۰ نفر

تبعیض میان بیماران، ممنوع!

۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 331527
تبعیض میان بیماران، ممنوع!

ارائه خدمت به بیماران با انگیزه‌های مالی و غیرمالی یا به دلایلی مانند تمکن مالی برخی بیماران و انجام اقداماتی چون جلو انداختن نوبت، ارائه خدمات سریع‌تر و... ممنوع است؛ موضوعی که در راهنمای اخلاق حرفه‌ای پزشکان سازمان نظام پزشکی مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ‌ سازمان نظام پزشکی کشور در راهنمای اخلاق حرفه‌ای این سازمان بحثی را به قوانین "رعایت انصاف و بی‌طرفی در ارائه خدمت به بیماران" مورد توجه قرار داده است. در این بخش از راهنمای اخلاق حرفه‌ای پزشکان تاکید شده است که ارائه خدمت به بیماران با انگیزه‌های مالی و غیرمالی یا به دلایلی مانند تمکن مالی برخی بیماران و انجام اقداماتی چون جلو انداختن نوبت، ارائه خدمات سریع‌تر و... ممنوع است.

بر همین اساس طبق ماده ۴۸ آیین نامه اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته، باید انصاف و عدالت را بین همه بیماران و مراجعه کنندگان مختلف رعایت کنند. در زمینه اولویت دادن به بیماران و توزیع منابعی که در اختیار حرفه‌مندان سلامت قرار دارد نیز آنها مکلفند که شاخص‌های روشن، مشخص و اخلاقی موجهی مانند اورژانسی بودن وضعیت بیمار و یا میزان موثر بودن اقدامات و هزینه‌های درمانی را مورد توجه قرار دهند.

ماده ۴۹ این آیین نامه نیز اعلام کرده است که شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته نباید در ارائه خدمت به بیماران با انگیزه‌های مالی و غیرمالی یا به دلایلی مانند تمکن مالی برخی بیماران و انجام اعمالی چون جلو انداختن نوبت، ارائه خدمات سریع‌تر و مانند آن را مرتکب شوند. زیرا این امر تبعیض میان بیماران به شمار می‌آید.

همچنین در ماده ۵۰ آیین‌نامه نیز گفته شده حرفه‌مندان پزشکی، ضمن رعایت انصاف و عدالت میان بیماران باید افرادی که در گروه‌های آسیب‌پذیر قرار دارند، شامل کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. البته اولویت دادن به افراد آسیب پذیر در مواردی می‌تواند موجه باشد.

بر اساس ماده ۵۱ راهنمای اخلاق حرفه‌ای پزشکی، شاغلان حرف پزشکی و وابسته مکلفند به افراد مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌هایی که خطر انتقال دارند، با رعایت ضوابط و اصول ایمنی مانند سایر بیماران خدمات سلامت را ارائه کنند. باید توجه کرد که منصرف کردن بیماران به هر شکلی از درخواست دریافت خدمات سلامت، ممنوع است.