۰ نفر

اسکان دائم سیل‎زدگان تا یک سال آینده

۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 349048
اسکان دائم سیل‎زدگان تا یک سال آینده

رئیس بنیاد مسکن کشور در حاشیه شورای مسکن لرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث مهمی که در این جلسه شد رعایت حریم رودخانه است و نیاز است که وزارت نیرو هرچه سریع‌تر حریم رودخانه‎ها و نهرها را در شهر و روستا به ما اعلام کند که ما این حریم‌ها را در زمین‎هایی که می‎خواهیم تملک و به سیل‎زدگان واگذار کنیم، رعایت کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهندس تابش ادامه داد: استاندار لرستان دستور داده این قضیه ظرف مدت کوتاهی در روستاهای سیل‎زده انجام شود و روی نقشه‌ها پیاده شود و در شهرهای سیل‎زده هم این کار انجام شود.

تابش افزود: هم‌چنین بحث زمین معوض به این 300 پلاکی که در پلدختر باید نوسازی شوند بررسی شد و قرار شد به اتفاق مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن، شهر پلدختر را بازدید کنیم و آن زمینی که مردم راحت هستند در آنجا اسکان یابند را برای  ساخت و ساز مشخص کنیم.

رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: برای طی یک دوره اسکان موقت هزینه اسکان را به مردم پول نقد می‎دهیم که به هر طریقی که خودشان می‎دانند برای اسکان هزینه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه مشخص شد که اگر افرادی از مالکین مسکن مهر تمایل داشتند خانه‎هایشان در اختیار سیل‎زدگان قرار دهند، اجاره بها 500 هزار تومانی به آنها بدهیم.

اسکان دائم سیل‎زدگان تا یک سال آینده انجام می‎شود

رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: اسکان دائم سیل‎زدگان تا یک سال آینده انجام می‎شود.

 تابش در شورای مسکن لرستان، اظهار کرد: اسکان موقت را که فاصله بین اسکان اضطراری و دائم است، با توافق و دستوری که وزیر کشور داشتند به صورت کمک هزینه 12 میلیون تومانی و شش میلیون تومانی به سیل‎زدگان می‎دهیم.

وی ادامه داد: این را کمک هزینه به مردم در اسکان اضطراری می‎دانیم تا زمانی‎که اسکان دائم آنها به نتیجه برسد که حداکثر یک سال است و اسم آن را اجاره بها برای کرایه خانه نمی‎گذاریم و فرد سیل‎زده با این پول هر کاری کند با او کاری نداریم.

تابش گفت: به همه آنانی که خانه‎هایشان تخریب شده است در شهرها 12 میلیون تومان و در روستاها شش میلیون تومان می‎دهیم.

رئیس بنیاد مسکن کشور ادامه داد: ما این سقف را به همه می‎پردازیم و مسکن و شهرسازی و فرمانداری مسئول این کار است تا پول را به مردم سیل‎زده برساند.

وی درباره جانمایی جدید مناطق سیل‎زده گفت: باید جایی را معرفی کنیم که مورد قبول سیل‎زدگان باشد چراکه آنان زندگی‌شان را در سیل از دست داده‎اند؛ لذا باید به‎گونه‎ای مکان یابی شود که زمین جدید حتی الامکان معادل زمین قبلی باشد تا مردم رغبت کنند که در آنجا ساکن شوند.

تسهیلات اسکان اضطرای از فردا به سیل‎زدگان پلدختر پرداخت می‎شود

استاندار لرستان گفت: تسهیلات اسکان اضطرای از فردا به سیل‌زدگان پلدختر پرداخت می‎شود.

سیدموسی خادمی در حاشیه شورای مسکن استان اظهار کرد: به نظر می‎رسد در مناطقی که منازل آنجا بر اثر وقوع سیل تخریب شدند دیگر اجازه ساخت مجدد داده نمی‎شود و قرار شد تا شنبه حریم رودخانه‎ها در این مناطق مشخص شود.

وی ادامه داد: بحث دوره انتقال از اسکان اضطراری به اسکان دائم را به عهده مردم می‎گذاریم و دولت مبلغی به عنوان مساعده کمک می‎کند.

