۰ نفر

وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

فرار مالیاتی 25هزارمیلیارد تومانی در کشور/ اخذ برنامه یکساله بانک‌ها جهت واگذاری ۸۰درصد اموال مازاد

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۹
کد خبر: 334171
فرار مالیاتی 25هزارمیلیارد تومانی در کشور/ اخذ برنامه یکساله بانک‌ها جهت واگذاری ۸۰درصد اموال مازاد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه یک ساله از ۱۰ بانک دولتی جهت کاهش ۸۰ درصدی اموال مازاد آنها اخذ شده، گفت: به بهبود متغیرهای کلان اقتصادی کشور امیدوار هستیم.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا وسیما، دژپسند در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه،  در 10 ماهه نخست سال جاری تراز تجاری کشور مثبت بوده است،گفت: نکته مهم این است که از پیش بینی های اقتصادی استفاده کرده و با توجه به ان رشد اقتصادی ایجاد کرده و تورم را  مدیریت کنیم.  نرخ رشد در ارز برای تولید مناسب نبوده اما باید توجه کرد که این رشد به نفع صادرکننده بوده است.

 وی با بیان اینکه، میتوان به بهبود متغییرهای کلان اقتصادی امیدوار بود، تاکید کرد، در جلسه با کارافرینان جوان هم گفتم که چشم انداز را خود باید بسازیم و دولت زیرساختها را اماده میکند و همه باید به دنبال ان باشیم تا با جلوگیری از هدر رفت منابع و استفاده از فرصتها چشم انداز مناسبی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

خبر خوش وزیر برای مردم سیستان و بلوچستان

دژپسند، با اشاره به جلسات با اساتید اقتصاد و فعالان اقتصاد در سفرهای استانی خود گفت: هفته اخیر جلساتی در استان  سیستان و بلوچستان برگزار شد و به اتفاق معاونین خود به فرمایشات اساتید و فعالان اقتصاد توجه کردیم و نتیجه ان در مصوبات هیئت دولت تجلی پیدا خواهد کرد. بر همین اساس خبر خوشی نیز برای فعالان استان سیستان و بلوچستان داریم که به زودی اعلام میشود.

به گفته وزیر اقتصاد؛ اگر بستر فعالیت مناسب در حکومت ایجاد شود، میتوان از بروز شرایط بد در اقتصاد جلوگیری کرد.

وی با اشاره به رشد 36 درصدی صادرات غیر نفتی در گمرک میرجاوه گفت: امروز وضعیت کوله بران در نقاط مرزی راضی کننده است و این موارد خبر خوب تلقی میشود. 

لزوم تسویه مطالبات بانکها از دولت 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، ظاهرا بانکها در ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی سرعت مناسبی ندارند، گفت: بانک برای افزایش ارائه سرعت تسهیلات باید مطالباتش از دولت تسویه شود. از طرفی نقد شوندگی دارایی بانکها بالا نیست، به عبارت دیگر در خصوص اموال و دارایی بانکها که بخشی از آن وثیقه تملیک شده بود، اجباری به نگهداری آن نداشتند و اصل بر واگذاری این اموال است.

برنامه یک ساله واگذاری اموال مازاد بانکها اخذ شد/اموال مازاد بانکها:100 هزار میلیارد تومان

وی افزود، 10 بانک دولتی به وزارت اقتصاد دعوت شدند، برنامه هفتگی و ماهیانه انها برای خروج از این وضعیت اخذ شد. در حال حاضر اموال و دارایی  مازاد بانکها تا ابان ماه بین 70 تا 100 هزار میلیارد تومان بروارد شده است. بر همین اساس برنامه یک ساله کاهش دارایی بانکها جهت کاهش 80 درصدی اموال مازاد اخذ شد.

وزیر اقتصاد، با بیان اینکه، مالیات ابزار سرکوب فعالیت اقتصادی نیست، گفت: مالیات میتواند ابزاری جهت تعدیل فاصله طبقاتی و کاهش دوگانگی منطقه ای باشد.

