۰ نفر

دادستان تهران: ۱۴متهم در حوزه کاغذ بازداشت شده‌اند

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 329295
دادستان تهران: ۱۴متهم در حوزه کاغذ بازداشت شده‌اند

دادستان عمومی و انقلاب تهران از دستگیری ۱۴ نفر در پرونده کاغذ خبر داد و گفت: متهمان مجموعا بیش از ۱۵۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، عباس جعفری دولت آبادی در گفت‌وگوی رادیویی شبکه تهران و برنامه پارک شهر آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مهم قضایی را تشریح کرد.

وی درخصوص پرونده سلاطین کاغذ و رسیدگی به این پرونده گفت: در بحث کاغذ ما کلا دو نوع پرونده داشتیم کسانی که ارز گرفتند برای ورود کاغذ و آن را در بازار آزاد فروختند و کاغذ نیاوردند داخل کشور اما گروه دومی هم بودند که ارز گرفتند و کاغذ آردند اما کاغذها را با فاکتور جعلی با قیمت ارز آزاد فروختند

این افراد نه تنها در کاهش قیمت تأثیر گذار نبودند بلکه وضعیت کاغذ و قیمت آن را بدتر کردند و تاکنون ۱۴ نفر در این حوزه بازداشت شدند البته ۳ متهم هم به خارج از کشور متواری شدند و ۱۵۰ میلیون دلار ارز گرفته اند البته تا امروز این عدد به دست آمده است.

وی افزود: یادمان باشد برخی از متهمان می آیند یک سری افراد را اجیر می‌کنند و از طریق این افراد کارهای مجرمانه انجام می‌دهند.

در این حوزه گفته می‌شود ۲ هزار تن کاغذ با ارز آزاد در بازار فروخته شده است و البته ما ۴ پرونده تشکیل داده‌ایم.

دادستان تهران درباره استفاده از مدارک هویتی افراد غیر گفت: ما از قبل گفته بودیم که بستن منافذ وقوع فساد مهمترین اصل برای برخورد با فساد است.

ما در تمام جلسات تأکید کرده ایم که دستگاه‌ها باید منافذ فساد را ببندند و راه حل این است که دستگاه‌ها به وظایفشان عمل کنند.

جعفری دولت آبادی گفت: وقتی من می آیم شرکتی تأسیس می‌کنم باید بانک مرکزی بررسی کند که اصل من اهلیت تشکیل چنین شرکتی دارم یا نه؟ اصلا من حداقل سواد را دارم؟

امروز دستگاه‌ها می گویند ما کاری به این کارها ندارمی و هر کسی که می‌خواهد بیاید و ما برای او شرکت ثبت می‌کنیم.

وی گفت: بستن منافذ فساد وظیفه همه دستگاه‌ها است و این راه مبارزه اصلی با فساد است.

دادستان تهران درخصوص فیلترینگ اینستاگرام و اینکه در فضای مجازی چه اقدامات مجرمانه ای رخ می‌دهد و اینکه به عنوان شهروند باید چه رفتاری نداشته باشیم گفت: در فضای مجازی ۹۰ عنوان مجرمانه داریم یعنی پرونده‌ها ۹۰ عنوان دارد خیلی از اینها مبتلا به همه مردم نیست. مثل دسترسی به داده‌های مخابراتی.

وی ادامه داد: تشویق و ارتکاب به جرم هتک حیثیت دیگران نشر اکاذیب امروز داریم می بینیم که با انتشار یک شایعه وضع کشور را بهم میریزند یک روز می آیند یک خودکشی و شکنجه را نسبت می‌دهند که تمام قوای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند عناوین مجرمانه متعدد است.

جعفری دولت آبادی درخصوص برخی شبکه های قماربازی و شرط بندی و اینکه برخی از اینها شماره حساب دارند گفت: اینها دست سیسنم بانکی کشور است و دست ما نیست ما بعد از تشکیل پرونده می‌توانیم ورود کنیم. ما زمانی ورود می‌کنیم که نهادهای امنیتی به ما گزارشی بدهند.

وی ادامه داد: ما بارها توصیه کرده‌ایم که مردم به هر کسی اعتماد نکنند و پولشان را به دست هرکسی ندهند پرداخت سود به افراد اشکال دارد و چند ماه پیش پرونده‌ای تشکیل شد و اموالی از متهم به دست آمد متهم درخواست مهلت کرده است.

