۰ نفر

نرخ‌های نجومی خرید و فروش قبر

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۴:۳۲
کد خبر: 351891
نرخ‌های نجومی خرید و فروش قبر

مدتی است که شاهد خرید و فروش قبر با رقم‌های نجومی هستیم که البته این مهم به‌رغم تمام انکارهای مسئولان به راحتی در برخی از دفاتر و یا سایت‌ها انجام می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است مدیرعامل سازمان بهشت زهرا سال گذشته بود که اعلام کرد ادعای وجود قبرهای نجومی واقعیت ندارد و گران ترین قبری که در طول تاریخ 47 ساله بهشت زهرا فروخته شده 16 میلیون بوده که آن هم در قطعات 1 تا 110 صورت گرفته است و قدمت آن بیش از 30 سال می‌باشد، همچنین در فاز دوم بهشت زهرا حداکثر قیمت قبور 9 میلیون تومان و در فاز سوم و قبور روز قیمت هر طبقه 750 هزار تومان است اما این در حالی است که این قیمت‌ها تفاوت فاحشی با قیمت‌های واقعی دارد.

افزایش قیمت قبر متناسب با تورم

با نگاهی گذرا بر قیمت سایت‌ها و دفاتر فروش قبور به این مهم دست می‌یابیم که نرخ تورم نیز بر قیمت قبر تاثیر بسزایی دارد که این مهم گویای آن است که نرخ تورم تا لحظه بدرقه از این دینا همراه ما خواهد بود که این خود جای بسی تأمل دارد.

قبر با موقعیت اکازیون

امروزه یکی از ترفندهای فروش قبر با قیمت‌های بالا بیان عناوینی مانند وجود قبر در موقعیت عالی و یا وجود قبر در قطعات اول بهشت زهرا می‌باشد که گویا مردم تمایل زیادی برای دفن مرده‌های خود در این قطعات دارند.

نبود قبرستان قیمت‌ها را بالا برد؟

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که یکی از مهم ترین دلایل افزایش نجومی قبرها در بهشت زهرا نبود قبرستان به اندازه کافی در شهر تهران می‌باشد که این خود عاملی برای درخواست قبر در قطعات اولیه بهشت زهرا شده است.از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که متاسفانه امروزه تجمل گرایی به مراسم تدفین و خاکسپاری نیز تسری یافته است که این خود می‌تواند نشان از تغییر فرهنگ و باورهای مردم داشته باشد، چرا که امروزه برگزاری مراسم ختم و تشییع جنازه با تشریفات خاصی برگزار می‌شود، به گونه‌ای که بازماندگان سعی دارند مراسمی با شکوه و بی نظیر برای فردی که از دنیا رفته است برگزار کنند که این خود جای بسی تأمل دارد، چرا که صرف هزینه‌های هنگفت و همچنین برگزاری مراسم ختم با این همه تشریفات شاید با فرهنگ ما هم‌خوانی چندانی نداشته باشد.

صدور مالکیت تمام برای مجوز سه طبقه

باید در نظر داشت که یکی از شیوه‌های کار دلالان قبر برای کسب سود بیشتر فروش مالکیت کامل قبر است چرا که بر این باور هستند که در این صورت فرد خریدار می‌تواند مجوز سه طبقه برای قبر دریافت کند که این مهم بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و هر طبقه را بالای 850 میلیون تومان به فروش برساند که این خود جای بسی تأمل دارد.

دلالی با جای خواب ابدی

پر واضح است که شاید تا چند سال پیش کسی به این فکر نبود که بتوان از طریق خرید و فروش قبر به درآمدهای میلیاردی دست یافت چرا که این باور در میان مردم جامعه وجود داشت که در صورت خریداری قبر از قبل نیز اگر کسی ازنزدیکان فوت کند بهتر است آن قبر را به او واگذار کنند اما این در حالی است که امروزه بسیاری از مردم تنها به دلیل تغییر باورها و ارزش‌ها اقدام به خرید قبر می‌کنند و آن را برای روز مرگ خود نگهداری می‌کنند که این خود عاملی برای افزایش سودجویی دلالان شده است. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که افزایش طبقات قبر نیز یکی دیگر از گزینه‌های دلالان قبر می‌باشد، چرا که بسیاری از این افراد قبر دوطبقه را تنها به بهانه افزایش طبقات با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسانند و از این طریق سود بالایی را نیز می‌برند که این خود می‌تواند نشان از جای خالی نظارت دقیق مسئولان امر باشد. جالب است بدانیم که مواردی مانند نزدیکی به مترو، داشتن درخت و یا وجود سایه و همچنین وجود قبر در قطعات بالا یکی دیگر از مواردی است که دلالان قبر به واسطه‌ای آن قیمت بالاتری را از متقاضیان دریافت می‌کنند که این موارد خود می‌تواند گویای فعالیت زیرپوستی، گسترده و سازمان یافته دلالان قبر باشد.

خرید قبر به صورت نقد

باید در نظر داشت که امروزه تمام دلالان قبر در حالی حاضر به معامله هستند که پول آن به صورت نقد و کامل به آنها پرداخت شود در غیر این صورت معامله‌ای صورت نمی‌گیرد به گونه‌ای که آنها حتی چک را نیز قبول ندارند که این خود می‌تواند نشان از فعالیت سازمان یافته آنها باشد، چرا که نمی‌خواهند ردی از خود برجای بگذارند و به راحتی و با هر قیمتی که دوست داشته باشند قبرهای موجود را به فروش می‌رسانند.

پایین شهر و بالا شهر در بهشت زهرا

متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد ایجاد تغییر الگوی رفتاری در میان مردم برای اموات شان هستیم به گونه‌ای که بسیاری از افراد تمایل دارند تا اموات خود را در قطعات بالای بهشت زهرا دفن کنند و در مقابل افرادی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند به اجبار به قبرهای تازه تاسیس می‌روند، قبرهایی که به دلیل موقعیت بد جانمایی با طرفداران چندانی مواجه نیست.

ممنوعیت نقل و انتقالات قبر در بهشت زهرا

آنچه مسلم است نقل و انتقالات قبر در بهشت زهرا ممنوع می‌باشد، اما این در حالی است که با دریافت مبلغی هنگفت قبر در محضر به خریدار هدیه داده می‌شود، به گونه‌ای که دیگر هیچ گونه مشکلی در بهشت زهرا به وجود نخواهد آمد.

تجارت پررونق قبر

شاید تجارت قبر عنوانی نامأنوس برای بسیاری از مردم باشد اما این در حالی است که امروزه این تجارت پررونق در حال انجام است و بسیاری از دلالان از این تجارت سودهای کلانی نیز می‌برند، چرا که باید به خاطر داشت این تجارت دارای مشتری‌های بسیاری است و حتی از شعب بسیاری نیز برخوردار می‌باشد به گونه‌ای که سرمایه گذاری در این بازار غمگین با سودهای بالایی نیز همراه است به گونه‌ای که تنها با گذشت چند سال سرمایه اولیه چندین برابر خواهد شد.در پایان باید خاطر نشان کرد که خرید و فروش قبر تنها منوط به بهشت زهرا نیست و در تمامی شهرستان‌ها و به خصوص در اطراف حرم امام زاده‌ها نیز به وفور به چشم می‌خورد که البته گستردگی کار دلالان قبر می‌تواند نشان از کم توجهی مسئولان به این امر باشد.