۰ نفر

خسارت تحریم نفتی ایران متوجه یک کشور نخواهد بود

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۷
کد خبر: 349362
خسارت تحریم نفتی ایران متوجه یک کشور نخواهد بود

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به واکنش احتمالی ایران برای خروج از برجام در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا خاطرنشان کرد: برای خروج یا عدم خروج از برجام و زمان اجرای آن باید جوانب مختلفی بر اساس منافع ملی و مصالح کشور سنجیده شود، معتقدم اکنون، زمان مناسب و مساعدی برای اجرای چنین تصمیمی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید محمد علی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی برای خریداران نفت ایران از سوی آمریکا گفت: ایران سابقه فروش نفت خود را در گذشته و هنگامی که هم‌زمان با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های یک‌جانبه و به اصطلاح فلج کننده آمریکا و همچنین تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه بود را دارد. این تجربه ثابت کرد، ایران به دلیل موقعیت راهبردی که دارد، در مقابل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه، کشوری دست بسته و منفعل نیست. جمهوری اسلامی راه‌های مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها یافته و ابداع کرده که طی چند سال اخیر آن را حفظ کرده، تکمیل و متنوع ساخته است.

وی ادامه داد: هم‌چنین جایگزینی نفت ایران به دلیل مختصاتی که دارد برای مشتریانش کار ساده‌ای نیست و آنان تحت هر شرایطی طالب نفت کشورمان هستند و آن را به نفت سایر کشورها ترجیح می‌دهند، علاوه بر این انگیزه مقاومت و همچنین عنصر وحدت و همگرایی ملی که حماقت‌های دشمن آن را تشدید و تقویت می‌کند، قدرت تاب آوری کشور و مسئولین را افزایش می‌دهد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا تاکید کرد: شرایط کنونی کشورمان در عرصه بین‌المللی بهتر از دوره زمانی تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده گذشته است و بسیاری از کشورها، حتی هم پیمانان آمریکا، تمایلی به همراهی با تصمیم یک‌جانبه واشنگتن ندارند. بنا بر این امکان ندارد رژیم آمریکا و رئیس‌جمهور آن که لاف‌زنی حرفه‌ای است، توان آن را داشته باشند که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

وی درباره همراهی برخی کشورهای نفتی در حوزه خلیج فارس با این تصمیم آمریکا برای جبران سهمیه تولید نفت ایران اظهار کرد: این تلاش آمریکا احتمالاً تأثیراتی در بازار نفت خواهد داشت اما نه آن چنان که غافلگیرانه باشد چرا که بسیاری از کشورها تردیدی در عدم موفقیت این اقدام نابخردانه آمریکا ندارند. سابقه سران دو کشور عربستان و امارات طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که جز همراهی حداکثری با این اقدام خباثت‌آمیز رژیم آمریکا، نمی‌توان انتظار دیگری از آنان داشت. در حقیقت از اظهارات طرف آمریکایی نیز بر می‌آید که روی ظرفیت و وعده این دو، حساب جداگانه و خاصی باز کرده است؛ گرچه همان‌طور که گفتم مجموعه این اقدامات راه به جایی نخواهد برد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در ادامه درباره واکنش احتمالی ایران به این تصمیم آمریکا و نیز همراهی برخی کشورهای منطقه با آن گفت: همان‌طور که ناامنی و بی‌ثباتی در یک منطقه نمی‌تواند در یک دایره و صرفاً در مرزهای یک کشور محدود بماند و طبعاً سایر کشورها از آن تأثیر می‌پذیرند، ایجاد ناامنی اقتصادی و تجاری برای یک کشور نیز روند اقتصادی سایر کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و هزینه‌هایی را بر آنان تحمیل خواهد کرد. کشورهایی در منطقه که در اردوگاه دشمن آمریکایی بازی می‌خورند و دوشیده می‌شوند باید متوجه باشند که همراهی با شرارت‌های رژیم آمریکا در اعمال فشار به ملت ایران می‌تواند واکنشی در پی داشته باشد که برای آنان به شدت نامطلوب باشد.

حسینی در مورد تبعات سیاسی و اقتصادی این تصمیم تصریح کرد: ببینید جز رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور مرتجع منطقه هیچ کشوری از این تصمیم کاخ سفید استقبال نکرده و تعدادی از کشورها هم ضمن تقبیح این سیاست آن را مردود شمرده و عدم همراهی خود را با واشنگتن اعلام کرده‌اند. به لحاظ اقتصادی اگر تلاطمی در بازار نفت ایجاد شود، مجموعه‌ای از کشورها ضرر خواهند کرد و خسارت آن متوجه یک کشور نخواهد بود. در این میان قطعاً رژیم آمریکا از این آخرین ترفندهای شیطانی خود نیز طرفی نخواهد بست و روسیاهی را بر تارک کاخ سفید خواهد نشاند.

وی در خصوص احتمال خروج ایران از برجام با توجه به این‌که ایران دیگر از منافع اقتصادی این توافق بهره‌ای نمی‌برد و در مقابل تحریم‌های کم سابقه‌ای از سوی آمریکا اعمال شده و خواسته یا ناخواسته کشورهای دیگر مجبور به تبعیت از این فشارها هستند؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران هنوز در چارچوب برجام می‌تواند فعالیت‌هایی را در زمینه هسته‌ای به انجام رساند؛ گرچه در حوزه اقتصادی، مشکلات و موانع، همچنان باقی است و طرف‌های اروپایی نشان داده‌اند که نه شریکی قابل اعتمادند و نه همراهی قابل اتکاء.