۰ نفر

بخش تعاون راهکار توسعه اقتصادی کم هزینه روستاها

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 334628
 بخش تعاون راهکار توسعه اقتصادی کم هزینه روستاها

راه اندازی تعاونی ها، راهکاری اثرگذار و کم هزینه برای توسعه اقتصادی روستاها و افزایش درآمد مردم در کهگیلویه و بویراحمد است که ظرفیت های اقتصادی ویژه ای همچون گردشگری،صنایع دستی، کشاورزی و منابع طبیعی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، با وجود سرمایه گذاری فراوان دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای افزایش زیرساخت های رفاهی زندگی در روستاها ، به دلیل پایین بودن درآمد مردم ،توسعه اقتصادی بطور کامل شکل نگرفته و مهاجرت از روستاها به مناطق شهری را در پی داشته است.

کاهش جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بین 2 سرشماری عمومی نفوس و مسکن90 تا 95 از 47 درصد به 44 درصد جمعیت استان نشان می دهد توسعه روستایی در این استان ناقص بوده است.

کارشناسان امور شهری و روستایی هم می گویند: برای پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها باید سرمایه گذاری برنامه ریزی و کارشناسی شده برای اجرای طرح های اقتصادی کوچک در قالب تعاونی ها در روستاها انجام شود .

به عقیده این عده ، برای کم کردن فاصله توسعه اقتصادی مناطق روستایی با شهرها نیاز به سرمایه گذاری های خرد در قالب تشکیل تعاونی های روستایی با اشتغال کم بشدت احساس می شود.

کارشناسان بر این نکته تاکید می کنند که در شرایط کنونی در مناطق روستایی بدلیل کمبود سرمایه و دیگر امکانات ، زمینه احداث کارخانه ها و واحدهای صنعتی اقتصادی بزرگ با اشتغال زایی بالا وجود ندارد و بهترین راهکار برای توسعه اقتصادی در کنار فعالیت کشاورزی ،ایجاد تعاونی های تولیدی روستایی است.

از سوی دیگر متخصصان بر این باورند که ساکنان روستاها شناخت کافی درباره ظرفیت های اقتصادی منطقه دارند و با روی هم گذاشتن سرمایه های اندک خود می توانند با تشکیل تعاونی های تولیدی زمینه رونق اقتصادی روستا را فراهم کنند و دولت می تواند زمینه تشکیل تعاونی های تولیدی در بیشتر بخش ها را در روستاها فراهم کند.

صاحب نظران ارائه تسهیلات مالی ناشی از یک کاسه کردن درآمد های اندک روستاییان، کاهش ریسک سرمایه گذاری ،ایجاد ارزش افزوده برای محصولات،ارائه و آموزش روشهای صحیح و ارائه خدمات با قیمت پایین تر به دلیل حذف واسطه ها ، مبارزه با فقر و خدمات دیگر را از مزایای تشکیل تعاونی ها می دانند.

یک هزار و 674 روستای دارای سکنه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

بیش از 44 درصد از جمعیت 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از 314 هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می کنند و از این رو برنامه ریزی در حوزه اقتصاد روستایی تاثیر بسزایی در زندگی بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.

بانوی کارآفرین ساکن روستای ده کند از توابع شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد الگوی موفقی از کار و تلاش در عرصه تشکیل تعاونی تولیدی روستایی است که تعداد زیادی فرصت شغلی با راه اندازی تعاونی ایجاد کرده است .

مهتاب خوش بین بر این باور است که با روی هم گذاشتن سرمایه اندک بانوان و با گرفتن تسهیلات بانکی کم می توان گام های خوبی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید برداشت.

وی در روستای چاه تلخ باشت با راه اندازی تعاونی تولیدی قارچ خوراکی و در روستای ده کند با خشک کردن و بسته بندی سبزی‌های کوهی فعالیت می‌کند.

این بانوی کارآفرین سبزی‌های کوهی و دست کاشت را پس از شست و شو و خشک کردن بسته بندی می کند و خواص دارویی و خوراکی هر یک از سبزی‌ها را بر روی آن می‌نویسد.

آویشن کوهی، پونه محلی، بومادران، بابونه، گل گاو زبان، کاسنی، گل سرخ، کاردک، زیره و بادام از محصولات تولیدی بانوان روستای ده کند است.

وی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی تعاونی‌های محلی بانوان باشتی در نمایشگاه‌های مرکزی تهران با استقبال بسیار خوب مصرف کنندگان مواجه شده است، گفت: ایجاد یک شبکه توزیع و فروش بهترین کمک به این تعاونی‌هاست.

این بانوی کارآفرین دوخت لباس محلی، صنایع دستی و گیاهان دارویی را از ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد تعاونی های تولیدی می داند.