خادمی افزود: در طول دوره‎ای که خانه فرد سیل‎زده در حال ساخت است، اسکان را خود فرد بر عهده می‎گیرد.

وی خاطرنشان شد: به افراد سیل‎زده‎ای که تسهیلات اسکان اضطراری داده شود، اجازه اسکان در مناطق سیل زده را نمی‎دهیم.

توزیع بیش از 14 هزار چادر امدادی بین سیل زدگان در لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: بیش از 14 هزار چادر امدادی بین سیل‎زدگان در لرستان توزیع شده است.

صارم رضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های جمعیت هلال احمر لرستان در سیل فروردین سال جاری، اظهار کرد: به دنبال وقوع سیلاب سهمگین در لرستان جمعیت هلال احمر به حالت آماده‌باش کامل در آمد و توانست با برنامه‌ریزی‌های مناسب نقش بسیار تاثیرگذاری در کاهش تلفات انسانی و هم‌چنین حضور پر رنگی در عملیات امداد رسانی به آسیب دیدگان داشته باشد.

وی تصریح کرد: تیم امداد هوایی با بهره‎مندی از 14 بالگرد بیش از ۷۰۰ سورتی پرواز انجام داد که در پی آن به هجده هزار نفر امدادرسانی صورت گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان خاطرنشان کرد: ۱۱ استان کشور نیروهای امدادی عملیاتی و تجهیزاتی خود را در اختیار جمعیت هلال احمر استان قرار دادند که با احتساب تیم‎های امدادی در لرستان، 28 هزار نفر روز نیروی امدادی به مردم آسیب دیده امدادرسانی کردند.

رضایی با بیان این‌که نزدیک به 2 هزار دستگاه روز خودروی عملیاتی در لرستان حضور داشتند، افزود: با پشتیبانی بسیار خوب به جمعیت هلال احمر مرکز تمام تلاش‎ها به شکلی بود که کار امداد و نجات تسریع پیدا کند و امداد رسانی به مردم آسیب دیده با قدرت انجام شود.

وی اضافه کرد: تخلیه آبگرفتگی ۲ هزار و 160 منزل مسکونی در نقاط مختلف شهری و روستایی استان نیز با استفاده از موتورهای پمپ آب و لجن کش‎های موجود در جمعیت هلال احمر صورت گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: در حوزه جوانان نیز با تلاش‌های صورت گرفته سعی شد در قالب سه مرحله اعضای جوانان استان‌های مختلف کشور به استان اعزام شدند که در دو مرحله اول تجهیز آنها جهت پاکسازی منازل روستایی و شهری از گل و لایی صورت گرفت و در مرحله سوم نیز تیم‎های حمایت روانی سحر به مناطق مختلف پلدختر اعزام شدند.

رضایی ادامه داد: اعضای جوانان هم‌چنین در بحث آگاه سازی مردم از خطر سیلاب و پشتیبانی عملیات نقش مهم و تاثیر گذاری ایفا کردند.

وی به خدمات تیم‎های درمانی جمعیت هلال احمر به مناطق سیل‎زده استان نیز اشاره کرد و افزود: تیم‎های درمانی (BHCU) در مناطق سیل‎زده استان لرستان به بیش از ۶ هزار نفر خدمات پزشکی، پرستاری، بهداشت و روان، مادر و کودک در مناطق سیل‎زده پلدختر کوهدشت معمولان، چگنی و دلفان ارائه داده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با اشاره به خدمات داوطلبان در سیلاب اخیر، اظهار کرد: جمع‌آوری بیش از 44 هزار تخته پتو، 11301 متر زیرانداز و موکت، ۳۳۰ تخت فرش، 2266 لباس بچه گانه ۶۷۰۰ لباس مردانه، بیش از 24هزار لباس زنانه، کفش مقادیر بسیار زیادی خشکبار، آب معدنی، برنج، روغن، ماکارانی، کنسروجات، قند و شکر، مربا، بسکویت، خرما، شیر خشک، تخم‌مرغ، آبمیوه، نان، پنیر، حلوا شکری، آرد و حبوبات، غذای گرم، پوشک بچه، لوازم بهداشتی و لوازم خانگی، بخشی از خدمات داوطلبان ما بوده است که در خلال آن کار بسته بندی آنان را نیز انجام داده‎اند.

