۰ نفر

مذاکره با وزیر بهداشت برای ترمیم تعرفه‌های پزشکی

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲
کد خبر: 349843
مذاکره با وزیر بهداشت برای ترمیم تعرفه‌های پزشکی

در بیانیه اجلاس سراسری روسای شوراهای هماهنگی نظام پزشکی استان‌های کشور، بر لزوم مذاکره و رایزنی با وزیر بهداشت و معاونان وی برای رسیدن به وحدت نظر و اقدام مشترک به منظور ارایه پیشنهاد "ترمیم و اصلاح تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی" برای شش ماهه دوم امسال تاکید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا و بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل سازمان نظام پزشکی در متن این بیانیه آمده است:

«در تاریخ 1398/02/05، نخستین اجلاس سراسری روسای شوراهای هماهنگی نظام پزشکی استان­های کشور در سال جدید، با حضور رییس کل سازمان، دکتر ظفرقندی، رئیس شورای عالی، دکتر معین، هیات رئیسه شورای­عالی، هیات رئیسه مجمع عمومی، بازرسان و معاونان سازمان، در تهران برگزار شد. این اجلاس پس از شش ساعت مذاکرات مستمر و فشرده در خصوص مهمترین مسائل پیش­‌روی جامعه پزشکی و بررسی راهکارهای ممکن به منظور کنترل و مدیریت معضلات موجود، در پایان با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

مفاد این بیانیه به شرح ذیل است:

1- شرکت کنندگان در این اجلاس با تایید نقطه نظرات ریاست­ کل سازمان، سیاست­‌های کلی سازمان نظام پزشکی را حول محورهای زیر مورد تایید قرار دادند:

1-1- سازمان نظام پزشکی به مبانی قانونی ناظر بر نظام سلامت و دستگاه­‌های مرتبط با آن احترام گذاشته و معتقد به حرکت در چارچوب قوانین موجود است. در صورت مواجهه با نارسایی یا ابهام در قوانین، رویکرد سازمان تلاش در جهت اصلاح قوانین از مجاری قانونی خواهد بود.

2-1- سیاست سازمان نظام پزشکی به منظور صیانت از منافع مردم و حفظ منافع جامعه پزشکی رویکردی منطقی و هوشمندانه با پرهیز از رفتارهای هیجانی و مخرب خواهد بود.

3-1- حفظ انسجام تشکیلاتی، حرکت بر اساس سیاست‌های کلی سازمان و اعلام مواضع هماهنگ در سطح کشور و اجتناب جدی از آسیب به وحدت تشکیلاتی مورد توجه همه ارکان سازمان قرار دارد.

4-1- رعایت اخلاق حرفه‌­ای در تمام سطوح تشکیلات و در ارتباط با مردم و افکار عمومی و احترام به ارکان و همه منتخبان سازمان، اعم از هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان­‌ها تا ریاست کل، ضامن اقتدار و موفقیت در انجام برنامه‌ها و پیشبرد سیاست­‌های سازمان خواهد بود.

2- شرکت­ کنندگان در این اجلاس، ضمن ابراز تاسف از وقوع سیل های اخیر، همدردی عمیق خود را با مردم مناطق آسیب دیده اعلام داشته، بر عزم راسخ سازمان درجهت عمل به بند " ت" ماده 3 قانون "تشکیل سازمان نظام پزشکی" در حمایت از هموطنان آسیب دیده، تاکید کردند. در همین راستا شورای­عالی سازمان نظام پزشکی در مصوبه شماره یک جلسه مورخ 1398/01/22، پیگیری در خصوص آیین نامه اجرایی ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه سازمان را به کارگروه مربوطه واگذار نموده است. روسای شوراهای هماهنگی استان­‌های گلستان، لرستان، خوزستان، فارس و ایلام در این جلسه به تشریح اقدامات اعضای سازمان متبوع و نیز آخرین وضعیت بهداشت و درمان در مناطق سیل‌زده پرداختند. این اجلاس ضمن تاکید بر ضرورت اجرای مصوبه شورای عالی­ سازمان، حضور به موقع و موثر اعضای سازمان نظام پزشکی در عملیات امدادرسانی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به آسیب ­دیدگان از نخستین ساعات بروز حادثه را مورد تقدیر و تشکر قرار داده و این گونه اقدامات را مایه مباهات جامعه پزشکی برشمردند. مقرر شد مدارک و مستندات مساعدت­‌ها و امدادرسانی‌های جامعه پزشکی به مردم آسیب دیده مناطق سیل زده جهت استحضار ملت شریف ایران به نحو شایسته رسانه‌ای شود.

