۰ نفر

نیچروان از حمایت‌های دایمی ایران از منطقه کردستان تقدیر کرد

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 329369
نیچروان از حمایت‌های دایمی ایران از منطقه کردستان تقدیر کرد

نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در نشست تجاری مشترک این منطقه و ایران که با حضور «محمد جواد ظریف» برگزار شد از حمایت‌های دایمی ایران از منطقه کردستان تقدیر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق که امروز در فرودگاه «اربیل» به استقبال «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران رفت، با وی در یک نشست تجاری میان منطقه کردستان و ایران حضور یافت.

به نوشته «شفق نیوز» بارزانی در این نشست گفت که سفر وزیر خارجه ایران به منطقه کردستان بیانگر روابط قوی میان دو طرف است.

وی افزود: ما از ایران که همواره در روزهای سخت با وجود تمامی مشکلات در کنار ما بوده، تشکر می‌کنیم.

بارزانی پس از آنکه محمد جواد ظریف در سخنانش به جنایت رژیم صدام در بمباران شیمیایی حلبچه و گریه ایرانی‌ها برای برادران کرد قربانی شده در این جنایت اشاره کرد به این موضوع پرداخت و گفت: اگر ایران نبود، جنایت حلبچه بازتابی جهانی نمی‌داشت. ایران همواره درهایش را به روی ما باز کرده و مردم ایران شهروندان منطقه کردستان را همواره با دوستی و برادری رفتار کرده‌اند.

وی تصریح کرد که اگر کمک ایران نبود بمباران شیمیایی حلبچه خسارات بیشتری برای ما به بار می آورد و ایران آواره های ما را پناه داد.

پایگاه خبری «شفق نیوز» در ادامه نوشت که بارزانی در حضور ظریف به زبان فارسی از ایران تقدیر کرد.

پایگاه خبری «کردپرس» نیز نوشت که بارزانی در این نشست تاکید کرد: کلمه‌ای برای سپاسگزاری از کمک های ایران به اقلیم کردستان نمی‌یابم.

وی در ادامه با اشاره به وجود افق روشن برای روابط تهران و اربیل گفت: ما و ایران همسایه یکدیگر هستیم و گذشته و تاریخی دور و دراز داریم. منطقه کردستان پس از عبور از جنگ با داعش و بحران آوارگان و پناهندگان و رهایی از تحریم‌های اقتصادی وارد مرحله جدیدی می‌شود و این مسئله بر توسعه روباط با ایران بر اساس قوانین بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت.

نخست‌وزیر منطقه کردستان سپس به مشکلات میان بغداد و اربیل اشاره کرد و گفت: تلاش داریم تا مشکلات میان ما و بغداد حل شود. وزیر برنامه‌ریزی ما در بغداد مشغول حل کردن این مشکلات به ویژه مسایل گمرکی هستیم.

وی در ادامه گفت: از کنسولگری های ایران در سلیمانیه و اربیل تشکر ویژه دارم که در تحکیم پیوند میان ایران و اقلیم کردستان تلاش ویژه و مستمر داشتند. مشکلات موجود میان ایران و اقلیم بزودی حل خواهد شد.

حمدجواد ظریف یکشنبه (23 دی‌) در صدر یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی، تهران را به مقصد بغداد ترک کرد و در پایتخت عراق ضمن دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و وزیر خارجه این کشور با شماری از مقامات و شخصیت‌های سیاسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی امروز نیز عازم اربیل شد و نیچروان بارزانی در فرودگاه به استقبال او رفت.

دومین سفر ظریف به اربیل

پایگاه خبری شبکه ماهواره‌ای «رووداو» نیز با انتشار این خبر نوشت: ظریف از زمان تصدی پست وزارت خارجه، این دومین بار است که به منطقه کردستان سفر کرده است و قرار است عصر امروز پس از دیدار با «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان و رئیس حزب دموکرات، برای شرکت در یک نشست اقتصادی دیگر در سلیمانیه به این شهر سفر کند و سپس به نجف و کربلای معلی خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، میزان مبادلات تجاری میان منطقه کردستان و ایران، سالانه به 7 میلیارد دلار می‌رسد که این امر بیانگر اهمیت روابط میان دو طرف به ویژه در سایه تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.