۰ نفر

برای پیشرفت اقتصادی چه باید کرد؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۴
کد خبر: 350421
برای پیشرفت اقتصادی چه باید کرد؟

قدرت اقتصادی و رشد اقتصادی یک کشور مسئله مهمی در اقتصاد است که زیربنای اصلی افزایش اشتغال، کاهش تورم و توسعه اقتصادی است.

رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. در سطح کلان، افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یک سال پایه، رشد اقتصادی محسوب می‌شود. علت این که برای محاسبه رشد اقتصادی، از قیمت‌های سال پایه استفاده می‌شود آن است که افزایش محاسبه شده در تولید ناخالص ملی، ناشی از افزایش میزان تولیدات باشد و تأثیر افزایش قیمت‌ها (تورم) حذف گردد.

به عبارت ساده تر رشد اقتصادی یعنی تولیدات یک کشور نسبت به قبل افزایش پیدا کرده باشد. برای مثال اگر یک کشور در طی یک سال 1000 دستگاه خودرو تولید کرده است و در سال بعد 1500 دستگاه خودرو تولید کرده است یعنی رشد اقتصادی این کشور 50 درصد افزایش داشته است.

با افزایش میزان تولید نسبت به قبل یا رشد اقتصادی، تعداد نیروی کار مورد نیاز نیز افزایش می‌یابد و اشتغال بهبود پیدا می‌کند. با افزایش تولید میزان عرضه کالاها نیز افزایش یافته و در پی آن قیمت کالاها کاهش یافته و قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد.

رشد اقتصادی سبب افزایش صادرات کشور شده و ورود ارز به کشور را تسهیل می‌کند. با ورود ارز بیشتر قدر اقتصادی در تامین منابع مورد نیاز در زمینه‌های مختلف افزایش یافته و مسوولان و تصمیم‌سازان می‌توانند به برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های کشور، ساخت جاده‌ها، راه‌آهن، مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، کارخانه‌ها و... به‌طور کلی توسعه کشور بپردازند.

با توجه به این موارد قدرت اقتصادی  و رشد اقتصادی یک کشور  مسئله مهمی در اقتصاد است که زیربنای اصلی افزایش اشتغال، کاهش تورم و توسعه اقتصادی است.

چگونه رشد اقتصادی کشورها را اندازه‌گیری می‌کنند؟

 تولید ناخالص داخلی یا GDP ارزش ریالی کلیه کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور است که توسط آن رشد اقتصادی کشورها را اندازه‌گیری می‌کنند. امروزه در محافل اقتصادی تمامی کشورها از تولید ناخالص داخلی به‌عنوان شاخص اصلی در مقایسه رشد اقتصادی استفاده می‌شود. منظور از رشد اقتصادی، همان افزایش تولید ناخالص داخلی نسبت به قبل است. اما GDP چگونه افزایش می‌یابد. در ادامه پنج راه که اقتصادانان اعتقاد دارند در سیستم اقتصادی می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود آمده است.

چه عواملی موجب رشد اقتصادی می‌شود؟

در منحنی امکانات تولید، رشد به عنوان افزایش بازدهی بالقوه در طول زمان تعریف می‌شود و با تغییر مکان رو به بیرون منحنی، نمایش داده می‌شود. تغییر مکان رو به بیرون منحنی امکانات تولید به این معنی است که ظرفیت تولید تمام کالاها در اقتصاد، افزایش یافته است.

اصلی‌ترین عواملی که موجب رشد اقتصادی می‌شود عبارتند از:

 استفاده از فناور‌های نوین

سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های جدید، بازدهی برای تولید کالاها و خدمات را افزایش می‌دهد. در چند سال اخیر کشور چین به مدد استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند تولید کالا نرخ رشد اقتصادی خود را بالا برده است.

حتی اگر یک کشور سرمایه انسانی مناسبی داشته باشد اما فناوری‌های جدید برای استفاده نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت چنین کشوری بتواند قدم در مسیر رشد پایدار بگذارد.

افزایش مشارکت نیروی کار

زمانی که تعداد افراد حاضر در فرآیند تولید کالاها و خدمات بیشتر باشند، رشد اقتصادی افزایش می‌یابد.

به‌کارگیری روش‌های جدید تولید

با افزایش تخصص نیروی کار و به کارگیری روش‌های جدید تولید نیز می‌توان رشد اقتصادی را افزایش داد. نیروی ماهر و متخصص انسانی عامل اصلی در تولید کالاها و خدمات جدید در اقتصاد است.

در عین حال استفاده گسترده از روش‌های تولیدی که توسط کامیپوتر کنترل می‌شوند مانند رباتیک، پتانسیل تولیدی بسیاری از شرکت‌های تولیدی را به طور چشمگیری افزایش داده است.

یافتن مواد اولیه‌ جدید

برای تولید کالاها و خدمات نیاز به تامین منابع اولیه مورد نیاز آنها است. منابع طبیعی نقشی تعیین‌کننده در صنایع مختلف کشورها دارند. کشف منابع جدید، ظرفیت تولید اقتصاد را افزایش می‌دهد.

افزایش مراودات تجاری

توانایی تجارت یک کشور با سایر کشورها و افزایش حجم مبادلات تجاری یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد اقتصادی کشورها است.