تهیه لایحه جدید درخصوص پایه های جدید مالیاتی تا اردیبهشت ماه

وی افزود، به دنبال ساماندهی برخی پایه های مالیاتی هستیم که ممکن است شاهد کاهش نرخ در انها هم  باشیم. تا اردیبهشت سال 98 لایحه جدیدی  در این خصوص تهیه و به دولت ارسال میشود.

دژپسند ادامه داد،  اخیرا جلسه ای با مسئولان سازمان مالیاتی برگزار شد همچنین نظرات هسته های اندیشه ورز نیز در حوزه مالیات اخذ شد، در نیتجه مشخص شد که فایده مند تر است که به جای تایکد بر اخذ پایه مالیاتی جدید در خصوص مسکن (مالیات بر عایدی سرمایه)لایجه جامع اماده شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، در خصوص لایحه صندوقهای مکانیزه فروشگاهی آمادگی کامل در وزارت اقتصاد وجود دارد، گفت: محاسبات نشان میدهد کل رقم فرار  مالیاتی حدود 25 هزار میلیارد تومان است.

 وی افزود، علاوه بر استقرار کامل طرح جامع مالیاتی به دنبال مذاکره با اصناف و فعالان بخش خصوصی هستیم تا چالش فرار مالیاتی  بر طرف شود.

همچنین در لایحه جامع مالیاتی که اردیبهشت ماه به دنبال کاهش نرخ پایه مالیات بر عملکرد از 25 به 20 درصد  همه فعالیتهای اقتصادی هستیم.

ابهام زدایی از عملکرد هسته مرکزی معاملات  بورس

به گفته دژپسند، مباحث پیرامون هسته معاملات بورس شایعه نیست و مشکلات در این زمینه وجود دارد، طراح اصلی این نرم افزار یک شرکت خارجی است که در این جا اسم ان را مطرح نمیکنم. به هر حال متخصصین داخلی راهکارهای مناسبی برای حل این مشکل ارائه کرده اند و امیدواریم در اینده نزدیک این مشکل حل شود.

توافق بورس و صندوق توسعه ملی

وزیر اقتصاد ادامه داد، برای تقویت بازار بورس با صندوق توسعه ملی به توافق رسیده ایم و رقم قابل توجهی با توجه به شرایط به صندوق تثبیت تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات اخیر درباره خصوصی سازی گفت: گزارش دیوان محاسبات که اخیرا ارائه شده مقدماتی است و باید در کمیسیون تخصصی مربوطه تایید لازم صورت گیرد. این درحالی است که از سازمان خصوصی سازی هفته قبل خواستم تا در خصوص ابهامات مطرح شده از سوی دیوان محاسبات پاسخ گو باشد.

وزیر اقتصاد، ضمن توضیح مختصر درباره برخی واگذاریهای پر حاشیه اخیر، در خصوص واگذاری سیلو کرمانشاه گفت: قیمت مطرح شده کاملا در هیئت واگذاری تایید شد. در اولین جلسه هیئت واگذاری تاکید کردم، اخیرا انتقادهای زیادی به بحث واگذاری مطرح شده که باید اسیب شناسی شده و راهکارهای جدید مطرح کرد البته نباید از خصوصی سازی ناامید شد.

جزییات تازه از واگذاری سرخابی ها

وزیر اقتصاد گفت: دو باشگاه اسقلال و پرسپولیس قبلا از لیست گروه یک خارج شده، امکان واگذاری وجود نداشت این درحالی است که با همکاری وزارت ورزش واگذاری این دو باشگاه صورت میگرد اما باید قالب واگذاری مشخص شود تا تبعات ان حداقل شود. اجازه به شرط تمیکل و واگذاری مدیریت از جمله این روشهاست و نباید در این فرایند وقفه ایجاد کرد.

وی درخصوص طرح اینستکس  که از سویاروپایی ها ارائه شده گفت: شرطی که اروپایی ها قرار دادند و بحث fatf در این باره مطرح شد ضرورتی نداشت.