۰ نفر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد:

تفاهم‌نامه با سپاه برای بازپروری معتادان

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۴۰
کد خبر: 333432
تفاهم‌نامه با سپاه برای بازپروری معتادان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد سپاه و بسیج، ۱۰ مرکز نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر می‌سازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بر اساس اعلام سردار اسکندر مؤمنی، بر اساس تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین، مقرر شد ۱۰ مرکز بازپروری راه‌اندازی شود که دو مرکز تا پایان سال راه‌اندازی و بقیه نیز در اوایل سال دیگر آماده بهره‌برداری می‌شوند. این اولین‌بار است که سپاه پاسداران و بسیج به صورت رسمی در زمینه موضوع اعتیاد و بازپروری معتادان دست به اقدامی عملی می‌زنند. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، خبر امضای تفاهم‌نامه همکاری با سپاه را در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر در مناطق شوش، هرندی و مولوی، در جمع خبرنگاران اعلام کرد. دوباره با نزدیک‌شدن به نوروز، بحث جمع‌آوری معتادان و خرده‌فروشان داغ شد و پلیس که از 20 روز پیش هشدار خود را برای طرح ضربتی آغاز کرده بود، چهارشنبه با حضور در میدان شوش، هرندی و دیگر محلاتی که خرده‌فروشان مواد در آنجا به سر می‌برند، خانه‌ها را پلمب، خرده‌فروشان را دستگیر و کارتن‌خواب‌ها را تا مدتی جمع‌آوری کرد تا تهران برای آغاز سال نو و همچنین مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حداقل کمی متفاوت‌تر به نظر برسد. از فیلم‌های منتشرشده نیز به نظر می‌رسد ‌طرح همان طرح‌های قدیم است؛ یورش به «خماری‌خانه‌»ها در کوچه‌های دالانی و کوبیدن به در خانه‌ها و پراندن چرت نصفه‌و‌نیمه وقت خماری و نشئگی و دستبندزدن به دستان خرده‌فروش؛ یا ایستادن بالای سر کارتن‌خوابی که گوشه دیواری را پناه قرار داده و او را احتمالا به کهریزک یا زندان منتقل کردن. سمیرا مددی،‌ درمانگر اعتیاد با بیان اینکه طرح اجراشده شبیه طرح‌های پیشین در این مناطق است، گفت: حتی زمانش هم تغییر نمی‌کند و فقط برای مدتی می‌آیند و معتادها را می‌برند. بعد از گذشت 21 روز از دوره پاکی، دوباره پیدایشان می‌شود. این بار اما مصمم‌تر برای ادامه مصرف. خودشان هم می‌دانند و منتظرند که نزدیک عید جمع شوند. می‌گویند ما را جمع‌آوری می‌کنند، چون برایشان با زباله‌ها فرقی نداریم؛ کسی به فکر ساماندهی ما نیست. به گفته این درمانگر اعتیاد، طرح‌های ضربتی پلیس که به مناسبت اتفاقات ملی انجام می‌شود، هرگز موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌رسد و بارها در جلسات مشترک با نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و شهرداری درباره آن صحبت شده است، اما آنها حوصله برنامه جدید ندارند. بودجه را می‌گیرند، اما چون حوصله کار جدید ندارند، خرج کار تکراری کرده و هر سال فقط در تعداد نیروها و ژست‌های جلوی دوربین تغییر ایجاد می‌کنند.

همکاری بسیج و سپاه 

اسکندر مؤمنی، دبیرکل جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حالی از امضای تفاهم‌نامه با سپاه و مراکز بسیج برای بازپروری معتادان خبر داد که سؤال اینجاست: نقش سازمان‌های مردم‌نهادی که قرار بود بازوی اجرائی ستاد مبارزه با مواد مخدر باشند، کجای کارهای جدید این ستاد تعریف می‌شود؟ آیا سپاه و بسیج برای بازپروری معتادان دوره دیده‌اند و شرایط و بستر آموزش را برای ترک اعتیاد دارند؟ چطور می‌شود همه انتظارات فرهنگی و اجتماعی کشور را تنها نهادهای نظامی کشور برطرف کنند؟ آیا نیروهای دیگر به اندازه کافی برای حل معضل اعتیاد تربیت نشده‌اند؟