3- کتاب "راهنمای اخلاق پزشکی" که تحت مسئولیت و نظارت رییس شورای­عالی سازمان، دکتر معین تهیه شده و در شورای­عالی سازمان به تصویب رسیده است، از سوی "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" به عنوان یکی از کتاب های درسی دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شده است. این اجلاس ضمن تقدیر از این اقدام شایسته بر پایبندی به مبانی اخلاق پزشکی، رعایت کرامت، شان و منزلت متقابل پزشکان و بیماران به عنوان راهکاری اساسی در جهت حفظ جایگاه رفیع شاغلان حرف پزشکی تاکید کرده و اعلام داشتند در شرایطی که برخی گروه­‌ها به صورت هدفمند قصد دارند با نشر اکاذیب و بزرگنمایی در مباحثی نظیر فرار مالیاتی پزشکان، عدم استفاده جامعه پزشکی از کارتخوان، رد بی­طرفی و عدم صلاحیت تشکیلات انتظامی سازمان نظام پزشکی و برخی ادعاهای بی‌اساس دیگر، بین جامعه پزشکی و آحاد مردم فاصله ایجاد کنند و به اعتماد عمومی به این قشر خدشه وارد کنند، رعایت کامل مبانی اخلاق پزشکی از اهمیت ویژه­‌ای برخوردار است.

4- این اجلاس با توجه به تعیین و ابلاغ تعرفه خدمات پزشکی، بدون توجه به مکاتبه و پیشنهاد سازمان نظام پزشکی و همچنین عدم برگزاری جلسه شورای­عالی بیمه برای بررسی این موضوع، در خصوص احتمال کاهش ناخواسته کیفیت خدمات و نیز تعطیلی برخی از مراکز درمانی بخش خصوصی و به تبع آن بروز مشکلات در ارایه خدمات درمانی مناسب به مردم شریف کشور ابراز نگرانی کرد.

پس از ارایه گزارش نایب رییس کمیسیون تعرفه و بیمه شورای­عالی سازمان و ارایه نقطه نظرات شرکت کنندگان، موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفت:

1-4- محاسبه تعرفه مراکز تشخیصی و درمانی در جزء "فنی" بر مبنای نرخ تورم و جزء "حرفه‌ای" بر مبنای رشد حقوق و دستمزد مورد انتظار است. (این روش در حالت استیصال فقط برای منفی نشدن مبنای محاسبه و عدم افزایش زیان انباشته و کاهش شکاف بین قیمت واقعی و نرخ اعلام شده در سال‌های آتی حتی برای بخش دولتی هم کاربرد دارد). سازمان نظام پزشکی معتقد است محاسبه و اعلام" قیمت تمام شده واقعی خدمات پزشکی" مبین نظرات سازمان در این زمینه خواهد بود. ضمن حمایت قاطع از مکاتبات ریاست کل سازمان با دبیر شورای عالی بیمه سلامت و معاون اول رییس جمهور، وحدت رویه در خصوص موضع گیری­‌ها و اعلام نظر در تمامی سطوح، در سراسر کشور بر مبنای روش فوق مورد تاکید قرار گرفت.

2-4- مقرر شد روسای شورای هماهنگی، روسای هیات مدیره شهرستان­‌ها و نمایندگان سازمان نظام پزشکی در هر سطحی در جلسات مرتبط استانی و کشوری شرکت کرده و ضمن دفاع از مبانی تعیین تعرفه مورد قبول سازمان، مراتب اعتراض خود را به تعرفه‌های مصوب اعلام کنند. البته در این خصوص تفاوت­‌های موجود بین استان­‌های مختلف کشور از نظر سطح توسعه و موقعیت اقتصادی - اجتماعی را نیز مد نظر قرار دهند.

