۰ نفر

صفر تا صد ثبت شرکت‌های تجاری

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 337862
صفر تا صد ثبت شرکت‌های تجاری

شرکت تجاری ، عبارتست از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که با هدف کسب سود، عملیات تجاری انجام می دهند.

 شرکت های تجاری بنا بر تصریح ماده 20 قانون تجارت بر هفت قسم می باشد .

1- شرکت های سهامی ( عام و خاص )

2- شرکت تضامنی

3- شرکت با مسئولیت محدود

4- شرکت مختلط غیر سهامی

5- شرکت مختلط سهامی

6- شرکت نسبی

7- شرکت تعاونی تولید و مصرف

حقوقدانان با ارائه این تقسیم بندی ها، چنین امکانی را برای علاقه مندان به تشکیل شرکت فراهم نموده اند که اقسام و انواع شرکت های تجاری را متناسب با خواست و نیاز خود در اختیار داشته باشند.

افرادی که می خواهند در قالب شرکت های تجاری به فعالیت بپردازند، اولین و مهم ترین وظیفه ای که دارند اینست که شرکت خود را به ثبت برسانند . در این مقاله، برای آشنایی با نحوه ثبت شرکت های تجاری ، به بررسی صفر تا صد ثبت شرکت های تجاری می پردازیم.

•    ثبت تقاضا در سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها :

برای ثبت شرکت ، ابتدا به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را به ترتیب ذیل طی کنید :

-  تکمیل اطلاعات متقاضی :

در این صفحه نام شخصی که متقاضی تاسیس شرکت است را وارد نمایید. سپس اطلاعات اداره کل استانی که شرکت در آن ثبت می شود را درج کنید.

 پس از آن، تابعیت متقاضی تعیین می شود. چنانچه متقاضی ایرانی باشد باید شماره ملی شخص وارد شود و چنانچه غیرایرانی باشد می بایست شماره گذرنامه وارد شود.

سپس، نام و نام خانوادگی امضا کننده دفتر ، یعنی مشخصات شخصی که اطلاعات شرکت را در اداره ثبت شرکت ها تایید می نماید را در سامانه وارد کنید. قسمت سمت امضا کننده دفتر نیز نشانگر این است که شخص از مدیران، شرکا ، سهامداران است و یا وکیل رسمی.

با کلیک بر روی گام بعدی، وارد مرحله بعد شوید.

ف

- انتخاب نام شرکت :

در این مرحله 5 نام را به ترتیب اولویت وارد کنید. در تعیین اسم شرکت باید نهایت دقت شود تا مورد تایید کارشناس واقع گردد. کلماتی که برای نام شرکت انتخاب می شوند نباید بیگانه باشند و باید کاملاَ از میان واژه های فارسی انتخاب شده باشند. از طرفی دیگر، نام شرکت نباید با شئونات اسلامی و عرف رایج در جامعه تضاد و تناقضی داشته باشد.

نام انتخابی می بایست سه سیلاب باشد و همچنین تکراری نباشد. برای اطلاع از تکراری نبودن نام شرکت ، می توانید به سامانه http://ilence.ir  مراجعه و از نام شرکت خود استعلام بگیرید.

- تعیین موضوع و مدت فعالیت شرکت :

در این قسمت اطلاعات مربوط به موضوع و مدت فعالیت شرکت را به دقت وارد نمایید.  تعیین موضوع هر شرکت نشان دهنده هدف آن شرکت می باشد. برای بعضی از موضوعات ، کسب مجوز لازم از مراجع ذیصلاح قبل از به ثبت رساندن شرکت الزامی است.

همچنین، مدت تشکیل شرکت، به موضوع و اهداف آن بستگی دارد . بدین معنی که اگر شرکت در مدت معینی به هدف های خود برسد، بر اساس پیش بینی های معموله، برای مدت زمانی که رسیدن به آن هدف های مشروع لازم است ، مدتی را برای فعالیت شرکت تعیین می کنند.

اگر برای شرکت، برنامه ای برای مدت معینی طرح ریزی نشود، معمولاَ ، مدت شرکت به طور نامحدود تعیین می شود.

فف

- تعیین نشانی شرکت :

در این صفحه مشخصات کد پستی و شماره تلفن و نشانی مرکز اصلی می بایست تکمیل گردد. شماره دورنگار، پست الکترونیک و نشانی تارنما نیز در صورت وجود ، می بایست وارد شود.

