۰ نفر

توضیحات عراقچی درباره کانال تبادل مالی اروپا با ایران

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 333175
توضیحات عراقچی درباره کانال تبادل مالی اروپا با ایران

معاون وزیر خارجه ایران درباره طرح اتحادیه اروپا برای تبادلات مالی با ایران توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در بلغارستان حضور دارد، به دنبال تشکیل رسمی کانال تبادل مالی اتحادیه اروپا با ایران به خبر 14 شبکه یک صداوسیما توضیحاتی را ارائه داد.

عراقچی در این رابطه گفت: این یک ساز و کار ویژه مالی است که اروپایی‌ها چندین ماه به دنبال ایجاد آن بودند. هدف از این ساز و کار آن است تا مجموعه دریافت‌ها و پرداخت‌های ایران که با اروپا صورت می‌گیرد، صادرات و واردات ما و همه آنها وارد این سازوکار مالی بشود، و از طریق این سازوکار تبادلات دوطرف صورت بگیرد. و همچنین قرار است تا سازوکار مشابه‌ای هم به این منظور در ایران تشکیل شود تا بتوانند تبادلات ریالی را برای طرف‌های ایرانی ساماندهی کند. در حقیقت سیستمی است تا شرکت‌هایی که مایل باشند با ایران کار تجاری انجام دهند، تبادلات مالی خود را از طریق این سازوکار صورت دهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: این سازوکار وقتی برای ما منفعت کامل را خواهد داشت که برای کشورها و یا شرکت‌های غیراروپایی نیز در دسترس باشد که ظاهرا گام بعدی آن خواهد بود.

*جلسات کارشناسی متعاقبا با اروپا خواهیم داشت

وی گفت: اینکه چگونه کار خواهد کرد، منوط به جلسات کارشناسی است که متعاقبا با اروپایی‌ها خواهیم داشت و بانک مرکزی ما با این مکانیسم باید وارد گفت‌وگو شود و شکل انجام کار را مشخص کند. اینکه چقدر شرکت‌های اروپایی مایل باشند با این سازوکار وارد عملیات شوند، موضوع بعدی است باید اطلاع رسانی کامل صورت بگیرد.

عراقچی افزود: آنگونه که مطلع هستیم اروپایی‌ها این سازوکار را به گونه‌ای طراحی کردند که شرکت‌هایی که با آن کار می‌کنند مواجه با تحریم‌های آمریکا نشوند. البته فشار آمریکا سر جای خودش است و آمریکایی‌ها تهدید کردند با این سازوکار مقابله خواهند کرد و اینکه طول کشید اروپایی‌ها این سازوکار را تعیین کنند برای اینکه بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند که تحریم‌ها عملیاتی نباشد.

* این سازوکار برای کالاهای تحریمی طراحی شده

معاون سیاسی وزیر خارجه با تأکید بر اینکه این سازوکار برای کالاهای تحریمی طراحی شده، اظهار داشت: اینکه در برخی جاها گفته شده کالاهای غیرتحریمی یا مواد غذایی و ...، ممکن است شروع کار با این کالاها باشد تا یک الگویی برای پرداخت و دریافت شکل بگیرد، ولی اصولا سازوکار برای کالاهای تحریمی مفید خواهد بود و هدف تشکیل این سازوکار هم برای کالاهای تحریمی است و امیدواریم به آن نقطه برسیم.

وی تصریح کرد: از نظر ما این قدم اول از مجموعه تعهداتی است که اروپایی‌ها در قبال ایران متعهد شدند و در بیانیه ماه می 2018 بین وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی حاصل شد اروپایی‌ها مجموعه تعهداتی را قبول کردند و این قدم اول است که با ایجاد یک کانال بانکی بقیه فعالیت‌ها هم می‌تواند آغاز شود.