۰ نفر

٧درصد تولید ناخالص ملی تلف می‌شود

۲۹ دی ۱۳۹۷، ۶:۵۱
کد خبر: 330179
٧درصد تولید ناخالص ملی تلف می‌شود

مثلث حوادث و سوانح رانندگی، خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت، جاده‌های نامناسب و پرخطر و خطای انسانی، هستند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، خبرهای خوبی از جاده‌های کشور نمی‌رسد. روز گذشته سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور گفت:«درهر ۲۴ساعت ۵۰ نفر به دلیل سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.» با یک حساب سرانگشتی یعنی هر ماه هزارو۵۰۰نفر و در طول یک سال به‌طور تقریبی ۱۸هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. براساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۶، ۱۶هزار و ۲۰۱نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند. در این گزارش با تأکید بر اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، آمده است ۶۶.۴ درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، ۲۷ درصد در راه‌های درون شهری، ۶.۴ درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف دو دهم درصد موارد نامعلوم بوده است. کارشناسان شهری علت افزایش آمار تلفات جاده‌ای در حوزه برون‌شهری را افزایش تعداد خودروهای تولید داخل و بی‌کیفیت بودن آنها می‌دانند.

علیم یارمحمدی، نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس در این باره  می‌گوید: این سه عامل خودروهای بی‌کیفیت، جاده‌های پرخطر و خطای انسانی در ارتباط با تصادف‌های جاده‌ای چه در محورهای بین شهری و چه در داخل شهرها اثرگذار هستند اما مهم‌تر از همه عامل انسانی و خودروها هستند. هر کدام از این عوامل هم وزن خاصی دارند. در این میان دانشگاه‌های کشورهم برای بررسی‌های پژوهشی بیشتر باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند و از آنها هم باید یک برونداد پژوهشی هم داشته باشیم تا دقیق همه عوامل مشخص شوند. او ادامه داد: باید در اصلاح این سه فاکتور تلاش ویژه‌ای داشته باشیم. متاسفانه امسال تا پایان این 9ماه اخیر نسبت به سال گذشته افزایش میزان سوانح را داشته‌ایم که به صورت مرگ خاموش جمع کثیری از هموطنان‌مان دچار این حوادث شده‌اند و از دست رفته‌اند. این حجم از تصادف‌ها رتبه کشور را در میان کشورهای جهان خیلی بالا برده است که در نوع خود تکان‌دهنده است که برای حل و رفع آن یک عزم ملی و یک چاره‌اندیشی ویژه می‌خواهد. دولت و مجلس و سایر دستگاه‌هایی که در این زمینه مرتبط هستند باید دست به دست هم بدهند.

وزارت صمت نظارت جدی داشته باشد

یارمحمدی تاکید کرد: البته صنایع کشور هم باید تولیدات استاندارد و مقبولی در دستور کار خود قرار دهند. همچنین وضعیت جاده‌های‌مان هم با توجه به بودجه در اختیار دولت قرار می‌گیرد و بخش نظارتی ما باید بر این بودجه‌ها نظارت کند اما متاسفانه بودجه‌های عمرانی کشورمان دستخوش یک سری تغییرات برای مثال بحث افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت قیر است و بقیه هزینه‌هایی که برای زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد که این نابسامانی‌ها منجر به افزایش حجم آمار تلفات جاده‌ای شده است. یارمحمدی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس طرحی برای الزام خودروسازان به تولید با کیفیت و ایمن دارد، توضیح داد: در این میان وزارت صنعت معدن و تجارت نقش مهمی دارد و این می‌طلبد که این وزارتخانه نظارت جدی‌تری روی این محصولات داشته باشد. هم در کنترل تولیدات خودروسازان و هم قیمت‌گذاری این محصولات. همچنین کمیسیون اصلی مجلس در این زمینه کمیسیون صنایع است. کمیسیون عمران بیشتر در زمینه زیرساخت‌ها دخالت دارد. محمدحسین حمیدی در ادامه با بیان اینکه حدود ۶۰درصد از کشته‌های سوانح رانندگی در کشورهای توسعه یافته در ۳۰کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد؛ گفت: در کشور ما ۶۸درصد کشته‌ها مربوط به حوادث ۳۰کیلومتری شهرهاست. او با بیان اینکه ۷۰درصد سوانح رانندگی توسط خودروهای شخصی در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: روند تردد خودروهای شخصی در جاده‌های کشور روبه رشد است.

