۰ نفر

وزیر صنعت: باید برخورد با تخلف از مبدا تولید و عرضه آغاز شود

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۰۶
کد خبر: 348924
وزیر صنعت: باید برخورد با تخلف از مبدا تولید و عرضه آغاز شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیران سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواست در کنار برخورد با مواردی چون فقدان قیمت و نبود فاکتور، به کنترل قیمت نهایی کالاها توجه بیشتری کنند و برخوردها از مبدا تولید و عرضه باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا رحمانی امروز (چهارشنبه) در نشست هم‌اندیشی برنامه‌های نظارتی سال 98 با محور طرح ویژه ماه مبارک رمضان، افزود: مردم باید در کف بازار احساس کنند بی پناه نیستند و سازمان حمایت پیگیر حقوق آنهاست، فروشنده و تامین کننده نیز باید بدانند با آنها تعارف نداریم و با هر تخلفی برخورد می کنیم. در این شرایط است که تخلف کاهش می یابد.
رحمانی ادامه داد: متخلفان دانه درشت نباید احساس امنیت داشته باشند. از مدیران سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می خواهیم در دفاع از حقوق مردم شجاعت داشته ‌باشند.
وی افزود: از سازمان حمایت انتظار داریم با آن دسته از افراد که با دلالی، قیمت ها را در فرایند توزیع چندین برابر افزایش می دهند، برخورد کند و در برخورد با متخلفان ترس نداشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید به اتاق اصناف و اتحادیه ها در حوزه نظارت فرصت بیشتری داده شود؛ آنها در این زمینه نشان داده اند از اراده لازم برای برخورد با متخلفان برخوردارند.
 به سمت ثبت برخط فروش یک آب معدنی می رویم
رحمانی گفت: قیمت ها باید توسط سامانه های برخط و یکپارچه کنترل شود که در این زمینه سامانه انبار و تجارت را داریم.
وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که فروش یک آب معدنی هم به طور برخط ثبت شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد تنظیم و نظارت بازار ماه مبارک رمضان پارسال به دلیل برخی شرایط با دشواری هایی روبرو بود، زیرا از یک سو حقوق مردم در میان بود، از سوی دیگر مشکلاتی همچون منابع مالی برای سازمان حمایت وجود داشت.
وی با مروری بر مشکلات صمایع در سال 1397، افزایش تولید و توجه به روحیه جهادی را کلید حل این مشکلات دانست و افزود: ظرفیت های تولیدی غیرفعالی وجود دارد که پس از توجه به رونق تولید، باید در قدم دوم آنها را فعال کنیم.
«برخی از این ظرفیت ها همچون تولید سرامیک و کاشی، پوشاک و... به دلیل فناوری به روز، امکان فعالیت دوباره را دارد و فقط به بازارسازی نیاز است اما امکان فعال سازی برخی صنایع به دلایلی همچون فناوری قدیمی وجود ندارد».
 کمبود مواد اولیه، خط قرمز است
رحمانی ادامه داد: واحدهای تولیدی به نقدینگی نیاز دارند که باید بانک ها این نیاز را رفع کنند. بحث دیگر تامین مواد اولیه داخلی و خارجی مورد نیاز تولید است که در این زمینه باید برنامه ریزی لازم صورت گرفته و شرایط به طور برخط بررسی شود.
وی اضافه کرد: نباید شرکتی به سبب کمبود مواد اولیه تعطیل شود و باید وضعیت مواد اولیه واحدها به ویژه واحدهای مهم که تولیداتشان با زندگی روزمره مردم سروکار دارد به لحظه ای پیگیری شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای رسیدگی به این مسائل در وزارتخانه ستادهای شبانه روزی مختلفی در حوزه های صنعت و معدن تشکیل شده است و استان ها باید بموقع شرایط واحدهای تولیدی را به این ستادها اطلاع دهند.
وی افزود: زمانی که در جنگ اقتصادی قرار داریم باید مثل یک قرارگاه سازماندهی کنیم و همه پای کار باشیم.
رحمانی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند از فرصت های تحریم استفاده کنیم که در وزارت صنعت، معدن وتجارت این توصیه را جدی گرفته ایم که یکی از آنها افزایش صادرات است.
حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.