3-4- ارتباط مستمر روسای هیات مدیره و روسای شوراهای هماهنگی استان­‌ها با نمایندگان محترم شهرهای خود در مجلس شورای اسلامی، ارتباط منظم معاون پارلمانی سازمان با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان مجلس، رایزنی و مذاکره معاون فنی و نظارت سازمان با دبیر و اعضای شورای عالی بیمه سلامت و مسئولین سطوح مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه و اجتماعی و سایر مسئولان مرتبط، به جهت تبیین نقطه نظرات سازمان و تذکر در خصوص مخاطرات موجود در مسیر ارایه خدمات سلامت در صورت ادامه وضع موجود، مورد تاکید قرار گرفت.

4-4- تحرک فعال رسانه‌ای و اطلاع رسانی درباره مبانی "تعیین تعرفه" و حقانیت سازمان در این رابطه به منظور تنویر افکار عمومی و خنثی کردن اثرات تبلیغات بی‌پایه و اکاذیب منتشر شده در این زمینه، مورد تاکید قرار گرفت.

5-4- مذاکره و رایزنی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان وزارت بهداشت برای رسیدن به وحدت نظر و اقدام مشترک به منظور ارایه پیشنهاد "ترمیم و اصلاح تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی" برای شش ماهه دوم سال 1398 مورد تاکید قرار گرفت.

6-4- فعالیت موثر ریاست کل و سایر ارکان سازمان جهت جلب توجه مقامات مسئول به ضرورت عمل به تکلیف قانونی درارتباط با "شورای عالی بیمه سلامت" و انجام اصلاحات ضروری در ترکیب شورای فوق الذکر، مورد تاکید قرار گرفت.

7-4- مذاکره با نمایندگان سازمان نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی در کمیسیون های ماده 11 در استان­‌ها مبنی بر توجه به زمینه‌ها و جوانب اجتماعی در پرونده‌های مربوط به تخلفات تعرفه‌ای و همچنین گفتگو و رایزنی با نمایندگان سازمان تعزیزات حکومتی در کمیسیون­‌های مذکور بر مبنای منطق ناظر بر نظرات سازمان و توضیح ایرادات وارد بر تعرفه­‌های مصوب فعلی، مورد تاکید قرار گرفت.

8-4- شرکت فعال نمایندگان سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی در جلسات ستاد پزشک خانواده کشور به منظور چاره­ جویی برای معضل تعرفه (سرانه) خدمات پزشکان خانواده، مورد تاکید قرار گرفت.

5- مبحث مالیات و عدم تمکین جامعه پزشکی به تکالیف قانونی و اتهام فرار مالیاتی، از جمله مسائلی است که سازمان بارها به کذب بودن تبلیغات انجام شده در خصوص آن، اشاره کرده است. همانطور که در نامه مورخ 1398/02/03 ریاست کل سازمان خطاب به روسای هیات مدیره نظام پزشکی­ های سراسر کشور عنوان شده است، متاسفانه بسیاری از پزشکان به دلیل عدم اشراف کافی به تکالیف مالیاتی، متضرر شده و مالیات آنان توسط حسابرسان سازمان امور مالیاتی به صورت علی الراس، بر اساس ضرایب مالیاتی محاسبه می گردد. پس از ارایه توضیحات لازم توسط معاونت فنی و نظارت و بیان نقطه نظرات روسای شوراهای هماهنگی، موارد زیر مورد تاکید قرار گرفت:

1-5- مقرر شد با پیگیری معاونت آموزشی و پژوهشی و معاونت فنی و نظارت سازمان، در استان­ها و شهرستان­ها، کارگاه­‌های آموزشی و سمینارهای مربوط به قوانین و مقررات جدید مالیاتی (پس از سال 95) برگزار شود. همچنین با توجه به برنامه ادارات امور مالیاتی شهرستان­‌ها جهت ارایه آموزش­‌های لازم در این خصوص، توجه اعضای سازمان به اهمیت شرکت در برنامه‌های مورد اشاره، مورد تاکید قرار گیرد.

2-5- در روش " محاسبه مالیات بر مبنای درآمد (عملکرد) – هزینه" ، مستند سازی و تنظیم اسناد و مدارک هزینه‌های ارایه خدمات پزشکی حائز اهمیت فراوان است، از این رو توصیه اکید می‌شود تا مستندات و مدارک هزینه­‌ها حفظ و ارایه شود.

