۰ نفر

امیدی که علی زند وکیلی به دانشجویان موسیقی می‌دهد

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۲:۱۱
کد خبر: 330989
امیدی که علی زند وکیلی به دانشجویان موسیقی می‌دهد

دانشجویان و هنرجویان موسیقی به تامین آینده شغلی خود چندان اطمینانی ندارند؛ با این حال علی زندوکیلی حرف امیدبخشی را برای آن‌ها به زبان می‌آورد و می‌گوید کار خوب همیشه جای خودش را باز می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دانشجویی که به سودای آموختن هنر موسیقی به دانشگاه پا می‌گذارد یا هنرجویی که سال‌های عمر خود را صرف ساز و آواز می‌کند، به درآمدزایی از هنر خود هم چشم دارد. تامین آینده شغلی این جوانان یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای موسیقی است. 

علی زندوکیلی ـ خواننده ـ  پرسشی را درباره مشکلات شغلی دانشجویان موسیقی اینگونه پاسخ می‌دهد که امروز فقط موسیقی نیست که درگیر چنین مشکلاتی است؛ اما کار خوب و افرادی که زحمت می‌کشند، جای خود را باز می‌کنند.

او درباره شرایط نامتوازن مارکت موسیقی و افرادی که زحمت می‌کشند و به جایی نمی‌رسند، بیان می‌کند: من این شرایط را درک می‌کنم اما کار خوب بهترین اتفاق است. در دنیا ثابت شده کار درست، جای خودش را پیدا می‌کند. من به افرادی که در موسیقی تحصیل می‌کنند حق می‌دهم؛ ولی ممکن است کارش متوقف شود اما همیشه امید حرف اول را می‌زند و کار خوب در هر زمینه هنر جای خودش را باز می‌کند.

این خواننده اظهار می‌کند: امیدوارم اتفاقاتی بیفتد که همه افرادی که زحمت می‌کشند نتیجه کار خود را بگیرند.

جواد مجابی ـ منتقد هنری ـ  هم در این زمینه می‌گوید «موسیقی یکی از هنرهای مهم ایرانی است ولی با این حال با یک بحران روبه‌رو است. اگر موسیقی را آزاد بگذارند به سرعت بازار خود را پیدا خواهد کرد. به طور کلی تقاضای فعالیت موسیقی در حوزه‌های مختلف وجود دارد ولی دولت با سیاست‌های غلطی که از آغاز در پیش گرفته اجازه نداده که بازار موسیقی به صورت طبیعی رشد کند.»

نادر مشایخی ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ   بر این باور است: «دانشجویان حق دارند که از وضعیت دانشگاه‌ها و تدریس شکایت داشته باشند؛ چراکه سیستم آموزشی در ایران بسیار پیش‌پا افتاده و قدیمی است و اصلا به‌روز نیست. قریب به ۵۰ یا ۶۰ سال است که اتفاق خاصی در نحوه و روش‌های آموزشی ما نیفتاده و همچنان بر سر تغییرات روش‌های آموزشی در رشته‌های هنری بحث داریم. آموزش در ایران آنقدر بد است که دانشجویان نمی‌دانند باید چه چیزی یاد بگیرند و اصلا چگونه یاد بگیرند. به همین دلیل در درجه اول باید یاد دهیم که یادگیری چیست و چگونه است.»

حمیدرضا نوربخش ـ مدیرعامل خانه موسیقی ـ  نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جدی ما، جوانان فارغ‌التحصیل موسیقی است، اظهار می‌کند: من در هر تریبونی و در هر سخنرانی حتی در جشن سالانه خانه موسیقی این مساله را مطرح کردم. با وزارت آموزش و پرورش صحبت کردم که فارغ التحصیلان موسیقی به عنوان معلم هنر در مدارس مشغول کار و جذب آموزش و پرورش شوند.

او در این زمینه همچنین بیان می‌کند: حتی در کمسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین در دیدار با مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مساله را مطرح کردم. این مسائل باید در ساز و کار دولت دیده شود.‌ ما در حال تلاش هستیم تا سازمان برنامه و بودجه عددی را برای اشتغال فارغ التحصیلان موسیقی در نظر بگیرد و آقای نوبخت نیز قول آن را داده است.