۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تورم مصنوعی کار دست اقتصاد داد/ انحراف سیاست ارز 4200تومانی از هدف اصلی

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 353733
تورم مصنوعی کار دست اقتصاد داد/ انحراف سیاست ارز 4200تومانی از هدف اصلی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران، تورم سرکوب شده و نوسانات نرخ ارز را عامل التهابات روز بازار دانست و گفت: شرایط فعلی نتیجه عوامل متعددی است و نمی‌توان گفت یک یا دو عامل در آن دخیل بوده‌اند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ عباس آرگون در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد درباره عوامل اصلی ایجاد آن اظهار کرد: از یک طرف تورمی که از روش‌های مختلف مانند افزایش نرخ سود سپرده طی سال‌های متمادی سرکوب شده بود و از طرف دیگر تزریق ارز به بازار و ممانعت از افزایش منطقی آن متناسب با تورم، آثار خود را حالا در اقتصاد کشور نمایان کرده است.

این فعال اقتصادی به ارز4200 تومانی و انحراف این سیاست از هدف اصلی‌اش نیز اشاره کرد و افزود: ارز 4200تومانی هم که قرار بود مانع رشد قیمت‌ها تثبیت بازار شود، نه تنها تاثیر مثبتی نداشت بلکه یارانه‌ای که به برخی کالا‌ها تعلق گرفت رانت و فساد را بیشتر کرد.

به گفته آرگون، این یارانه اگر به صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسید قیمت‌ها واقعی و رکود تورمی در برخی بازارها ایجاد نمی‌شد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: این شرایط نتیجه عوامل متعددی است و نمی‌توان گفت یک یا دو وزارتخانه به تنهایی مسبب به وجود آمدن آن هستند چراکه ریشه این شرایط به تصمیمات اشتباه سال‌های گذشته وعملکرد کلی نظام پولی کشور برمی‌گردد.