۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

قیمت فعلی بنزین واقعی نیست/ تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین ناچیز است

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 356194
قیمت فعلی بنزین واقعی نیست/ تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین ناچیز است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران یکی از ارزان‌ترین بنزین‌های جهان را می‌فروشد قیمت فعلی بنزین را غیرواقعی دانست و آن را ۵۰درصد کمتر از قیمت واقعی عنوان کرد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ مهدی حیدری با بیان اینکه قیمت یک عدد نسبی است که باید در مقایسه با قیمت سایر کالاها به آن نگاه کرد، گفت: نرخ تورم کلی در سال گذشته ۵۰درصد عنوان شده و آنچه مردم حس کرده اند ۱۰۰درصد بوده اما قیمت بنزین ثابت مانده است نشان می‌دهد که قیمت بنزین ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و نصف شده است.

وی ادامه داد: ما ارزان ترین بنزین را به مردم می‌دهیم و در حالی که قیمت آن در کشورهای دیگر بسیار بیشتر است که این امر باعث افزایش مصرف و افزایش قاچاق می‌شود و در این شرایط من به عنوان یک شهروند ترجیح می‌دهم بنزین را به قیمت واقعی دریافت کنم اما بتوانم مازاد آن را بفروشم.

حیدری افزود: اعطای سهمیه بنزین به خودرو یعنی هر کسی ظرفش برای برداشتن یارانه بزرگتر است و مصرف بیشتری دارد به آن یارانه بیشتری بدهیم و هر کسی کمتر مصرف می‌کند و ظرفی ندارد چیزی دریافت نمی‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: منطق بحث بسیار ساده است، یا مردم به دولت اعتماد دارند که بنزین را به قیمت بیشتر بفروشد و از راه منافعی که کسب می‌کنند بخشی از نیازهای آن ها را برطرف بکند یا می‌خواهند دولت بنزین را همان ۱۰۰۰تومان بفروشد و به همه سهمیه مساوی بدهد تا مردم بتوانند خود سهم بنزین خود را در مکانیزمی که بر روی آن کار شده است بفروشند و به این صورت کمکی به قشر ضعیف جامعه می‌شود.

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت سوخت باعت افزایش تورم می‌شود؟ گفت: ریشه تورم در کسری بودجه دولت و در افزایش نقدینگی است و جنس آن پولی است و همه دنیا نیز این موضوع را پذیرفتند.

البته احتمال دارد تورم کوچکی از مسیر افرایش قیمت بنزین رخ بدهد اما اصلا با آن حجم تورمی که ریشه آن جای دیگری است قابل مقایسه نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: چند سال قبل که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد تورم ماهانه اردیبهشت آن سال تغییری نکرد. البته تورم پنهانی داریم که حتما بروز خواهد کرد و ممکن است عده‌ای بخواهند ان را به بنزین نسبت بدهند که ربطی به آن ندارد و ما از یک سال و نیم پیش شاهد نشانه های آن هستیم.

این استاد دانشگاه در پایان افزود: اگر یارانه بنزین به افراد داده شود از معدود روش هایی است که از طریق آن می‌توان به قشر ضعیف جامعه کمک کرد و در عین حال فشاری هم به دولت وارد نشود.