۰ نفر

لغو معافیت مالیاتی، در صورت بازنگرداندن ارز

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 351702
لغو معافیت مالیاتی، در صورت بازنگرداندن ارز

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بهانه ای برای برنگرداندن ارز توسط صادرکنندگان وجود ندارد، گفت: صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانند، از معافیت های مالیاتی برخوردار نمی شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد علی دهقان امروز (سه شنبه) درباره بازنگشتن ارزهای حاصل از صادرات افزود: برای تولید محصولات و کالاهایی که صادر می شود از منابع و امکانات کشور استفاده شده است؛ بنابراین صادرکنندگان بخش خصوصی، دولتی و عمومی باید بدانند که لازمه استفاده از منابع و امکانات کشور آن است که مسوولیت پذیری و پاسخ گویی لازم را داشته باشند.

معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: اکنون به دلیل تلاطم هایی که ایجاد شده نیاز است منابع ارزی با سرعت در اختیار رفع نیازهای ارزی کشور قرار داده شود.

دهقان اضافه کرد: اینکه صادراتی انجام شده اما منابع ارزی حاصل از آن به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد، قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه برنامه هایی برای مقابله با صادرکنندگانی که ارز خود را باز نمی گردانند اجرا شده است، اظهار داشت: در گام نخست، اعلام شده صادرکنندگانی که ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانند معافیت های مالیاتی نمی گیرند.

دهقان خاطر نشان کرد: البته برخی از صادرکنندگان، ملاحظات و مشکلاتی داشتند که اقداماتی برای تسهیل فعالیت هایشان انجام شد، از جمله اینکه واردات در مقابل صادرات توسط بانک مرکزی به رسمیت شناخته شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بنابراین بهانه ای برای صادرکنندگان وجود ندارد و این موضوع باید سریعتر محقق شود.

دهقان گفت: آمار دقیقی از میزان ارز حاصل از صادراتی که به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته وجود ندارد زیرا فرایند انتقال ارز برخی صادرکنندگان زمانبر است.

 در روزهای اخیر بازار ارز، نوسان هایی را تجربه کرد؛ بطوری که قیمت دلار به کانال 14 هزار تومانی و بهای یورو به کانال 16 هزار تومانی وارد شده است.

هرچند درباره علت این نوسان به عوامل مختلفی اشاره می شود اما به نظر کارشناسان در صورت ورود ارز بیشتر توسط صادرکنندگان، امکان مدیریت بازار ارز تسهیل می شد.

بر اساس برخی گزارش ها، از مجموع 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی سال گذشته تنها 10 میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است.

بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 2.2 میلیارد یورو ارز توسط این بانک و صادرکنندگان به منظور تأمین نیازهای مواد اولیه و میانی بخش های صنعتی کشور در بازار ثانویه عرضه شد. این ارزها با متوسط نرخ هر یورو 11 هزار تومان در بازار ثانویه عرضه شد.

همچنین بانک مرکزی معادل 2 میلیارد یورو ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی و دارو را تأمین کرده است.

بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی که در 21 فروردین امسال ابلاغ شده است معافیت مالیاتی برای درامدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده نشود برای عملکرد سال های 97 و 98 قابل اعمال نخواهد بود.