۰ نفر

نامه رئیس‌جمهور به سران 4+1

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۲۹
کد خبر: 351810
نامه رئیس‌جمهور به سران 4+1

رئیس جمهور فردا چهارشنبه نامه‌ای را خطاب به سران کشورهای 1+4 می‌نویسد که قرار است توسط سید عباس عراقچی در اختیار سفیران این کشورها در تهران قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یک مقام آگاه ایرانی گفت که نامه رئیس جمهور به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه فردا چهارشنبه در اختیار سفیران این کشورها در تهران قرار می‌گیرد.

قرار است سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با دعوت سفرای کشورهای مذکور به مقر وزارت خارجه، نامه رئیس جمهور را تحویل آنها بدهد.

همچنین در نامه‌ای دیگر از سوی وزیر امور خارجه کشورمان جزئیات فنی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، به فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

پیش‌تر اعلام شده بود که روز چهارشنبه هفته جاری برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام اعلام خواهد شد. منابع آگاه تاکید کرده بودند که برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست.

کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است.

مقامات کشورمان می‌گویند راه برای دیپلماسی باز است و اقدامات مرحله‌ای ایران فرصت مجددی است به دیپلماسی و طرف‌های مقابل که مسیر اشتباه یکجانبه گرایی را تصحیح کنند و به نقطه گذشته و عمل به تمام مفاد برجام برگردند.

هم‌چنین مقامات اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته تنها به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند به صورت غیر رسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.