دومین عامل مرگ ایرانیان

در این میان در چند سال اخیر و در خلأ حضور شرکت‌های بزرگ و با کیفیت جهانی در بازار خودرو ایران به‌دلیل تحریم، بازار از خودروهای ایرانی و چینی پر شده است. در این بین گویی برخی شرکت‌های داخلی با هم مسابقه‌ای نانوشته برای مونتاژ برندهای درجه دو چینی با کمترین کیفیت گذاشته‌اند. در ایران هر 30 دقیقه یک نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شود. با اینکه گفته می‌شود، سهم اصلی در این مرگ‌ومیر خطای انسانی است، اما قطعا اگر خودروهای ایرانی ایمن‌تر بودند، سهم کشته‌شدگان خیلی کمتر از این می‌شد. با اینکه تصادف بعد از سرطان که در هر 15 دقیقه یک نفر را می‌کشد، دومین عامل مرگ ایرانیان است. دراین میان رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه استانداردهای حداقلی حفظ جان رانندگان با سخت‌گیری پلیس روی خودروها اعمال شده است، گفت: در کل کمتر از ۳۰درصد از خودروهای داخلی ایمن هستند.

بی‌توجهی به نکات ایمنی

نکته‌ای که همیشه دور از ذهن می‌ماند و به آن توجه نمی‌شود، این است که اکثر مردم در هنگام خرید خودرو، کمتر به موضوع ایمن بودن خودرویی که می‌خرند، اهمیت می‌دهند و همیشه به قیمت ماشین توجه می‌شود. شاید اگر مشتریان ایرانی بیشتر به این موضوع توجه می‌کردند و خودروهای غیرایمن را نمی‌خریدند، کارخانه‌های خودروسازی ایرانی هم که در بازار انحصاری قرار دارند، سعی می‌کردند برای تولید یا مونتاژ خودروهای ایمن‌تر تکانی به خود بدهند. درباره خودروهای ایمن و غیرایمن و نقش آنها در مرگ‌ومیر تفاسیر مختلفی ارائه می‌شود، به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود، پراید حدود 15درصد مرگ‌ومیر جاده‌ای ایران را به خود اختصاص داده است؛ شرکت سازنده می‌گوید، چون تیراژ این خودرو بالا است، میزان مرگ‌ومیر با این خودرو هم بالا نشان داده می‌شود. یعنی اگر پراید هم مانند پژو206 ایمن می‌بود، به‌جای سالی 15درصد سالی شش درصد تلفات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎داد. پراید توسط موسسه‌های ایمنی از نظر آزمون تصادف خودرویی مردود است، اما پژو206 از نظر موسسات معتبر مانند «یورو ان کپ» از پنج ستاره چهار ستاره ایمنی را به خود اختصاص داده است.

مقصر کیست؟

کارشناسان می‌گویند در یک خودرو ایمن، هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند، در خودرو باز نشود و سقف آن خم نشود. قسمت جلوی خودرو هم باید طوری مچاله شود که نیروی تصادف گرفته شود، اما این مچاله شدن نباید سبب شود، قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند. در یک خودرو ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورد به گونه‌ای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند. اگر همین امروز گزارشی میدانی تهیه شود و در آن از مردم بپرسند، مقصر کشتار ایرانی‌ها در جاده‌ها کیست، بسیاری از آنها انگشت اتهام را به سمت خودروسازان نشانه می‌روند و از آنها به عنوان متهم ردیف اول نام می‌برند. عده‌ای هم هستند که منصفانه‌تر قضاوت می‌کنند و در کنار خودروها، از جاده‌های ناامن نیز به عنوان مقصر یاد می‌کنند و اگر خیلی انصاف به خرج بدهند، از خودشان هم می‌گویند. اینکه بیشتر مردم و حتی مسئولان از خودروهای ایرانی به عنوان یکی از عوامل تلفات هموطنانشان نام می‌برند، نه اینکه واقعیت نباشد، اما قطعا همه حقیقت هم نیست، چه آنکه آمارها می‌گویند خودروها با همدستی جاده‌ها و رانندگان، ایران را به پنجمین کشور رکورددار تصادفات در دنیا تبدیل کرده است. آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، ایران با نزدیک به 50 کشته در هر 100هزار نفر، جزو کشورهای منطقه قرمز(خطرناک) در رانندگی به‌شمار می‌رود.