۰ نفر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد؛

7مغایرت تکراری بودجه با سیاست‌‌های کلی

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۷
کد خبر: 341360
7مغایرت تکراری بودجه با سیاست‌‌های کلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام دو ایراد به بودجه 98 وارد کرده است که یکی مربوط به کسری بودجه و دیگری تکالیف بودجه‌ای صندوق توسعه ملی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، داود دانش‌جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست آسیب‌شناسی نظام بودجه‌ریزی کشور که عصر امروز در موسسه مطالعات حقوقی و عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به رابطه و پیوند سیاست‌های کلی نظام با نظام بودجه‌ریزی کشور، اظهار داشت: 31 بند سیاست‌های کلی برنامه ششم از مجموع 80 بند مربوط به امور اقتصادی است و مهمترین ابزار تحقق سیاست‌های کلی انعکاس آن در قوانین موضوعه بوده که انعکاس بیشتری دارد. 

وی به رابطه بودجه با سیاست‌های کلی نظام طبق بند 2 اصل 110 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: درواقع این اختیار برعهده رهبری است که وظیفه نظارت را به مجمع تشخیص واگذار کرده و طبق ماده 7 مقررات نظارت بر مجمع مصوبات مجلس از نظر انطباق و عدم انطباق با سیاست‌های کلی مصوب را مجمع بررسی می‌کند و در نهایت اگر در مصوبه مغایرت و یا عدم انطباقی وجود داشته باشد، مجمع از طریق شورای مجمع اعمال نظر می‌کند. 

این اقتصاددان به مغایرت‌های پرتکرار بودجه با سیاست‌های کلی نظام پرداخت و گفت: 1- اضافه برداشت از صندوق توسعه ملی 2- برداشت از صندوق توسعه برای مصارف بودجه 3- پرداخت منابع صندوق توسعه ملی به بخش‌های دولتی 4- توسعه فعالیت‌های اقتصادی دولت برخلاف سیاست‌های کلی اصلی 44، 5- تضعیف نظام مالی کشور با انتشار گسترده اوراق مالی 6- رد دیون از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی 7- عدم رعایت اصل صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور را شامل می‌شود. 

دانش‌جعفری به رد دیون از محل واگذاری شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: در سیاست‌های اصل 44 گفته شده دولت می‌تواند تا 80 درصد سهام شرکت‌های خود را واگذار کند، اما خیلی از این واگذاری‌ها رعایت نشده است مثلا یک واگذاری از وزارت صنعت به وزارت رفاه بوده است چون وزارت رفاه طلبی داشته و شرکت به آنها واگذار شده و اصل 44 رعایت نشده است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به موارد پرتکرار عدم انطباق بودجه سال‌های اخیر با سیاست‌های کلی نظام پرداخت و یاداور شد: 1- بند 9 سیاست‌های کلی برنامه ششم (اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی) 2- بند 18 سیاست‌های کلی برنامه ششم (افزایش مستمر ضریب بازیافت و برداشت نهایی از مخازن و چاه‌های نفت و گاز) 3- بند 18 سیاست‌های کلی برنامه ششم (برنامه‌ریزی برای دستیابی به ضریب جینی 0.34 ) 4- بند 32 سیاست‌های کلی برنامه ششم (استقرار نظام جامع یکپارچه شفاف کارآمد و چند لایه تامین اجتماعی کشور) 6- بند 70 سیاست‌های کلی برنامه ششم (اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم) را شامل می‌شود.

به گفته وی 64 درصد مصرف انرژی کشور گاز است یعنی دو سوم گاز مصرف می‌شود، در حالی که سیاست‌ها می‌گوید باید متنوع‌سازی شود. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ایرادات مجمع به بودجه سال 98 اظهار داشت: 1- تشدید کسری بودجه مغایر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف شناخته شد که این کسری در لایحه وجود داشت و در مجلس تشدید شد 2- ایجاد تکلیف بودجه‌ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مغایر سیاست‌‌های کلی برنامه ششم است.