۰ نفر

سرپرست سازمان امور مالیاتی خبر داد:

افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات و عوارض ارزش افزوده

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 354150
افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات و عوارض ارزش افزوده

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور از افزایش سهم شهرداری‎ها از مالیات و عوارض ارزش افزوده خبر داد و گفت: در لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، محدودیتی در نظام بودجه شهرداری ها ایجاد نشده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمد قاسم پناهی، با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر ایجاد محدودیت در میزان و نحوه توزیع سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎های سراسر کشور و کاهش درآمدهای آنان از محل منابع مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون موجود گفت: در خصوص لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، و در قالب مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نه تنها محدودیتی در نظام بودجه شهرداری‎ها از این بابت ایجاد نگردیده، بلکه درآمد شهرداری‎ها و دهیاری‎ها در قالب مصوبه مذکور افزایش قابل ملاحظه‎ای داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از محل منابع مالیات و عوارض کالا و خدمات عمومی، سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎ها، سه درصد(۳%) از نه درصد(۹%) نرخ عمومی و سهم آنان از مالیات و عوارض ارزش افزوده بنزین و سوخت هواپیما، ده درصد(۱۰%) از سی درصد(۳۰%) نرخ آن می‎باشد، که به موجب ماده (۳۸) مصوبه مزبور و پس از کسر یک واحد درصد سهم سلامت از نه درصد(۹%) نرخ عمومی مقرر گردیده است، باقیمانده به نسبت مساوی به عنوان سهم درآمد عمومی و سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎ها توزیع گردد.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بدین ترتیب سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎ها از سه درصد(۳%) نرخ عمومی به چهار درصد(۴%) و سهم از عوارض بنزین و سوخت هواپیما نیز از ده درصد(۱۰%) به پانزده درصد(۱۵%) در گزارش کمیسیون اقتصادی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در رابطه با نحوه توزیع عوارض سهم شهرداری ها و دهیاری ها، به موجب قانون فعلی، عوارض وصولی سهم شهرداری ها و دهیاری ها به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی واریز می گردد و این وجوه مستقیما براساس جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می گردد.

پناهی خاطرنشان کرد: طبق گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، عوارض سهم شهرداری ها و دهیاری ها بعد از اینکه به حساب رابط سازما ن(تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی ) واریز گردید، به نسبت جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می گردد. بنابراین هیچ تغییری در نحوه توزیع نیز صورت نگرفته است.