۰ نفر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر اصلاح عملکرد دولت است

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 337149
مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر اصلاح عملکرد دولت است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت در اجرایی کردن سیاست های ابلاغی خوب عمل نکرده است و ما همچنان منتظر اصلاح رفتار و عملکرد دولت در این خصوص هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:رسیدگی به لوایحی که بصورت اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان بروز می کند جزء وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام است، لذا اگر مجلس شورای اسلامی براساس مصلحت روی چنین مواردی اصرار بورزد اینگونه لوایح به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شود تا مجمع تعیین تکلیف نماید.

وی اضافه کرد: در چنین مواردی اگر مجمع تشخیص مصلحت تشخیص دهد که مصلحت کشور همان اصرار مجلس شورای اسلامی است طبعا آن را با نیمی از آراء می پذیرد.چنانچه مجمع، مصلحت را محرز تشخیص ندهد رای شورای نگهبان را ترجیح داده و در نهایت آن رای مصوب خواهد شد.

وی دیگر وظیفه خطیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را ارائه مشاوره به مقام معظم رهبری در سیاست هایی که ایشان به مجمع ارجاع می دهند عنوان کرد و افزود: مجمع اینگونه سیاست ها را با انجام کارهای کارشناسی که در کمیسیون های مختلف انجام می دهد تعیین تکلیف می نماید و پس از اتمام کار آن سیاست های بررسی شده را به معظم له ارائه می دهد تا ایشان مجددا در صورت وجود نقص آنها را برطرف نمایند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدگی به مواردی است که رهبر معظم انقلاب آنها را بعنوان معضل نظام اعلام می کنند(که تا بحال چندین بار اتفاق افتاده اما موارد زیادی نیست).

مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود اذعان کرد: اما از میان تمام این وظایف، وظیفه ای که طیّ دو دهه گذشته مقام عظمای ولایت بر عهده ی مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاده اند نظارت بر اجرایی شدن سیاست هایی است که از سوی ایشان به 3 قوه قضائیه،مقنّنه و مجریه ابلاغ شده است.

وی خاطر نشان کرد: این وظیفه ی نظارتی سال گذشته از دوش مجمع تشخیص مصلحت نظام برداشته شد و به بخش دیگری از مجمع( متشکل از 15 نفر منتخب) محول گردید که تحت عنوان شورای عالی نظارت مشغول فعالیت اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعداد بندهای سیاست های ابلاغی تصریح کرد: از حدود 35 سال قبل که مجمع تشخیص مصلحت نظام تاسیس شد،مجمع 37 سیاست را پس از بررسی ها به مقام معظم رهبری برگردانده است البته تعداد بندهای این سیاست ها شاید قریب هزار بند باشد که به سران 3 قوه ابلاغ گردیده است تا در چارچوب آنها برنامه ریزی نمایند.

مصباحی مقدم ضمن جامع خواندن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز بر شمردن موضوعات آن در رابطه با میزان اثر بخشی و کارآمدی سیاست ها اظهار داشت: در مقام وضع قانون که آیا این سیاست ها تبدیل به قانون شده است؟ یا خیر؟ مجلس شورای اسلامی خود نظارت دارد و در مقام اجرایی شدن آنها نیز فرمان در دست دولت است.

وی اضافه کرد: در خصوص اینکه این سیاست ها چقدر کارایی داشته است؟ باید گفت در خصوص قانون گذاری ها علی الخصوص طیّ یک سال اخیر مجمع فعال تر شده است و بدلیل تشکیل شورای عالی نظارت اصولا در ادوار گذشته مجمع نیز وقتی سیاست ها ابلاغ گردید مسئله نظارت یک مسئله حاشیه ای و فرعی تلقّی می شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح اینکه مجمع به مواردی نظیر بهره وری ورود کرده است اذعان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ورود به بخش هایی مانند بهره وری برای هر یک شاخص تعریف کرده و سپس براساس شاخص ها اظهار نظر نموده است، اما بنای کار بر این نبود که این ورود و بررسی ها رسانه ای شود.

مصباحی مقدم در تکمیل سخنان خود افزود: در نهایت برای مجمع تشخیص مصلحت نظام روشن شد که کارنامه عملکرد دولت در مقام مجری سیاست های ابلاغی در بسیاری از موارد از لحاظ انطباق و اجرا ضعیف مُهر خورده و رتبه بندی شده البته در برخی مواد نیز نمره ی متوسط اخذ کرده است.

استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در پایان اظهارات خود با اذعان به اینکه ما هرگز نمی گوییم سیاست های ابلاغی توسط دولت بطور کامل اجرا شده است، بیان داشت: طبعا آنچه که مهم است این است که دولت اظهار نظرهای مجمع تشخیص مصلحت نظام را در مورد ارزیابی هایی که صورت گرفته دنبال نماید چرا که بالاخره میدان و فرمان اجرایی شدن سیاست ها در دست دولت است، اما ما منتظر اصلاح رفتار دولت در خصوص اجرایی کردن سیاست ها هستیم.