کالاهای وارداتی جای محصولات وطنی را می‌گیرد، به همین دلیل تصور می‌کنم، تا زمانیکه اقتصاد تحت فشار قرار نگیرد باور تولید داخلی ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: تنها چالش ما انتقال ارز است، اگر انتقال ارز صورت گیرد تولیدکنندگان با سرعت از فضای به وجود آمد بهره خواهند برد.

تشکل‌ها وضعیت واحدهای صنعتی را رصد می‌کنند

فرشاد مقیمی در گفت‌و‌گویی که داشت، گفت: ما هر دو هفته با تشکل‌ها جلسه داریم تا مشکلات واحدهای صنعتی را به‌صورت تخصصی بررسی کنیم؛ طبق توافقی که با تشکل‌ها داشته‌ایم قرار است آنها مشکلات واحدهای صنعتی را پیگیری و به ما اعلام کنند. وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از واحدهای صنعتی عضو تشکل‌ها هستند لذا آنها می‌توانند مشکلات خود را به تشکل‌های مربوطه خود بگویند تا مشکلات بدرستی احصا و برای آن راهکار درستی اتخاذ شود.

هیچ واحد صنعتی بحرانی نیست

وی درباره رصد واحدهای صنعتی، ادامه داد: هیچ‌کدام از واحدهای صنعتی به مرز بحران نرسیدند و در این میان برآوردی مبنی بر اینکه واحدهای صنعتی به بحران رسیدند، نداریم.

پیش‌بینی مشکلات واحدهای صنعتی

مقیمی گفت: در کنار تشکل‌ها، دفاتر تخصصی هم وضعیت واحدهای صنعتی را رصد می‌کنند؛ گزارش آنها هم حاکی از وجود مشکلات است، ولی این مشکلات به منزله تعطیلی نیست. از طرفی از تشکل‌ها خواستیم حداقل وضعیت سه ماه آینده واحدهای صنعتی را پیش‌بینی کنند تا بتوانیم زودتر برای حل آن اقدام کنیم.

ما چه کاره هستیم!

وی خاطرنشان کرد: رصد متناوب واحدهای صنعتی با هدف جلوگیری از ظهور مشکلات است، اگر نتوانیم مشکلات صنعتگران را برطرف کنیم، چه کاره هستیم؟

3 مشکل صنعت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طبق رصدی که به‌صورت متناوب صورت می‌گیرد مشکلات واحدهای صنعتی درسه حوزه تأمین نقدینگی، تأمین مواد اولیه و انتقال ارز است. به هر ترتیب تحریم باعث شد مشکلاتی در حوزه‌های مختلف صنعت پدیدار شود که امیدواریم با همکاری تشکل‌ها و سایر ارگان‌ها از چالش‌ها عبور کنیم.

20 درصد تسهیلات جدید بود

وی درباره تأمین نقدینگی واحدهای صنعتی اظهار داشت: برای سال 97 پیش‌بینی ما جذب 277 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بود که طبق آخرین بررسی صورت گرفته حدود 200 هزار میلیارد تومان آن محقق شد. این پول بیشتر تمدید تسهیلات قبلی بود و تنها 20 درصد تسهیلات جدید بود، یعنی اغلب تسهیلات تمدیدی بوده است.

360 هزار میلیارد تومان پول جدید می‌خواهیم

مقیمی خاطرنشان کرد: ما در سال 98 به تسهیلات جدید مالی نیاز داریم که طبق برآورد صورت گرفته 360 هزار میلیارد تومان باید تسهیلات تزریق شود، اگر دوبار در سال این تسهیلات بچرخد، عدد آن به 720 هزار میلیارد تومان گردش نقدینگی می‌رسد.

براساس آمارهای اعلام شده طی سال‌های اخیر 72 درصد از تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها به 10 درصد از شرکت‌هایی که بیشترین دارایی را در اختیار دارند، رسیده و کمتر از یک درصد از تسهیلات به 10 درصد شرکت‌هایی که کمترین دارایی را دارند، اختصاص پیدا کرده است. آمار ذکر شده نشان می‌دهد تسهیلات بانکی طی سال‌های اخیر بیشتر در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار گرفته و بنگاه‌های کوچک که از دارایی کمتری برخوردار بوده‌اند، کمترین دسترسی به منابع بانکی را داشته‌اند.

3 دستور برای عبور از بحران ها

برای اینکه واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ از چالش‌ها عبور کنند 3 تصمیم گرفته شده است. طبق گفته مقیمی؛ ماده 167 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده و بر اساس آن مدت زمان تقسیط بدهی بنگاه‌های تولیدی از 3 سال به 5سال در سال‌جاری رسیده است. نکته دیگری که در جهت حمایت از تولید تصویب شده این است که شرکت‌های حائز شرایط تبصره 10 قانون بودجه سال 97، می‌توانند تا پایان سال 98 با تجدید ارزیابی دارایی خود، سرمایه‌شان را افزایش دهند و از معافیت مالیاتی مربوط برخوردار شوند. سومین نکته؛ واحدهای صنعتی‌ای که با اجرائیه آب، برق، گاز، مالیات، بیمه، شهرداری، بانک و غیره مواجه شدند با نظر هیأت دولت می‌توانند تا یکسال پرداخت‌های خود را به تعویق بیندازند. این روند به احیای واحدهای صنعتی کمک می‌کند.

واحدهای صنعتی سیل زده منتظر نظر هیأت دولت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به وضعیت واحدهای صنعتی سیل زده اشاره کرد و گفت: اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادات خود را برای اعطای تسهیلات و کمک به واحدهای صنعتی سیل زده به هیأت دولت داده است، بعد از تصمیم هیأت دولت جزئیات این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.