رضایی با بیان این‌که در سیلاب اخیر به بیش از 27 هزار خانوار یا ۱۱۸ هزار نفر، توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شده است، گفت: در این حادثه نزدیک به 69 هزار نفر اسکان داده شدند و جمعا به 1006 روستا امداد رسانی شد، هم‌چنین 905 نفر به اماکن امن انتقال داده شدند.

وی اتصریح کرد: جمعیت هلال احمر در سیلاب اخیر تمام توان خود را جهت کاهش آلام آسیب دیدگان به کار بست و از هیچ کوششی دریغ نکرد و توانست خدمات رضایت بخشی را ارائه دهد.

اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی زنان در مناطق سیل‌زده لرستان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان از اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در مناطق سیل‌زده خبر داد.

ناهید پرویزپور در اولین جلسه کارگروه بانوان و خانواده که با موضوع سیل و نحوه امداد رسانی به زنان و کودکان برگزار شد، اظهار کرد: زنان در حوادث و بلایای طبیعی از دو نظر  نسبت به مردان آسیب پذیرتر هستند.

وی ادامه داد: اول این‌که در حوادث طبیعی وضعیت بهداشت و سلامت زنان به‌دلیل عدم دسترسی به وسایل بهداشتی، آب سالم و تغذیه مناسب در معرض مخاطره هستند و دوم این‌که انسجام عاطفی اعضای خانواده از وظایف آنان است و در شرایط بحرانی زنان تمام اندوه ناشی از بحران را در خود فرو می‌ریزند و به همین دلیل مشکلات روحی زیادی را تجربه و تحمل می‌کنند.

پرویزپور در ادامه گفت: ما اکنون وارد فاز دوم امدادرسانی به مردم سیل‎زده هستیم و باید تمام تمرکز خود را بر جذب کمک‌های نقدی مردم، خیرین و تهیه لوازم ضروری منزل کنیم.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به اهمیت آموزش‌های تاب‌آوری اجتماعی زنان در مناطق سیل‎زده بیان کرد: در سال جاری طرح تاب‌آوری زنان جوامع محلی با تمرکز بر بانوان این مناطق اجرا خواهد شد و تمام تلاش ما این است که به آنان کمک کنیم تا بتوانند در مواجهه با بحران‌ها به شیوه منطقی برخورد کرده و بنیاد خانواده را حفظ کنند.

وی به اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در مناطق سیل‎زده اشاره کرد و افزود: معاونت زنان ریاست جمهوری با همکاری وزارت کار و تعاون اعتباری را برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار تخصیص داده است که شامل زنجیره آموزش‌های تخصصی، تامین منابع و تجهیزات و فروش محصولات می‌شود و در سال جاری اجرا خواهد شد بنابراین زنانی که علاقه‌مند به حضور در این طرح هستند می‌توانند با مراجعه به امور بانوان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

پرویزپور گفت: در حوزه بهداشت زنان و کودکان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی پیگیراعتباری برای ارائه خدمات مامایی و مشاوره روان شناسی به مادران مناطق سیل‎زده هستیم و امیدواریم پس از تامین اعتبار این طرح نیز اجرایی شود.

آماده سازی 70 واحد مسکن مهر برای اسکان موقت سیل‎زدگان پلدختر

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان از آماده سازی 70 واحد مسکن مهر برای اسکان موقت سیل‎زدگان پلدختر خبر داد.

 خالقی در شورای مسکن استان اظهار کرد: در پلدختر 200 واحد مسکن مهر وجود دارد که تاکنون مالکین‌شان در آنجا ساکن نشدند.

وی ادامه داد: مالکین 32 واحد مسکن مهر در پلدختر راضی شدند که در ازای دریافت ماهانه 500 هزار تومان اجاره، واحدهایشان را بعد از تکمیل از طرف پیمانکار در اختیار سیل‎زدگان قرار دهند.

خالقی افزود: امروز بخشی از مطالبات پیمانکار آزاد شد و انشعابات برخی واحدها نیز هم کار انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان یادآور شد: برخی از این واحدها نیاز به انشعابات برق، گاز و ... دارد که انتظار داریم دستگاه‎های خدمات رسان سریع‎تر مشکل انشعابات را رفع کنند.

