۰ نفر

کفاشی و رفتگری کسر شأن نیست!

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبر: 357754
کفاشی و رفتگری کسر شأن نیست!

یک فعال کارگری با تاکید بر ارزش گذاشتن به کار در کشور گفت: باید از مدرک گرایی فاصله بگیریم و برای مشاغلی که در نگاه عامه از جایگاه پایینی برخوردارند، دستمزد و ارزش بیشتری قایل شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبداله مختاری، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت به برخی مشاغل در کشور نگاه مثبتی وجود ندارد و رغبت و استقبالی هم از آنها صورت نمی‌گیرد. متأسفانه به این دسته مشاغل حقوق کمتری می‌دهیم و آنها را در رده‌های پایین شغلی قرار می‌دهیم در حالی که باید به کار ارزش بدهیم و فرهنگ کار را به معنای واقعی در کشور نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: اگر این مشاغل شأن و جایگاه خود را حفظ کنند دیگر هیچ بچه‌ای از گفتن شغل پدرش در مدرسه خجالت نمی‌کشد. امروز بخشی از ایرانیان مقیم خارج در رستوران‌ها گارسونی می‌کنند اما با افتخار می‌گویند که در پاریس و آلمان زندگی می‌کنند. وقتی در کشورهای دیگر به داشتن این شغل‌ها افتخار می‌کنند چرا ما باید پاکبانی و رفتگری و کفاشی را کسر شأن بدانیم؟

این فعال کارگری با بیان اینکه حقوق و دستمزد مشاغلی که تمایل به انجام آنها در جامعه کمتر است باید ۵۰ درصد بیشتر از حقوق مصوب باشد، اظهار کرد: حقوقی که برای چنین مشاغلی تعریف می‌شود باید بر مبنای ارزش فرد و خانواده و زندگی او باشد. اگر به جای نگاه پست و تحقیرآمیز به این شغل‌ها برای آنها پرستیژ و حقوق بیشتر در نظر بگیریم آگهی‌های استخدام نگهبان با ماهی ۷۰۰ هزار تومان از دیوارها جمع می‌شود.

وی در پایان از دولت خواست تا به جای رواج مدرک‌گرایی و انباشت نیروهای تحصیل‌کرده دانشگاهی در کشور، برای جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان جویای کار برنامه‌ای مدون و هدفمند ارائه کند.

 برابر آمارها، بیش از سه میلیون بیکار در کشور وجود دارند و سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی کار جدید به این آمار افزوده و وارد بازار کار می‌شوند که بر این اساس فراهم کردن فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان جویای کار و تحصیل‌کردگان دانشگاهی امری ضروری به شمار می‌رود. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از جمعیت بیکار حدود ۴۰.۵ درصد است که در مقایسه با سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش دارد.