۰ نفر

ایجاد کمیته مستقل سوانح هوایی ضروری است

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۵۳
کد خبر: 345240
ایجاد کمیته مستقل سوانح هوایی ضروری است

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: این کمیسیون تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی را با جدیت دنبال خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بهرام پارسایی،در خصوص لزوم تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی گفت: سقوط بوئینگ ۷۰۷ ارتش نشان داد که در کشور ما تا وقتی موضوعی تبدیل به بحران نشود، جدی گرفته نمی‌شود. چند ماه قبل از سانحه فرودگاه فتح، هواپیمای مسافربری تابان اشتباه بوئینگ ارتش را انجام داد و به فرود در باند فتح اقدام کرده بود که به خیر گذشت.

وی ادامه داد: جای سوال است که چرا به خلبانان این مسیر پروازی، وجود دو فرودگاه (فتح و پیام) در راستای یکدیگر را اطلاع نمی‌دهند.

سازمان هواپیمایی، استقلالی در بررسی سوانح هوایی ندارد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره نحوه بررسی سوانح هوایی اظهار داشت: یکی از ایراداتی که الآن وارد است این است که مسئول کمیته بررسی سوانح هوایی با حکم مستقیم رئیس سازمان هواپیمایی کشور منصوب می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد نمی‌تواند نظارت درست بر مسائل داشته باشد و این امر موجب از بین رفتن مفهوم استقلال در بررسی سوانح می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجلس پیگیر هستیم که کمیته مستقل بررسی سوانح مربوط به حمل‌ونقل از جمله سوانح هوایی ایجاد شود.

گزارشات بررسی سوانح هوایی تحریف می‌شوند

نماینده مردم شیراز در مجلس درباره کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی گفت: این کمیته باید مانند آنچه در دنیا رواج دارد، مستقل از دولت باشد. در غیر این صورت واقعیت تحریف می‌شود. چنانکه در حادثه سقوط هواپیمای آسمان نظر کارشناسان کمیسیون اصل نود با نظرات کمیته بررسی سانحه ۱۰۰ درصد متفاوت بود و بعد از اینکه ورود جدی و کارشناسی کمیسیون اصل نود را دیدند بخشی از صحبت‌های خود را تغییر دادند.

امنیتی کردن بررسی سوانح هوایی، حوادث جدی‌تری به دنبال دارد

پارسایی در خصوص امنیتی شدن موضوعات مربوط به سقوط هواپیماها در کشور خاطرنشان کرد: وضعیت صنعت هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور بی‌ثبات و نگران کننده است. خوشبختانه اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی در این حوزه تخصص دارد. امیدوارم با ورود وی از طرف دولت و جدیت مجلس شاهد ساماندهی در این بخش باشیم. اینکه بخواهیم هر مسئله‌ای را امنیتی کنیم، مطمئناً باعث بروز حوادث بدتری می‌شود. چراکه جلوی کار کارشناسی گرفته خواهد شد و علت حوادث روشن نمی‌شود.

پارسایی تصریح کرد: کمیسیون اصل نود مجلس، تشکیل کمیته مستقل برای بررسی سوانح هوایی را با جدیت دنبال خواهد کرد. با تشکیل این کمیته زمینه‌های تعارض منافع از بین می‌رود. گذشته از آن حوادث هوایی با دقت بررسی و از وقوع سوانح مشابه جلوگیری خواهد شد.