- مشخص نمودن میزان سرمایه شرکت :

در این مرحله اطلاعات مربوط به نوع سرمایه شخص حقوقی اعم از بانام یا بی نام ، ارزش ریالی هر سهم ، تاریخ تعیین تعلق سهام به شرکت و تعیین ارزش سرمایه ریالی را وارد نمایید.

- معرفی شرکا :

در این صفحه، مشخصات کامل شناسنامه ای و آدرس و شماره تماس دقیق کلیه اشخاص شرکت قید می گردد.

- سمت اشخاص :

در هر شرکتی سمت هایی مانند مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره ، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره وجود دارد که در این صفحه می بایست سمت اشخاص و تاریخ شروع فعالیت های آن ها را تعیین کنید.

- ارتباط بین اشخاص :

در صورت وجود نماینده و یا وکیل در شرکت نام وکیل در این قسمت ذکر می گردد.

- مشخص کردن سهام شرکا :

سهم، قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت را مشخص می نماید. در واقع، سرمایه هر شرکت سهامی به قطعات مساوی تقسیم می شود که به هر یک از آن ها سهم گفته می شود.

در این مرحله ، اطلاعات مربوط به سهام یا سرمایه شخص و همچنین تعداد سهام و درصد سهام وارد می گردد.

- معرفی شعبه های شرکت :

در صورت وجود شعبه ، اطلاعات شعبه مانند کد پستی شعبه و شماره تماس را وارد کنید.

- روزنامه و سال مالی  :

پس از گذراندن مراحل فوق ، اطلاعات سال مالی شرکت ، " روز شروع سال مالی " و " ماه شروع سال مالی " وارد  می گردد. همچنین در این قسمت نام روزنامه کثیرالانتشار مورد نظر تعیین می شود.

- ارائه اساسنامه و شرکتنامه :

پس از تایید اطلاعات ، می بایست اساسنامه و شرکتنامه را در سامانه بارگذاری کنید. اساسنامه و شرکتنامه، فرم های پیش فرضی دارند که فقط می بایست آن ها را پر کنید و چنانچه خواستید قوانین مختص شرکتتان را به آن اضافه کنید.

با توجه به قالب شرکت، مدارکی که بارگذاری می گردد نیز متفاوت است.

در مرحله پایانی با توجه به نوع شرکت مدارکی که متقاضی باید ارائه کند نشان داده شده و باید گزینه تأیید مدارک مورد نیاز را تیک زد که متقاضی باید آنها را تهیه کند.  با کلیک بر روی گزینه پذیرش ، تقاضای تأسیس ثبت نهایی شده و ارسال می گردد.

پس از بررسی کارشناسی، چنانچه مورد تقاضا منطبق با مقررات بوده و یا در اطلاعات وارد شده ایراد و یا نقصی ملاحظه نشود، نتیجه پذیرش، به نحو الکترونیکی به متقاضی اعلام می گردد.

بعد از دریافت رسید پذیرش اینترنتی،  مدارک تأیید شده و پرینت گرفته شده از طریق سامانه باید توسط اعضا امضا شود.

•    ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها :

در صورت پذیرش اینترنتی ، متقاضی می بایست اصل مدارک و مستندات لازم را از طریق پست به مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل وقوع اقامتگاه قانونی شخص حقوقی مورد تقاضا ارسال نماید و پس از ارسال مدارک، مجدداَ به سامانه مراجعه و بارکد پستی را وارد نماید.

ففف

پس از وصول مدارک و مستندات متقاضی، با یکی از 3 حالت ذیل مواجه خواهید شد :

1- رد پرونده که در این صورت مدارک به نشانی شما عودت می گردد.

2- اعلام رفع نقص پرونده که در این صورت مدارک جهت رفع نقص به نشانی شما عودت می گردد.

3- پذیرش پرونده که در این صورت ، جهت تولید پیش نویس سند ، احراز هویت و اخذ امضای متقاضی اقدام می گردد.

•    پرداخت هزینه روزنامه رسمی و کثیرالانتشار :

ثبت شرکت به عنوان اقدام نهایی تاسیس شرکت زمانی به پایان می رسد که در روزنامه رسمی  دادگستری و روزنامه کثیرالانتشاری که خودتان تعیین می کنید، چاپ و آگهی شود.

لازم به توضیح است، نحوه محاسبه روزنامه رسمی بستگی به میزان موضوع دارد و به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می گردد که می بایست از طریق سامانه روزنامه رسمی، نسبت به پیگیری مراحل انتشار آگهی و پرداخت هزینه های مربوطه آن اقدام نمود.