۰ نفر

فضای مجازی جولانگاه فروشندگان غیرقانونی اسلحه

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۱۵
کد خبر: 350546
فضای مجازی جولانگاه فروشندگان غیرقانونی اسلحه

با نگاهی گذرا در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام می‌توان به این مهم دست یافت که متاسفانه امروزه خرید و فروش اسلحه در این شبکه به یک کار عادی و معمولی تبدیل شده است که این خود می‌تواند تبعات منفی امنیتی و اجتماعی بسیاری را به دنبال داشته باشد، چراکه حتی در کشورهای پیشرفته دنیا نیز خرید و فروش اسلحه به این آزادی و راحتی صورت نمی‌گیرد.

 گفتنی است چندی پیش مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان پلیس از آنها خواست از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی جلوگیری کنند و «ناامن شدن» فضای مجازی را موجب ضرر و زیان به مردم دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، آنچه مسلم است امروزه در حالی شاهد فعالیت قاچاقچیان اسلحه هستیم که این دسته از افراد به راحتی در شبکه‌های مجازی اقدام به تبلیغات گسترده و جالبی می‌کنند به گونه‌ای که نمی‌توان این نوع تبلیغات که مشخصات کامل اسلحه را دارد نیز در کشورهای دیگر بیایم که این مهم می‌تواند به دلیل رواج بی رویه و همچنین جای خالی نظارت مسئولان بر روند فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی باشد.بدیهی است دیگر امروزه فروش اسلحه در خیابان‌ها و به صورت زیرزمینی صورت نمی‌گیرد، بلکه در مقابل این مهم به راحتی و بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد که این خود می‌تواند تبعات منفی اجتماعی و روانی بسیاری را به دنبال داشته باشد، چرا که متاسفانه برخی از افراد با خرید اسلحه اقدام به خودکشی و یا قتل کرده اند که این خود می‌تواند در زمره معایب خرید و فروش اسلحه باشد.به طور کلی باید در نظر داشت که متاسفانه برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های روحی و روانی به راحتی و از طریق شبکه‌های اجتماعی به خرید اسلحه مبادرت می‌ورزند که این خود برای سلامت آنها و اطرافیانشان بسیار خطرناک باشد.

نگاهی به قوانین خرید و فروش اسلحه در کشورهای دیگر

همان گونه که می‌دانیم پس از تیراندازی‌های‌ چند سال گذشته در آمریکا که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان این کشور شد، بسیاری از مردم با راه اندازی کمپین‌های مختلف مخالفت خود را با خرید و فروش آزادانه اسلحه ابراز کردند که در سایه این مهم خرید و فروش و همچنین حمل آزادانه اسلحه ممنوع شد تا در سایه آن آمار قتل‌ها و تیراندازی‌ها کاهش یابد، بنابراین در سایه این تصمیم دولت آمریکا فیس‌بوک نیز خرید و فروش هرگونه سلاح گرم برای کاربران شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام در سراسر جهان را ممنوع کرد اما این در حالی است که متاسفانه امروزه در ایران فروش اسلحه و لوازم جانبی آن به راحتی در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد که این خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی باشد.

جوانان خریداران اصلی

متاسفانه امروزه در حالی شاهد افزایش فعالیت فروشندگان اسلحه در شبکه‌های مجازی هستیم که بسیاری از خریداران را جوانان تشکیل می‌دهند که این خود می‌تواند به تباهی آینده آنها منجر شود، چرا که باید به خاطر داشت که بسیاری از جوانان تنها برای ماجراجویی یا برتری جویی اقدام به خرید اسلحه می‌کنند و در مهمانی‌ها و یا دورهمی‌های دوستانه نیز آن را با خود همراه می‌کنند که این مهم می‌تواند برای سلامت روحی و جسمی آنها خطرناک باشد.

کلاهبرداری به بهانه فروش اسلحه

همان گونه که می‌دانیم متاسفانه برخی از افراد به بهانه خرید اسلحه مورد کلاهبرداری و یا اخاذی قرار می‌گیرند اما از آنجا که کار آنها غیرقانونی است نمی‌توانند هیچ گونه شکایتی را نیز داشته باشند از این رو به راحتی پول خود را از دست می‌دهند و در مقابل هیچ گونه اسلحه‌ای را نیز دریافت نمی‌کنند و یا اینکه در صورت دریافت اسلحه یا تقلبی است و یا اینکه کارکرده و بسیار قدیمی می‌باشد اما این در حالی است افراد کهنه کار و جویندگان اصلی اسلحه به راحتی می‌توانند اسلحه مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و بدون هیچ دغدغه و نگرانی تهیه کنند به گونه‌ای که دیگر حتی نگرانی نیز در تهیه فشنگ نخواهند داشت.از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که با توجه به فعالیت گسترده و همه جانبه نیروهای امنیتی چگونه این خرید و فروش‌ها در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد؟ هر چند در این مجال باید اذعان داشت که نیروهای امنیتی در بیشتر مواقع اعلام به معدوم سازی باند خرید و فروش اسلحه می‌نمایند اما باز هم شاهد فعالیت این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد.

