۰ نفر

در افطاری رئیس‌جمهور با فعالان اقتصادی چه گذشت؟

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۳
کد خبر: 355213
در افطاری رئیس‌جمهور با فعالان اقتصادی چه گذشت؟

وزیر اسبق بازرگانی که از مهمانان ضیافت افطاری شب گذشته رئیس جمهور و فعالان اقتصادی بود، جزئیاتی از جلسه شب گذشته و مباحث مطرح شده که عمدتاً در خصوص قیمت ارز، بازگشت ارز صادراتی و مشکلات معیشتی بود را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، یحیی آل اسحاق در تشریح جزئیات جلسه افطاری چهارشنبه شب فعالان اقتصادی با رئیس جمهور اظهار کرد: برگزاری این جلسه اتفاق خوبی بود که باعث شد گفت‌وگوی رودرو بین رئیس جمهور و فعالان اقتصادی شکل بگیرد و با توجه به اینکه هم فعالان اقتصادی، دغدغه‌های خود و مشکلاتشان را به اطلاع رئیس جمهور رساندند، آقای روحانی هم توانست به این مشکلات پاسخ دهد و هم نظر خودش را نسبت به موضوعات مختلف اقتصادی و وضعیت فعلی کشور ابراز کند.

وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: در این جلسه، از سوی بخش خصوصی موضوعات متعددی از جمله مشکلات فضای کسب و کار، مشکلات بروکراسی ادرای، مسائل مالیاتی و بیمه‌ای و مسائل دیگری مطرح شد ولی عمده موضوعات طرح شده از سوی بخش خصوصی، حول محور ارز، مشکلات صادرات، معیشت مردم و نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات بود.

به گفته وی، رئیس جمهور در این ضیافت افطاری، مروری بر تلاش دولت برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی داشت و بر ادامه دار بودن توسعه زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های صنعت و تولید تاکید داشته است.

آل اسحاق ادامه داد: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در جلسه شب گذشته، بحث بازگشت ارز صادراتی به کشور بود که فعالان بخش خصوصی، انتقاداتی را نسبت به روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح کردند و در مقابل، رئیس جمهور تاکید داشت که اولویت در این بخش، با بازگشت ارز صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات به کشور است اما با یک شرط.

وی گفت: در ادامه رئیس جمهور خاطرنشان کرد که واردات در مقابل صادرات می‌تواند یک اولویت برای بازگشت ارز صادراتی به کشور باشد با این شرط که واردات کالا به داخل به گونه‌ای نباشد که قیمت آن در بازار، مصرف‌کننده و مردم را تحت فشار قرار دهد؛ آقای روحانی در این بخش تاکید داشت که اگر واردات کالا به کشور به گونه‌ای صورت گیرد که قیمت آن برای عرضه در بازار معادل قیمت ارز نیمایی باشد، این روش مطلوبی برای بازگشت ارز صادراتی خواهد بود و هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.

وزیر اسبق بازرگانی اضافه کرد: همچنین در مورد مباحث مطرح شده درخصوص قیمت ارز، رئیس جمهور تاکید داشتند که قیمت‌های فعلی 13-14 هزار تومان بازار آزاد را قبول ندارد و بر اساس کارشناسی‌های انجام شده دولت، نرخ واقعی دلار، کمتر از 7 یا 8 هزار تومان است ولی متاسفانه جنگ روانی دشمن باعث شده تا قیمت دلار در بازار به رقم‌های بالاتر کشیده شود.

آل اسحاق با بیان اینکه یکی از موضوعات دیگر مطرح شده در ضیافت شب گذشته رئیس جمهور و فعالان بخش اقتصادی، مشکل معیشت مردم بود، گفت: در این جلسه عنوان شد که کاهش شدید قدرت خرید مردم و فشار به معیشت آن‌ها یکی از مشکلات امروز کشور است؛ این درحالی است که دولت و مجلس 14 میلیارد دلار را برای کاهش این فشار تخصیص داده‌اند ولی علی‌رغم این مبلغ، کالاهای اساسی که هیچیک جزو کالاهای تحریمی نیستند و حتی میزان ارز درنظر گرفته شده برای آن‌ها به مراتب بیش از مصرف کشور در سال‌های پیش است، کالاهای اساسی به قیمتی معادل چند برابر قیمت ارز دولتی تخصیص داده شده، به دست مردم و مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات در این بخش، نشان دهنده یک اشکال جدی در سیستم توزیع کالا در کشور است، گفت: بر همین اساس و با توجه به این فرض که کالا در کشور به میزان کافی وجود داشته باشد، 2 پیشنهاد مطرح شد؛ اول؛ آزادسازی قیمت این کالاها و پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی به مردم در قالب یارانه نقدی و پیشنهاد دوم؛ توزیع عادلانه کالا به مردم بر اساس سیستم طراحی شده‌ای که به امضای اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون رسیده است. روشی که اجرای آن نیازمند ساختار جدیدی است که بر این اساس یا باید وزارت بازرگانی احیاء شود، یا معاونت اقتصادی در ریاست جمهوری شکل بگیرد و یا قائم مقامی با اختیارات کامل در وزارت صمت، معرفی شود.

وزیر اسبق بازرگانی گفت: در این بخش، آقای رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و کالاهای اساسی به میزان کافی در کشور وجود دارد؛ آقای روحانی همچنین قبول داشتند که مشکلاتی در سیستم توزیع فعلی وجود دارد و بر همین اساس پیشنهاد احیاء وزارت بازرگانی یا معاون اقتصادی رئیس جمهوری را ارائه کرده است. همچنین در این جلسه تصریح شد که اولاً برای جلوگیری از فساد رانت 14 میلیارد دلاری و در ثانی برای حل و فصل سریعتر مشکل معیشت طبقات مختلف جامعه، هرچه سریعتر برای انتخاب یکی از این شیوه‌ها برنامه‌ریزی و اقدام شود و در کوتاهترین زمان ممکن، اقداماتی برای توجه بیشتر به معیشت مردم آغاز شود.

آل اسحاق با بیان اینکه رئیس جمهور بر تسریع در سامان دادن به این وضعیت تاکید کرد، گفت: آقای روحانی به سوابق 4 دهه گذشته خود در سمَت‌های مختلف اشاره کرد و تاکید داشت که در طول تاریخ بعد از انقلاب، هیچ وقت فشار بر کشور به اندازه فشاری که امروز به ایران وارد می‌شود نبوده و بخش عمده این فشار هم اقتصاد و البته معیشت مردم را هدف قرار داده است.