مهران بالان کارآفرین برتر کهگیلویه و بویراحمد که با برگزاری هزاران ساعت دوره آموزشی و با ایجاد چند کارگاه صنایع دستی برای بیش از400نفر شغل ایجاد کرده است، می گوید: ظرفیت های انسانی و طبیعی زیادی در روستاهای این استان وجود دارد.

او که ابتدا یک دستفروش دوره گرد بود که بقول خودش کسب و کار را از آدامس فروشی آغاز کرد معتقد است کارآفرینی بیشتر از سرمایه نیازمند همت است.

بالان که زنجیره ای از آموزش، تولید و خرید محصولات تولیدی را ایجاد کرده بر این باور است که تعاونی باید با برنامه ریزی به صورت شبکه ای باشد تا بتواند برای اعضا و فعالان درآمدزا باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت:از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون سه هزار و 154 تعاونی در گرایش های مختلف در این استان ایجاد شده که میزان اشتغال زایی آن ها 34 هزار و 12 نفر بوده است.

پروانه نیک مرام اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها 2 تعاونی با اشتغال 10نفر و عضویت 200 نفر ایجاد شده بودند.

وی اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد سه هزار و 154 واحد تعاونی با عضویت 316 هزار و 649 نفر در این استان به ثبت رسیده است.

نیک مرام ایجاد تعاونی‌های تخصصی، کارآمد و توانمند را برای رونق اشتغال ضروری دانست و ادامه داد: تقویت و حمایت از تعاونی‌ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنان در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از اهداف و اولویت‌های مهم این اداره کل را توسعه تعاونی‌ها برای بانوان دانست و عنوان کرد: زنان در تحقق شعار سال «حمایت از کالای ایرانی» و نیز عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی نقش مؤثری دارند.

نیک مرام تصریح کرد: هم اینک 204 تعاونی بانوان در گرایش های متفاوت با اشتغال زایی یک هزار و 700 نفر ایجاد شده در حالی که پیش از انقلاب هیچ گونه تعاونی بانوان در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت.

وی ابراز داشت: باید با آسیب شناسی مناسب نسبت به رفع مسائل و مشکلات تعاونی ها و پویایی روزافزون بخش تعاونی به عنوان یکی از حوزه های مهم اقتصادی اقدام کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال 359 تعاونی غیر فعال در این استان شناسایی و با تکمیل فرم‌های نظارت عمومی، مالی و مدیریتی تعیین تکلیف و از فهرست آمار تعاونی‌های موجود خارج شدند.

نیک مرام اظهار داشت: رویکرد و راهبرد اساسی این اداره کل در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، کارآمدی و تثبیت فعالیت و وضعیت موجود اشتغال تعاونی‌های تولیدی فعال در بخش‌های مختلف است.

وی افزود: افق بخش تعاونی در پنج سال پیش رو در کهگیلویه و بویراحمد از جمله تشکیل 200 تعاونی در گرایش های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات، تشکیل 25 تعاونی صادرات گرا به ویژه در بخش صنایع دستی، تشکیل هفت شرکت توسعه عمرانی شهرستانی، تشکیل 25 تعاونی آبران به منظور استفاده از پتانسیل های منطقه و دیگر موارد خواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر یک هزار و 211 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری به یک هزار و 354 طرح در این استان پرداخت شده است.

پروانه نیک مرام اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، افزون بر یک هزار و 211 میلیارد ریال تسهیلات به یک هزار و 354 طرح اشتغال روستایی و عشایری این استان با اشتغالزایی چهار هزار و 210 نفر پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: بانک توسعه تعاون به 203 طرح افزون بر 106 میلیارد ریال، بانک کشاورزی 293 طرح افزون بر 597 میلیارد ریال، پست بانک به 246 طرح افزون بر 195 میلیارد ریال و صندوق کارآفرینی امید به 612 طرح افزون بر 312 میلیارد ریال از این تسهیلات را پرداخت کرده اند.

نیک مرام ابراز داشت: آمار طرح های پرداخت شده به تفکیک شهرستان ها در بویراحمد 647 طرح، بهمئی 151 طرح، گچساران 149 طرح، کهگیلویه 130، دنا 122، باشت 85، لنده 36 و چرام 34 طرح بوده است.

وی تصریح کرد: میزان طرح های منعقد شده در کهگیلویه و بویراحمد در مجموع افزون بر یک هزار و 625 میلیارد ریال برای یک هزار و 495 طرح با اشتغالزایی چهار هزار و 914 نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد اشتغال را جزو دغدغه های اساسی مردم و مسئولان اجرایی کشور دانست و ابراز داشت: یکی از سیاست‌ های دولت تدبیر و امید اشتغالزایی و رونق تولید است و باید برای تحقق چنین امر مهمی در این استان تلاش و همت جدی تری شود.

وی بیان کرد: فراهم کردن زیرساخت های توسعه روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از جمله در بخش تعاونی در این مناطق سبب کاهش بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی می شود.

استان کهگیلویه وبویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.