به گفته رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، قرار شد با ایجاد تفاهم‌نامه، از مراکز سپاه و بسیج نیز برای بازپروری معتادان متجاهر استفاده شود. اسکندر مؤمنی می‌گوید: ظرفیت‌های خوبی برای بازپروری این معتادان راه‌اندازی شده است. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به ایجاد سه‌هزارو 207 ظرفیت جدید در سازمان زندان‌ها برای نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر، تصریح کرد: اکنون در مرکز سروش و فشافویه این بازپروری صورت می‌گیرد و قرار شد با ایجاد تفاهم‌نامه، مراکز سپاه و بسیج نیز برای این کار تا پایان سال راه‌اندازی شوند و هشت مرکز دیگر نیز از سوی سپاه و بسیج در سال آینده به این مراکز اضافه خواهد شد. او افزود: معتادان بر اساس قانون باید خود را معرفی کرده و تحت درمان قرار بگیرند. افرادی که خود را معرفی نکنند، تجاهر به اعتیاد کرده و در خیابان اقدام به مصرف مواد مخدر کنند، مجرم هستند و باید به مراکز بازپروری منتقل شوند. وی بعد از پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معتادان متجاهر زیر 18 سال، بالای 60 سال و دارای بیماری خاص در مراکز بازپروری پذیرش نمی‌شوند، گفت: برای آن‌ دسته از معتادان که غیر از اعتیاد دچار بیماری هستند، تمهیدات لازم صورت گرفته و مابقی دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت و بهزیستی نیز پای کار آمدند. مؤمنی درباره مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در مراکز بازپروری گفت: حداکثر اجازه‌ای که قانون برای این کار داده، شش ماه است که نیاز به اصلاح قوانین و مقررات داریم.

جمع‌آوری ۲۰۰۰ معتاد

در همین رابطه رئیس پلیس پایتخت نیز از جمع‌آوری دو هزار معتاد متجاهر در طرح سراسری جمع‌آوری معتادان متجاهر و پاک‌سازی شهر تهران خبر داد. به گفته  سردار حسین رحیمی، جمع‌آوری معتادان از پنجشنبه صبح آغاز شده و مکان اصلی این جمع‌آوری شوش، مولوی و هرندی بوده است. به گفته او، از سه روز گذشته این طرح به مرحله اجرا درآمد و در جریان آن، تاکنون بیش از دو هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند که از این تعداد، حدود ۳۵۰ نفر به دلیل آنکه زخم باز داشته یا دارای بیماری‌های خاص بودند، وضعیت متفاوتی دارند که دستگاه‌های مسئول برای این افراد نیز باید تدبیری بیندیشند. رحیمی با بیان اینکه از بیش از صد خانه که تبدیل به محل تجمع و حضور معتادان متجاهر شده بودند، بازدید شد، گفت: از این تعداد، ۳۸ خانه که بیش از ۲۸۰ پاتوق در آنها بود، پلمب شدند و همچنان این طرح ادامه خواهد داشت. وی از دستگیری ۲۰۵ خرده‌فروش مواد مخدر نیز خبر داد و گفت: این طرح، طرح جامعی است که فاز اول آن به اتمام رسید که در محلات شوش، هرندی و مولوی اجرا شد؛ فاز بعدی این طرح یا به عبارتی رینگ دوم آن که محدوده گسترده‌تری در بازار تهران و فراتر از آن را شامل می‌شود، آغاز شده است. رحیمی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ کیلوگرم مواد مخدر و مقادیر درخور توجهی مشروبات الکلی از این پاتوق‌ها و افراد کشف و ضبط شد، خاطرنشان کرد: مبارزه بی‌امان پلیس با این پدیده شوم ادامه خواهد داشت. او با اشاره به جمع‌آوری معتادان متجاهر از ابتدای امسال تاکنون، خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شده‌اند که برخی از آنها، پنج، شش یا حتی هفت بار نیز در همین سال جمع‌آوری شده بودند که امیدواریم فضا و امکانات برای نگهداری از آنها فراهم شود.