۰ نفر

فلاحت پیشه: اینستکس شروع خوبی بود، اما کافی نیست

۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 334816
فلاحت پیشه: اینستکس شروع خوبی بود، اما کافی نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: من معتقدم یکی از نعمت‌های تحریم این است که از داخل کارهای اساسی دارد صورت می‌گیرد و خیلی از بریز و بپاش‌ها و هزینه‌های لوکس دارد از بین می‌رود مدیران هم عملا مجبور هستند خودشان را با شرایط کنونی سیقل بدهند و مدیران ضعیف کنار بروند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، حشمت الله فلاحت‌پیشه ، درباره ساز و کار ویژه مالی بین ایران و اروپا اظهار کرد: ساز و کار مالی که اروپا داده است، ساز و کاری کافی نیست فقط شروع خوبی است. این یک تصمیم سیاسی و خلاف نظر آمریکا بود که اروپائیان این گام اول و سخت را برداشتند.

وی با اشاره به رویکرد دیگر کشورهای اروپایی در این تصمیم تصریح کرد: برخی کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه به این سمت می‌آیند که با ایران کار کنند. این اقدام مهم بود اما کافی نیست؛ چراکه ایران چند انتظار دارد یکی اینکه نفت خود را بفروشد و دیگر اینکه مبادلات بین‌المللی را اجرا کند و نکته ویژه اینکه ما در موضوع برجام دچار ضرر و زیان نشویم و خواسته ما تامین شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: این بسته در اجرا در این رابطه برای ما چیزی نداشته درنتیجه ما باید جنبه عملی آن را هم بررسی کنیم و درنهایت نظر دهیم.

فلاحت پیشه درباره تاکید اروپائیان مبنی بر تصویب FATF همزمان با اجرایی شدن اینستکس گفت: اروپائیان گفته‌اند انتظار می‌رود که ایران جزو خانواده FATF شود اما این حرف را نمی‌توانند مطرح کنند و نمی‌کنند. ما اینستکس را ساز و کاری مبتنی بر گذشته می‌دانیم نه مبتنی بر آینده، اما FATF موضوع آینده است و مستقل هم تصمیم می‌گیریم.

وی با اشاره به تاکید اروپائیان گفت: ما این موضوع را مداخله می‌دانیم و و اروپائیان اشتباه کردند که این موضوع را مطرح کردند. اصل قضیه این است که در جنبه عملی چقدر برجام را برای ما به صرفه می‌کند.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: موضوع مهمتر این است که دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا در کنگره آن مباحث را مطرح کردند که آقای ترامپ با فشار فزاینده‌ای که مطرح می‌کرد و اینکه می‌گفت ایرانی‌ها چهل سالگی انقلابشان را جشن نمی‌گیرند به هدف خودش نرسیده است و ایرانی‌ها چهل سالگی انقلاب را با نشاط‌تر از سال‌های گذشته دارند جشن می‌گیرند.

وی ادامه داد: در آن جمع همچنین مطرح شده که آقای ترامپ در موضوع برجام اشتباه کرده و این مهم است و بنده معتقدم که از بعد از راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن ما با سیاستی که توام با اصلاحات ضدفساد و مدیریت سازنده در داخل باشد و همچنین تعامل سازنده با دنیا غیر از آمریکا می‌توانیم به تدریج شرایطی را فراهم کنیم که آمریکایی‌ها به سمت مذاکره با ایران بیایند.

فلاحت‌پیشه گفت: معتقدم یکی از نعمت‌های تحریم این است که در داخل کارهای اساسی دارد صورت می‌گیرد و خیلی از بریز و بپاش‌ها و هزینه‌های لوکس دارد از بین می‌رود. مدیران هم عملا مجبور هستند خودشان را با شرایط کنونی صیقل بدهند و مدیران ضعیف کنار بروند و این‌ها شرایطی است که شکل گرفته و من معتقدم با این شرایط می‌توانیم آمریکا را وادار به مذاکره کنیم.