اما نکته این است که مالی که از متهم به دست آمده کمتر از ارزش مالی است که از مردم گرفته است متهم تا آنجایی که توانسته است همکاری کرده است و پیشنهاد کرده تا سختمانهایش را بسازد.

دادستان تهران درخصوص استفاده از ذرت دامی و پرونده‌ای که برای آن دو شرکت ایجاد شده است گفت: امنیت غذایی یکی از مهمترین امنیت‌هایی است که به سلامت و بهداشت افراد و امنیت عمومی بر میگردد لذا وقتی دستگاه‌ها گزارش دادند اقدامات خوبی انجام شد.

دو خط تولید توقیف شد اما ما شنیدیم که حریرچی گفته است به ذات استفاده از ذرت دامی اشکالی ندارد اما در جایی دیگری وزارت بهداشت گفته است که این کار تخلف بوده است.

این پرونده در کرج مطرح شده است چون اتهامات درخصوص این شرکت‌ها مطرح شده است باید منتظر نظر دادگاه باشیم و از وزارت بهداشت هم می‌خواهیم نظارت های خود را افزایش بدهند.

جعفری دولت آبادی درخصوص مفاسد اخیر در منطقه لواسانات گفت: لواسان یک دادگاه بخش دارد و جز محدوده تهران نیست من از رئیس محکمه اش پرسیدم گفتند هنوز شکایتی مطرح نشده است اولا باید ببینیم که این ساخت و سازها فقط در لواسان است؟ اینطور نیست در همه کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مثال در گلستان و مازندران و گردنه حیران می‌بینید کلی ساخت و ساز غیرقانونی در حال انجام است حالا اینکه لواسان بزرگ شده است دلیلش حضور برخی افراد صاحب نام است البته اصل ساخت و ساز به عهده قوه قضاییه نیست و مربوط به شهرداری و اینجور نهادهاست.

دادستان تهران درخصوص عدم بازگرداندن دلارهای حاصل از صادرات در سامانه نیما گفت: ما در بحث پتروشیمی و ارزهای حاصل از فروش مواد پتروشیمی یک پرونده مهمی داریم که اوایل سا رسیدگی به آن آغاز شد و چند ماه است مشغول کار بر روی آن هستیم.

جعفری دولت آبادی گفت: این شرکتها ارزها را نمی‌آوردند و از طریق ۲ صرافی بزرگ و ۱۵ صرافی کوچک ارزها را در بازار وارد می‌کردند اما بعد از ورود رئیس جمهور وضعیت بهتر شدند که ارزش آن ۸ هزار میلیارد دلار بود.

وی درخصوص ساختمان‌های ناایمن و آسانسورهای ناایمن و سرکشی به این ساختمان ها گفت: دادستانی بعد از پلاسکو این وظیفه را در یکی از دادسراها متمرکز کرده است و با همکاری دستگاه‌ها خیلی ساختمان شناسایی کردیم که ۲۴۳ ساختمان با وضعیت بسیار بد گزارش شد که اینها با همکاری شهرداری و دادستانی تذکر کتبی داده‌ایم.

دادستان کل کشور گفت: ما به شهرداری گفته ایم به شما کمک می‌کینم و از اقدامات شما حمایت می‌کنیم.

البته یکی از این مناطق بازار تهران است که البته بحث‌های مربوط به میراث فرهنگی دارد و البته شرایطش هم خوب نیست به لحاظ عدم حصول دسترسی به برخی معابر آن.

ما امروز به همه دستگاه‌ها می‌گوییم کمک‌تان می کنیم برای رفع خطر از ساختمان‌های ناایمن تا چندی بعد مثل پلاسکو این دستگاه و آن دستگاه نگویند به ما ربطی نداشته است.

جعفری دولت آبادی درباره قاچاق دام زنده و اینکه چه کسی باید جلوی آن را بگیرد گفت: قاچاق جرم است اگر اسم دارید که در تهران کسی فعالیت دارد به ما اعلام کنید

دادستان تهران گفت: این کار در هر مرزی رخ بدهد جرم است و ما می‌خواهیم اگر مردم اطلاعی از افراد دارند به ما اطلاع دهند اما ما آن چیزی که پیگیری کردیم مشخص شد این در استانهای مرزی در حال رخ دادن است.