۰ نفر

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون؛

سلاطین سکه، ارز، قیر و طلا نتیجه پول مفت نفت بودند

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 350632
سلاطین سکه، ارز، قیر و طلا نتیجه پول مفت نفت بودند

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سلاطین سکه، ارز، قیر و طلا نتیجه پول مفت نفت بودند. به گفته وی کاهش درآمدهای نفتی یک فرصت مهم در سالم سازی اقتصاد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی سرزعیم شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگ تجلیل از کارگران و نخبگان جامعه کار و تلاش و تولید استان قم اظهار کرد: گاهی در جامعه، واژه رفاه کامل را به خوبی معنا نکرده ایم و تصور جامعه از این واژه، کمترین میزان کار و تلاش و بالاترین درآمد و بهره وری است؛ در حالی که وضعیت کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که توسعه و پیشرفت خود را مدیون فرهنگ کار و تلاش شبانه روزی هستند.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: هر چه فشار کار افزایش داشته باشد و جامعه با فرهنگ کار و تلاش عجین شود، رفاه ظاهر می‌شود. در کشورهای توسعه یافته، نیروی کار به بهترین شکل از فرصت ها به بهره وری دست پیدا می کنند. حتی در این کشورها، تلاش دانشجویان و اساتید بیش از تلاش این قشر در دیگر کشورهاست و در برخی مواقع، نیروی کار در کشورهای در حال توسعه نیز نمی تواند فشار کار در کشورهای توسعه یافته را تحمل کند.

به گفته وی البته برخی از کشورهای نفتی هم هستند که با کمترین کار، رفاه زیادی دارند. این کشورها با جمعیت کم و بهره وری پایین و رفاه بالا زندگی می کنند که کشورهای حاشیه خلیج فارس را شامل می شود.

سرزعیم با بیان اینکه ایران بین کشورهای نفتی که پول زیاد و جمعیت کم دارند و کشورهایی که کار زیاد می‌کنند و توسعه یافته‌اند قرار گرفته‌ است اظهار کرد: آینده کشور ما در یک تعارض ترسیم می شود؛ عده ای ترویج می کنند که حق ما رفاه بالاست و نباید کار کنیم و عده ای این گونه فرهنگ سازی می کنند که با فرهنگ کار می توانیم به رفاه برسیم.

وی افزود: ما باید بر اساس تجربیات کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در تعریف کار و رفاه عمل کنیم. باید بپذیریم که هر چه کشورها توسعه‌یافته‌تر شدند، شدت و فشار کار نیز افزایش پیدا کرده و نتیجه کار بیشتر، رقابت بیشتر است که البته به شکل رفاه در بخش‌های دیگری از زندگی ظاهر می‌شود.

سلاطین سکه، ارز، قیر و طلا نتیجه پول مفت نفت بودند

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تحریم بیان کرد: به صورت موقت با پدیده تحریم روبه رو هستیم که این تحریم‌ها منابعی را برای ما محدود کرده است. به صورت طبیعی جامعه‌ای که به درآمد حاصل از فروش نفت عادت کرده و اکنون درآمد نفتی آن کم شده است، تحت‌ تاثیر قرار می‌گیرد.

سرزعیم  گفت: وظیفه ما به عنوان مسئول یا شهروند این است که سعی کنیم جامعه و اقتصاد خود را از اعتیاد به نفت کم و سالم‌سازی کنیم و رانت‌هایی که ریشه در پول نفت داشته را نابود کنیم.

به گفته وی سلاطین سکه، ارز، قیر و طلا نتیجه پول مفت نفت بودند و کاهش درآمدهای نفتی یک فرصت مهم در سالم سازی اقتصاد است.