۰ نفر

قرص‌های ترک اعتیاد ایرانی اثر دارد؟

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 335411
قرص‌های ترک اعتیاد ایرانی اثر دارد؟

معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سم زدایی بدون روش روان درمانی بعد از ترک کمتر از ۳ درصد موفقیت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر کاوه حجت افزود: اصول درمان اعتیاد شامل دو بخش کلی است که بخش اول درمان سم زدایی است که در این روش دارویی، ماده مخدر از بدن سم زدایی شده و این روش حدود هفت تا ۲۱ روز طول می‌کشد تا فرد از لحاظ جسمی از مواد مخدر پاک شود.

وی ادامه داد: در بخش دوم پس از سم زدایی و پاک شدن از لحاظ جسمی تمرکز بر ماندگاری فرد در پاکی و عدم مصرف مجدد ماده مخدر است در این دوره مهارت‌های کنترل وسوسه، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های کنترل خشم به بیمار آموزش داده می‌شود و همچنین خانواده درمانی و زوج درمانی نیز برای کمک به بیمار انجام خواهد شد.

دکترای تخصصی روان‌پزشکی بالینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: در این بخش فرد وارد گروه درمان شده و احساسات و عواطف از جمله اضطراب، خشم و نگرانی‌ها را با افراد ترک کرده در میان می‌گذارد و از آنها راهنمایی می‌گیرد (تمامی خدمات در مراکز ترک اعتیاد مجوز دار ارائه می‌شود).

وی تاکید کرد: موفقیت درمان این افراد بستگی به حمایت‌های خانواده، اراده فرد، مهارت‌های درمانگر، شرایط شغلی فرد، محیط زندگی فرد، میزان مصرف و نوع ماده مخدر اولیه دارد.

حجت خاطرنشان کرد: برنامه ترک اعتیاد سم زدایی که با قرص‌ها و داروهای مختلف انجام می‌شود تنها پنج درصد از درمان را تشکیل می‌دهد، ۹۵ درصد باقی مانده آموزش‌ها و مهارت‌ها بعد از سم زدایی است و آمارها نشان می‌دهد سم زدایی بدون روش روان درمانی بعد از ترک کمتر از سه درصد موفقیت دارد.

یاسمن مجبوری، رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: قرص‌های ترک اعتیاد به طور معمول در بدن میزانی مخدر دارند و موجب نمی‌شوند فرد به سمت مواد مخدر برود اما ترک کردن این قرص‌ها شاید در بلندمدت سخت باشد که در مراکز درمان اعتیاد به تدریج تعداد و دز مصرفی را کاهش می‌دهند تا نهایتاً به ترک منجر شود.

وی افزود: قرص‌های ترک اعتیاد که در ایران با مجوز تولید شده‌اند اثر بخشی لازم را دارند اما درمان کامل بستگی به اراده و توانایی جسمی و روحی فرد و مدت مصرف دارد.