۰ نفر

کشور چطور از کسر بودجه گریخت؟

۸ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 332529
کشور چطور از کسر بودجه گریخت؟

با وجود این‌که هزینه‌های دولت در سال مالی گذشته بیش از حد پیش‌بینی شده بوده، اما در هر حال عوامل سه‌گانه‌ای که موجب افزایش منابع‌شده تا حدی مانع از کسری بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گزارش تفریغ بودجه‌ای که دیوان محاسبات درباره عملکرد بودجه ۱۳۹۶ و هرچند به‌طور خلاصه منتشر کرده است، از این حکایت دارد که در بخش منابع و مصارف کلی بودجه، پیش‌بینی و تحقق منابع بودجه سال گذشته، از این قرار بوده است که از حدود ۱,۱۳۷ هزار میلیارد تومانی که پیش‌بینی شده بود، حدود ۱,۲۹۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است که نشان‌دهنده تحقق ۱۱۳.۴ درصدی منابع دولت در بودجه ۱۳۹۶ است.

این در حالی است که در بخش مصارف نیز حدود ۱,۱۵۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بوده که در عمل، دولت ۱,۲۷۸ هزار میلیارد تومان هزینه در بودجه داشته است که تحقق مصارف را به حدود ۱۱۰.۷ درصد می‌رساند.

آنطور که گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد، از جمله دلایل افزایش نسبت منابع به مصارف در بودجه سال قبل، برداشت حدود ۶۳۳۷ میلیارد تومانی از سرجمع درآمدهای عمومی توسط خزانه‌داری کل کشور، اعمال معافیت حقوق گمرکی به‌میزان ۳,۷۶۶ هزار میلیارد تومان بیش از اعتبار مصوب و عدم واگذاری حدود ۱,۱۶۷ میلیارد تومان از اوراق و اسناد خزانه اسلامی است.