۰ نفر

معاون امور زنان و خانواده زنان ریاست جمهوری خبر داد:

بیکاری زنان تحصیلکرده ۳ برابر مردان

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۲۲:۰۰
کد خبر: 335551
بیکاری زنان تحصیلکرده ۳ برابر مردان

معاون امور زنان و خانواده زنان ریاست جمهوری گفت: براساس آمار، دختران تحصیل کرده ما دو تا سه برابر پسران تحصیل کرده بیکار هستند و نیاز به برنامه ریزی جدی در این زمینه احساس می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار با بیان اینکه خوشبختانه در دولت یازدهم در دوره مولاوردی و هم در این دوره همکاری خوبی با وزارت کار داریم گفت: یکی از این زمینه‌های همکاری ما موضوع زنان سرپرست خانوار است. طی یک سال و نیم گذشته جلساتی در این زمینه تشکیل شد و حاصل کار این جلسات یک تقسیم کار ملی است.

وی ادامه داد: کارگروه، تقسیم کار ملی را مصوب کرد و به دولت ارسال کردیم و در کمیسیون فردی اجتماعی مصوب شد و در نوبت طرح در کمسیون اجتماعی است و امید داریم که هر چه سریع‌تر این اقدام انجام شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: ما در حوزه‌های دیگری نیز با وزارت کار همکاری داریم یکی از این حوزه‌ها اشتغال زنان است. معاونت امور زنان و خانواده، اطلس زنان و خانواده منتشر کرده و این اطلس موجود است در حقیقت اطلس استانی بوده و ۱۹۲ نقشه موضوعی دارد که با جزئیات است. این اطلس است کارگروه‌های خوبی دارد و می‌تواند دستور کار سیاست گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف باشد.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: آمار کلی می‌گوید که دختران تحصیل کرده ما دو تا سه برابر پسران تحصیل کرده بیکار هستند و نیاز به برنامه‌ریزی جدی در این زمینه احساس می‌شود. البته تحولات خوبی در یک سال و نیم در زمینه اشتغال روستایی و کارآفرینی زنان روستایی صورت گرفته است

به گفته وی ۴۲ درصد از ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پایدار روستایی را زنان کسب کردند که این نشان می‌دهد اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

وی اضافه کرد: کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارگروه کارآفرینی داریم و معاونت زنان طرح‌هایی را در سطح ملی انجام داده است که یکی از آنها طرح‌های کسب و کار است و بیشتر مدیریت کسب و کار را به دختران جوان آموزش می‌دهد. امیدواریم در سطح گسترده‌تر با آموزش تسهیل گران در این زمینه این طرح ادامه پیدا کنند. علاوه بر این جشنواره‌ای برای معرفی کارآفرینان موفق در هشت استان برگزار کردیم.

معاون امور زنان و خانواده اظهار کرد: در حال حاضر نیز طرحی تحت عنوان زنان نسل تحریم داریم که ۱۰۰ زن کارآفرین خود را داوطلبانه معرفی کردند و اسامی آنها روی پورتال معاونت قرار می‌گیرد و برای آرای عمومی باز می‌شود. مردم می‌توانند به این ۱۰۰ زن رأی دهند و بر اساس آن برترین کارآفرین زن را معرفی خواهیم کرد.

از طرفی نشست‌های تخصصی در خصوص اشتغال و کارآفرینی زنان داشتم تا مشکلات را احساس کنیم یا مهارت‌های اولیه و مهارت‌های کسب و کار را آموزش دهیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به همکاری معاونت زنان و با وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: همکاری خوبی با این وزارتخانه در حوزه "آی تی" و "ای سی تی" برای زنان داریم. همچنین تفاهم نامه سه جانبه با شورای اجتماعی کشور در زمینه توان افزایی زنان سرپرست خانوار برای همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حال اجرا است. علاوه بر این همکاری‌های خوبی نیز با سازمان بهزیستی داریم.

وی ادامه داد: معاونت زنان در بین فعالیت‌های متعددش اورژانس اجتماعی را به طور خاص مورد حمایت قرار داده است. سال گذشته حمایت‌هایی را از کارشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی داشتیم و امسال هم حمایت‌های مشابهی از این کارشناسان داریم.

ابتکار اظهار کرد: همکاری خوبی با مشاوره امور زنان خانواده وزارت کار داریم و امسال هم یکی از موضوعات اصلی در کمیسیون مقام زنان در سازمان ملل تأمین اجتماعی زنان است که گزارشات خوبی را به وزارت کار ارائه خواهد داد.

ابتکار اضافه کرد: آمار اشتغال زنان حاکی از این است که فراز و نشیب‌هایی در بحث نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان داشتیم. این باعث شده در برخی شاخص‌های جهانی GGI (شاخص شکاف جنسیت) مشارکت اقتصادی و اشتغال رتبه نسبتاً پایین‌تری از حد انتظار داشته باشیم علت اصلی که اشتغال غیر رسمی و خانگی زنان ارزیابی می‌شود و اینکه میزان اشتغال خانگی و غیر رسمی بالا است و به دلایل مختلف در آمار رسمی وارد نمی‌شود و اینکه چطور می‌توانیم این موضوع را مدنظر قرار دهیم هم از جهت اصلاح آمار و هم انعکاس واقعیات جامعه زنان تلاشی است که در حال انجام آن هستیم.

ابتکار در پایان صحبت‌هایش گفت: در موضوعاتی مانند تحصیلات یا دسترسی کمتر زنان نسبت به مردان در ضمانت‌ها نیز در حال انجام کارهای روی صندوقهای ضمانت هستیم که این موضوع نیز حل و بخشی از نیازهای زنان کارآفرین برطرف شود.