۰ نفر

قاسمی: برای پرتاب ماهواره معطل نظر دیگران نخواهیم بود

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 329054
قاسمی: برای پرتاب ماهواره معطل نظر دیگران نخواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که ایران برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازفارس،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات سیاست خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا ولادت حضرت زینب را تبریک گفت و درگذشت دو دیپلمات وزارت خارجه را تسلیت گفت و از حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ابراز تاسف کرد.

قاسمی درباره اعلام ایران برای پرتاب دو ماهواره و واکنش پامپئو و فرانسه گفت: اظهارنظر پامپئو و مقامات فرانسوی غلط و نابجا است.ایران بعنوان کشور مستقل حق استفاده از تمامی تکنولوژیها را برای پیشرفت کشور دارد و ایران در این حرکت معطل نظر و خواست دیگران نخواهد بود.در گذشته با یک کشور اروپایی صحبت و توافقات حاصل شد ولی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکرد. بعد از آنکه با کوتاهی کشور اروپایی روبرو شدیم کار خود را دنبال و به موفقیتهای فضایی نایل شدیم و این بحث هیچ منافاتی با قطعنامه های سازمان ملل و ۲۲۳۱ ندارد. ساختار ماهواره هایی که در ایران روی آنها کار می شود و سکوی پرتاب ماهواره ها با موشکهای نظامی متفوت است و این اقدامی غیرنظامی است و ما برای پیش بینی هواشناسی نیاز به این تکنولوژی داریم.

وی درباره واکنش جدی به اقدام لهستان بیان کرد: وزارت خارجه در قبال هر اقدام غلط، بی‌جا و خصمانه از سوی هر کشوری در چارچوب حفظ شئونات ملت ایران اقدامات لازم را صورت می‌دهد. در زمان لازم درباره اقدامات دیپلماتیک خود اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سازوکار ویژه مالی اروپا SPV عنوان کرد: ما گلایه مند هستیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم.

وی افزود: برداشت ما این است اروپا علاقه مند است این سازوکار را نهایی کند، البته با تاخیر بسیاری مواجه است.به انتظار تصمیمات اروپا نخواهیم بود.

قاسمی گفت که بحث ایران با اروپا بحث سازوکار مالی و برجام است و هیچ موضوع دیگری نمی تواندبه پرونده برجام و سازوکار مالی ورود پیدا کند.

وی درباره واکنش لهستان به احضار کاردار این کشور در تهران به وزارت خارجه گفت که لهستان حق دارد نشست برگزار کند، ولی این حق به این معنی نیست به صورت گزینشی اهداف دیگر کشورها و قدرتهایی را که به دنبال خصومت هستند و به نیابت از آنها را انجام دهد. امیدوارم دولت لهستان با واقع بینی این سمت و سوی انتخاب شده را تغییر بدهد و بخ مسیر منطقی بازگردد.

وی گفت: اقدامات و صحبتهایی را در جریان داریم. در چند روز آینده شاید به جمع بندی جدید برسیم و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم دیگران به بهانه های واهی و تحت عناوین موجه در جهت تخریب وجهه ایران تلاش کنند.

قاسمی خبر بازداشت سردار درویشی در مالزی را کذب خواند.

وی درباره اظهارنظر برخی مقامات افغانستان در خصوص مذاکرات ایران با طالبان، گفت: شاهد برخی گفته ها و شنیدن چند صدای متفاوت در افغانستان نسبت به ایران بودیم.

وی افزود: مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده، ما علاقه مند به صلح و ثبات و امنیت در افغانستان هستیم و بارها در گفتگو با مقامات افغان آنها را در جریان مواضع خود قرار دادیم. بعد از حضور طالبان در ایران باز با مقامات افغانستان گفتگو کردیم. در مسیر و مذاکرات افغانی - افغانی حتما محوریت و اساس کار دولت قانونی افغانستان است و هیچ کاری را بدون محوریت دولت افغانستان نمی پذیریم. از اظهارنظرهایی که در افغانستان درباره مذاکره با طالبان صورت گرفت، تعجب می‌کنم. برای ما قابل درک نیست که این اظهارات با هماهنگی دولت افغانستان صورت گرفته یا نظرات شخصی آنها بوده است. ایران تنها نبوده که با طالبان مذاکره کرده و کسی به آنها اعتراض نکرد.

قاسمی گفت: ما در مسائل داخلی افغانستان دخالت نکرده و نمی‌کنیم. اینکه این مذاکرات بین گروه‌های افغان به کجا بینجامد به خودشان ارتباط پیدا می‌کند. سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان تعیین خواهند کرد و نه دیگر کشورها امیدواریم مردم افغانستان در جهت صلح و ثبات پیش بروند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ایران از برجام کفت: تاکنون به برجام پایبند بودیم اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد به آینده و نقش و عملکرد طرف‌ها در برجام مربوط است. تصمیمات درباره برجام توسط هیات عالی نظارت بر برجام انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه شایعه استعفای ظریف را بار دیگر تکذیب کرد.