وی گفت: در این 32 واحد قول نامه‎ها تنظیم شده و قرار شد با معرفی فرمانداری کسانی‎که بیشترین استحقاق را دارند بجای مستاجر امضا می‎کنند و یک ساله در واحدهای مسکن مهر ساکن می‎شوند.

خالقی تصریح کرد: بعد از یک سال اسکان دائمی سیل‎زدگان تعیین تکلیف می‎شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: 20 واحد مسکن مهر برای فردا آماده است که سیل‎زدگان در آنجا ساکن شوند.

وی اظهار کرد: پیش‎بینی می‎کنیم  که 70 واحد در مسکن مهر پلدختر آماده شود تا سیل‎زدگان در آنجا اسکان یابند.

تسریع در اسکان موقت سیل‌‎زدگان انجام گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: تسریع در اسکان موقت سیل‎زدگان انجام گیرد.

 احمد مرادپور در شورای مسکن استان اظهار کرد: مرحله اول سیل اخیر را پشت سر گذاشتیم و بحث امداد و نجات پایان یافته و گل و لای خانه‎ها تقریبا پاکسازی شده است.

وی ادامه داد: حجم خرابی‎ها بالاست و زمان زیادی را می‎برد که به آرامش در پلدختر برسیم.

مرادپور اضافه کرد: هم اکنون باید تکلیف اسکان موقت سیل‎زدگان را حل کرد و بعد از آن نیز تکلیف مسکن باید مشخص شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان افزود: بسیاری از خانه‎هایی که تخریب شدند در حریم رودخانه بودند و امکان ساخت مجدد خانه در آنجا وجود ندارد و باید زمین دیگری برای ساخت و جایگرین مسکن سیل‎زدگان در شهرها و روستاهای سیل‎زده درنظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: سیل‎زدگان در حال حاضر نیاز به مکانی امن برای اسکان موقت نیاز دارند و باید این کار را سریع انجام دهیم.

اولویت اسکان موقت سیل‎زدگان در مسکن مهر با خانواده‎های پرجمعیت است

محمدرضا صفی خانی در شورای مسکن استان اظهار کرد: برای اسکان موقت سیل‎زدگان مشاورین املاک را دعوت و با آنها صحبت کردیم که اوضاع مسکن پلدختر به چه شکل است و واقعیت این است که چون پلدختر شهری مهاجرپذیر نبوده و خانه‎های قابل توجهی برای واگذاری به سیلزدگان وجود نداشت، بهترین گزینه بحث مسکن مهر بود.

 رئیس سازمان صمت لرستان ادامه داد: با بررسی که انجام شد از تعاونی‎ها دعوت کردیم تا راجع به مسکن مهرهای پلدختر صحبت کنیم که مشخص شد تعدادی از این واحدها پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد داشتند که یکسری مشکلات خرده کاری داشتند.

صفی خانی اضافه کرد: در مرحله بعد با مالکین مسکن مهر صبحت کردیم که واحدهای خود را به سیل‎زدگان با ماهیانه 500 هزار تومان اجاره دهند.

رئیس سازمان صمت لرستان افزود: این واحدها موکت می‎شوند و با یک فرش 500 شانه سلیمان به سیل‎زدگان تحویل می‎دهیم.

وی یادآور شد: اولویت واگذاری واحدهای مسکن مهر را به افردای دادیم که در ورودی شهر چادر را وسط خیابان زدند.

صفی خانی اظهار کرد: هم‌چنین خانواده‎های پرجمعیت، دارای افراد معلول و ناتوان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) سیل‎زده نیز در اولویت اسکان در واحدهای مسکن مهر قرار گرفتند.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: تاکنون 14 خانواده سیل‎زده آماده هستند که در این مسکن مهرها اسکان شوند.

وی خاطرنشان کرد: در قولنامه موجر را فامیل و مستاجر را زیان دیده می‎گذاریم و ذکر شده که اجاره بها از محل اعتبارات ستاد بحران توسط استانداری پرداخت می‎شود.

صفی خانی گفت: اگر با این روش پیش برویم مشکل 70 درصد سیل‎زدگانی که بدون خانه هستند در پلدختر حل می‎شود.