۰ نفر

آخرین وضعیت اقدامات قضایی در آخرین روزهای سال

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 339774
آخرین وضعیت اقدامات قضایی در آخرین روزهای سال

دادستان تهران آخرین وضعیت اقدامات قضایی و رسیدگی به پرونده های قضایی را در آستانه پایان سال تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی را تشریح کرد.

وی در پاسخ به نحوه رسیدگی به پرونده‌های مهم اقتصادی گفت: همانطور که می‌دانید اقدامات دادستانی با قوت خود ادامه دارد و یک امار کلی می‌گویم خدمتتان.

در این هشت ماهه اخیر که فعالیت دادگاه‌های ویژه آغاز شده است ۲۸۲ نفر بازداشتی داشتیم و ۸۶۰ نفر ممنوع الخروج و ۱۳۸ کیفرخواست و بیش از ۱۰۰ نفر تحت تعقیب شدند که ۱۰۰ نفر در حال تحمل کیفر هستند.

دادستان تهران گفت: در پرونده پتروشمی ۱۳ نفر، در پرونده ارز ۲۹ نفر، در پرونده لاستیک ۴ نفر، در پرونده سامانه بهین یاب صمت ۸ نفر، در پرونده گمرک ۸ نفر، در پرونده سازمان حمایت ۸ نفر و در پرونده کاغذ ۱۷ نفر بازداشتی داشته‌ایم و در پرونده واردات خودرو هم که پرونده بزرگی بود ۲۰ نفر بازداشت هستند.

جعفری دولت آبادی در پرونده دومان توکان ۴ نفر متهم وجود داشتند که هر کدام مجموعا ۱۵۰ میلیارد تومان رد مال محکوم شدند و همیشه ما به مردم توصیه می‌کردیم پولهایشان را به مراجع معتبر ببخشند.

دادستان تهران گفت: یک باند ۷ نفره قاچاق عینک هم که در کار عینک بودند بازداشت شدند و به حبس محکوم شدند که اینها ۱۲۰ هزار قطعه عینک قاچاق کرده بودند.

در پرونده کود ورمی کمپوست متهم اصلی به ده سال حبس شده است البته ۱۳ هزار شاکی وجود دارد که در این پرونده هم متاسفانه با کمبود مال و اموال مواجه هستیم.

وی درخصوص خاوری و آخرین وضعیت بازگشت این متهم به کشور گفت: هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم هرچند مکاتباتی انجام داده‌ایم و امیدواریم اینترپل همکاری بهتری داشته باشد.

دادستان تهران درخصوص عفو بزرگ و برخی پرسش و پاسخ‌ها گفت: در استان تهران ۵ هزار آزادی و ۳ هزار نفر تخفیف داشته‌ایم و در کل کشور هم ۴۰ هزار آزادی داشته‌ایم و حدود ۳۰ هزار نفر هم تخفیف مجازات داشته‌اند.

جعفری دولت آبادی گفت: به زودی به همان رقم آزادی ۵۰ هزار نفر که رئیس قوه قضاییه گفته بودند می رسیم و البته یادمان هم باشد که ویژگی این عفو این است که تاریخ انقضا ندارد.

وی درباره بانک سرمایه و موضوع این پرونده گفت: بانک سرمایه‌ در بخش‌هایی کیفرخواست خورده و در بخش‌هایی هم مفتوح است.

جعفری دولت آبادی درخصوص یقینی یکی از متهمان پرونده نیز گفت: این فرد فرار نکرده است و در بیمارستان است و ما پیگیری کردیم و فهمیدیم که جراحی کرده و نتوانسته در دادگاه حاضر شود.

دادستان تهران گفت: امیدواریم یک روز فرصت شود و ما بتوانیم همه اقداماتی که در پرونده بانک سرمایه انجام دادیم را برای مردم تشریح کنیم.

وی درخصوص پولهایی که هدایتی به ورزشی‌ها داده و برخی می‌گویند هدیه بوده است و نماینده دادستان تهران گفته است حتی این پولها اگر کابین زنان شده باشد باید پس گرفته شود بفرمایید قرار است گه کنید گفت: عبارت کابین زنان فرمایش حضرت امیر است اما آنچه ملاک دادستانی است حکم دادگاه است و ما حکمی که در دادگاه صادر شود را اجرا خواهیم کرد.

جعفری دولت آبادی گفت: ما باید منتظر شویم تا دادگاه حکم دهد و بعد براساس اینکه ذی نفع کیست به آن رسیدگی شود. و ما بعد از صدور حکم می گوییم چه کسانی باید رد مال انجام دهند.

دادستان تهران در خصوص وثایقی که برای متهمان در نظر گرفته می‌شود رقم قابل توجهی نیست گفت: در قانون برای ما به چند موضوع توجه شده است و ملاک‌هایی در نظر گرفته شده است برای اینکه چه وثیقه‌ای اخذ شود. در اینکه همه در برابر قانون برابرند مشخص است اما مصداق‌هایی هم وجود دارد برای مثال یک وزیر سابق را ما می‌دانیم که از کشور خارج نمی‌شود اما در مقابل یک متهم بی نام و نشان است و احتمال فرارش وجود دارد.

وی با بیان اینکه  پرونده بانک سرمایه نمادی از یک فساد بزرگ اقتصادی است که مفتوح و در حال رسیدگی است و با جدیت دنبال می‌شود افزود: در همین پرونده بانک سرمایه دیدید که چگونه در حین رسیدگی ۳ متهم به زندان فرستاده شدند و وثیقه‌شان سنگین تر شد.

جعفری دولت آبادی درخصوص اینکه رد مال پرونده ورمی کومپست و اینکه چه می شود گفت: این معضل در برخی پرونده‌ها وجود دارد و وقتی دادستان و پلیس ورود می‌کند مال کم است برای مثال در طلای شاکی و عظیم خودرو هم همین مشکل وجود دارد و متهمان با زرنگی مجرمانه اموال را جا به جا می‌کنند.

دادستان تهران درخصوص پرونده کاغذ گفت ۸ شرکت بررسی شدند که ۱۹۰ میلیون دلار ارز گرفتند و ۱۷ نفر متهم بازداشتی دارد و هرچه در توان داشتیم انجام دادیم اما دو متهم پیش از رسیدگی از کشور فراری شدند و اینها کاغذها را در بازار ازاد فروختند.

وی گفت: این افراد دو شگرد داشتند بخشی کاغذ را به کشور نیاوردند و بخشی هم کاغذ را در بازار ازاد فروختند ما پیگیری کردیم فهمیدیم که وزارت ارشاد متولی نظارت بوده است و برای پرونده‌های آتی باید وزارت ارشاد موضوع را بهتر رصد کند.

دادستان تهران گفت: در موضوع گوشت هم دولت رقم خوبی ارز اختصاص داد اما دیدیم که در موقع پخش مشکلاتی پیش آمد و ما نباید اجازه بدهیم سرمایه کشور به تاراج برود و ارز در جای اشتباهی مصرف شود.

جعفری دولت آبادی هم در پرونده کاغذ و هم در پرونده گوشت هم که ۴ نفر بازداشت شدند که حواله دروغین جعل می‌کردند اقدامات خوبی انجام شده که ناشی از نظارت های دادستانی بوده است و وزارت صمت هم نظارت های خودش را افزایش داده است.