۰ نفر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: از برجام خارج نمی‌شویم

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۴۵
کد خبر: 354543
سخنگوی سازمان انرژی اتمی: از برجام خارج نمی‌شویم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از 4 برابر شدن تولید اورانیوم غنی شده 3.67 در نطنز خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بهروز کمالوندی عصر روز دوشنبه در نشست خبری در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های داخلی از سایت شهید احمدی روشن گفت: از امروز در سایت نطنز ۴ برابر ظرفیت قبلی که تولید اورانیوم غنی شده داشتیم، تولید خواهیم کرد.

وی افزود: این اقدام در پی مصوبه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی و در واکنش به خروج امریکا از برجام و عدم ایفای تعهدات برجامی اروپا صورت می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در حال حاضر نه بنا داریم که از برجام خارج شویم و نه آن را نقض کنیم.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که چه میزان زمان برای عبور میزان اورانیوم غنی شده از سقف ۳۰۰ کیلوگرم نیاز هست، گفت: این زمان حتماً طولانی نخواهد بود و به چند هفته نمی‌رسد. اما زمان دقیق آن براساس اقدامات فنی ما و گزارش‌هایی ارسالی همکاران مان مشخص خواهد شد.

وی گفت: در ۲ هفته آینده بازدید مشابهی از مجتمع آب سنگین اراک صورت خواهد گرفت و اصحاب رسانه در جریان فعالیت‌های این مجتمع و روند کاهش انجام تعهدات ایران قرار خواهند گرفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که این روند کاهش تعهدات برجامی ایران تا چند مرحله ادامه خواهد یافت، گفت: رفتار ما به اقدامات طرف مقابل بستگی دارد. ما در حال حاضر ۲ اقدام را طبق بند ۲۶ برجام برای ۶۰ روز در نظر گرفته ایم و پس از ان هم ۲ اقدام دیگر را پیش بینی کرده ایم.

کمالوندی ادامه داد: امیدواریم این روند در همین ۲ ماه اول به نتیجه برسد و اروپایی‌ها اقدامات مطلوب ما را انجام دهند و نیاز به انجام اقدامات بعدی نباشد.

وی با اشاره به اینکه از اقدامات روسیه و چین رضایت داریم، افزود: در هر مرحله‌ای که اروپایی‌ها به تعهدات خود اقدام کنند، ما روند کاهش تعهدات را متوقف کرده و به شرایط قبل باز می‌گردیم.