انگیزه خرید اسلحه

باید در نظر داشت که افراد از خرید اسلحه انگیزه‌های متفاوتی دارند به عنوان مثال برخی آن را برای برتری طلبی، برخی برای قدرت طلبی، برخی برای انتقام جویی و برخی دیگر برای دزدی از آن استفاده می‌کنند که البته بنا بر مطالعات صورت گرفته بسیاری از افراد تنها به انگیزه قدرت طلبی و یا برتری جویی اقدام به خرید اسلحه می‌کنند که این خود می‌تواند نشان از افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشد، چرا که انتخاب این نوع قدرت طلبی خود مبین تغییر باورها و ارزش‌های جامعه خواهد بود.

نام اسلحه‌های جدید دنیا در لیست فروش

یکی از نکات جالب در رابطه با فروش اسلحه‌های غیرمجاز در شبکه‌های مجازی به چشم خوردن نام اسلحه‌های به نسبت تازه در این بازار می‌باشد که این خود جای بسی تامل دارد.آنچه مسلم است بسیاری از این اسلحه‌ها به صورت قاچاق و بیشتر از مرز بانه وارد کشور می‌شوند و فروش بی رویه آنها خود می‌تواند امنیت جامعه را به خطر بیاندازد.

قتل‌های خیابانی

شایان ذکر است امروزه در حالی شاهد افزایش آمار قتل‌های خیابانی در سطح شهرها هستیم که مهم ترین علت آن را می‌توان در افزایش فروش اینترنتی اسلحه جستجو کرد، چرا که در دسترس بودن اسلحه برای تمام افراد و بدون هیچ قید وشرطی خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد که یکی از آنها تنها افزایش قتل‌های خیابانی می‌باشد از این رو مقابله با این باندها برای افزایش امنیت جامعه یک اصل انکارناپذیر است.

رئیس کمیته‌ دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان قاچاق اسلحه را انکار کرد، گفت‌: لازم است که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برخورد جدی‌تری با قاچاق «اسلحه» داشته باشند چون دسترسی افراد غیرمجاز به اسلحه راحت است. اردشیر نوریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاکید اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر کنترل هر چه‌ بیشتر بر روی مالکیت «اسلحه» در ایران، اظهار کرد: در کشور ما خرید و فروش اسلحه مجاز نیست. اسلحه کاربرد خاص خود را دارد و قوانین خاصی هم بر آن حاکم است که باید همه آن را رعایت کنند. قطعا هر کسی که این قوانین را اجرایی نکند مجرم شناخته شده و باید طبق قانون متناسب با جرم با آن فرد برخورد شود. وی یادآور شد: موضوع اسلحه آنقدر مهم و دارای حساسیت است که چندی پیش قانون نحوه به‌کارگیری سلاح توسط نیروی انتظامی در کمیسیون امنیت ملی اصلاح شد و در این قانون اصلاحاتی برای استفاده از سلاح توسط ماموران صورت گرفت. با توجه به این حساسیت همه افراد جامعه مستلزم اجرای قانون به خصوص در موضوع مجاز نبودن خرید و فروش «اسلحه» هستند. برخورد با این موضوع هم جایز نیست. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه قاچاق «اسلحه» را نمی‌توان انکار کرد، یادآور شد: متاسفانه اسلحه با قاچاق در اختیار برخی از عناصر غیرمجاز قرار می‌گیرد که این کاری خلاف قانون است و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید کنترل‌های جدی صورت گرفته و برخوردهای لازم صورت بگیرد. نوریان گفت‌ که استفاده از اسلحه مستقیما با جان مردم سر و کار دارد. باید نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برخورد جدی تری با قاچاق اسلحه داشته باشند چون دسترسی افراد غیرمجاز به آن راحت است و باید از فیلترهای ورود اسلحه به کشور بسته شود.