3-5- اعتقاد راسخ سازمان بر این است که پزشکان و شاغلان حرف پزشکی جزو گروه‌­های اجتماعی هستند که همواره با اعتقاد به ضرورت پرداخت مالیات در جهت حمایت از توسعه کشور اقدام می‌کنند و غالبا به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات ایشان توسط سازمان‌­های بیمه‌گر، مالیات پولی را که هنوز دریافت نکرده­ اند نیز پیشاپیش می پردازند. همچنین لازم است توجه مسئولان مالیاتی کشور را به مشاغل، موسسات، بنگاه­‌ها و هولدینگ‌هایی معطوف کرد که ضمن وصول درآمدهای گسترده از پرداخت مالیات معاف بوده یا با ترفندهایی شبه قانونی از زیر بار تکالیف قانونی خویش شانه خالی می کنند و متاسفانه هرگز مورد خطاب  "مدعیان" نیز قرار نمی گیرند. بدیهی است اعتراض جامعه پزشکی به اصل غیر قابل تردید "تکلیف قانونی مالیات" نیست، بلکه اعتراض این قشر به عدم اجرای عدالت مالیاتی و عدم رعایت انصاف در برخورد با جامعه پزشکی است.

4-5- انجام مذاکرات فشرده و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای جلوگیری از اشتباه در تقسیم بندی جامعه پزشکی در گروه­‌های درآمدی در مبحث قوانین مالیاتی، مورد تاکید قرار گرفت. همچنین توجه به این نکته که گاهی علیرغم وجود گردش مالی بالا در یک موسسه ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی؛ به علت بالا بودن هزینه‌ها، سود حاصل از فروش خدمات درصد کمی از گردش مالی را شامل می‌شود؛ صرفا در نظر گرفتن گردش مالی نمی­‌تواند معیار مناسب و بی­‌نقصی در دسته­ بندی درآمدی این مراکز باشد.

6- اجرای دقیق و کامل مواد 21 و 25 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی در خصوص "تشکیل شورای هماهنگی استان" و توجه به وظایف آن شورا، مورد تاکید قرار گرفت. بدیهی است تشکیل منظم جلسات شورای هماهنگی در استان و برگزاری اجلاس کشوری این شوراها با حضور رییس­ کل سازمان و ارکان مرکزی، ظرفیت مناسبی را به منظور برقراری ارتباطی مستمر و دو سویه جهت دریافت نقطه نظرات و مسائل مبتلا­به نظام پزشکی‌های سراسر کشور و از طرف دیگر امکان ایجاد تعامل پایدار و اعلام سیاست‌های کلی سازمان به نظام پزشکی‌های سراسر کشور را ایجاد می‌نماید که استفاده از این امکان برای ارتقای عملکرد و تاثیرگذاری سازمان، از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. تقویت این راه ارتباطی می‌تواند زمینه را برای پاسخگویی بهتر سازمان فراهم آورد.

7- با توجه به اهمیت موضوع آموزش و با توجه به ارایه توضیحات معاون آموزشی و پژوهشی سازمان، موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفت:

1-7- توجه به آموزش همگانی و افزایش آگاهی جامعه  با هدف ارتقای بهداشت و پیشگیری از ابتلا به بیماری­‌ها و نیز یاری­ رسانی به بیماران با ارایه آموزش‌های مورد نیاز به وسیله انتشار جزوات، فعالیت در فضای مجازی، بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ای و سایر ظرفیت‌های موجود مورد تاکید قرار گرفت.

 2-7- آموزش جامعه پزشکی در موضوعات مربوط به علوم پزشکی و نیز سایر مباحث مورد نیاز این گروه از قبیل مبانی محاسبات مالیاتی، مبانی تعیین تعرفه خدمات پزشکی، نظام‌های سلامت و راه حل مناسب برای توسعه پایدار سلامت در کشور، مورد تاکید قرار گرفت.

8- این اجلاس ضمن تجلیل از مقام شامخ معلم و نقش کارگران در توسعه پایدار کشور، فرا رسیدن روز کارگر و روز معلم را پیشاپیش به محضر همه کارگران گرامی و معلمان ارجمند تبریک گفت.

 9- به منظور قدردانی از زحمات بی‌شائبه کارگران گرامی، این اجلاس به جامعه خدوم پزشکی کشور پیشنهاد داد روز چهارشنبه مورخ 1398/02/11، مصادف با روز کارگر، این عزیزان و خانواده گرامی ایشان را به صورت رایگان پذیرش (ویزیت) کنند.»