قاسمی گفت: در پایان هفته گذشته شاهد تعدادی از این شایعات بودیم که از یک سو و زاویه این تحلیل و برداشت را به ما می‌داد که حتی می تواند برخی سوداگران اقتصادی در پخش این خبر برای اثرگذاری بر بازار اقتصادی ایران و در کنار آمریکا و آنهایی که به تضعیف اقتصاد ایران علاقه مندند، نقش داشته باشند.

* آمریکایی‌ها به اشتباه و به غلط  به سوریه آمدند و آمدنشان بی جا بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای اخیر وزارت دفاع رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور 2 هزار نیروی ایرانی در سوریه و اینکه در دو سال گذشته 200 حمله هوایی علیه اهداف ایران در سوریه انجام شده و اینکه آیا طرح این موارد به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مرتبط است؟ عنوان کرد: نمی‌دانم، آمریکایی‌ها چه سیاستی را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست کلان آنها روشن است، تخریب زیرساخت‌های جهان اسلام و کشورهای منطقه که در این مسیر حرکت کردند، عنوان کرد: ولی می‌دانم امروز بیشتر دچار یک سرگیجه مزمن هستند و این سرگیجه باعث شده که به بیان برخی از سخنان و سیاست‌های متناقض بپردازند و خیلی روشن نیست که در پس پرده این اظهارات درباره ماندن، خروج، کمی ماندن، کمی بیشتر چه تصمیمی دارند و چه کار خواهند کرد.

قاسمی افزود: آنچه که مسلم است سرگیجه و ناتوانی آمریکا در منطقه است، آمریکایی‌ها به اشتباه و به غلط  به سوریه آمدند، بی جا بود و حتما الان هم باید بروند یا دیگران آنها را از آنجا به حکم جبر تاریخ و مقاومت مردم و مقاومت خارج کنند.

وی ادامه داد: آنچه رژیم صهیونیستی ادعا و دنبال می‌کند من نمی‌خواهم درباره آن تحلیل ارائه کنم، ولی این نوع بیانات و سخنان بی اساس و کذب، فرار به جلو و فرافکنی و تلاش و پوششی برای جبران شکست‌های پی در پی این رژیم در منطقه و استمرار مقاومت در برابر اشغال، زورگویی و قلدرمآبی این رژیم توسط نیروهای مقاومت و به خصوص ملت مظلوم فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمار و ارقامی که رژیم صهیونیستی هر چند روز یک بار مطرح می‌کند اگر توسط کارشناسان ذیربط در جدولی جمع آوری و ادعاهای آنها تحلیل شود درباره میزان پروازها و خساراتی که به دیگران وارد کرده‌اند، فکر می‌کنم آن چیزی که آنها در سوریه مدعی هستند که نابود و بمباران کرده‌اند، حتما عدد و رقم چیزی بیش از همه زرادخانه‌های منطقه و شاید دیگر نقاط جهان باشد.

قاسمی اضافه کرد: من این نوع صحبت‌ها را گزافه گویی و بلوف اشغالگران قدس می‌دانم و فکر می‌کنم مثل همیشه دروغ پردازی و ایجاد جنگ روانی برای پیشبرد مطامع شوم و پلید آنها در مجموعه منطقه است.

وی با تأکید بر اینکه ایران در سوریه حضور نظامی ندارد، گفت:: ما در سوریه پایگاه نظامی نداریم و به درخواست و دعوت دولت سوریه برای یک کار مستشاری و به منظور مبارزه با تروریسم در سوریه حضور داشتیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: هر آنچه درباره نیروهای ایرانی مطرح می‌کنند باز هم یک دروغ بزرگی است و چیزی که امروز از کتمان آن ناتوان است، پیروزی‌هایی است که ارتش، نیروهای دفاعی سوریه  و مقاومت در سوریه به دست آوردند و این موضوعی است که باعث عصبانیت بیش از حد این رژیم اشغالگر شده است.

*خیابان‌گردی‌های منطقه‌ای آقای پامپئو

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفرهای اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به منطقه نیز عنوان کرد: سیاست دولت آقای ترامپ و وزیر خارجه این کشور در قبال ایران و مسائل منطقه روشن است.قطعا رفتار و اقدامات آمریکا در منطقه اقداماتی خیرخواهانه و از سر صلاح و خیر مردم منطقه نبوده، نیست و نخواهد بود و سعی می‌کند منطقه را با تنش‌ها، آشوب‌ها و ایجاد درگیری‌های بیشتر بین کشورهای جهان اسلام مواجه و در جهت حمایت از رژیم اشغالگر قدس در از بین بردن زیرساخت‌های کشورهای اسلامی تلاش کند.

وی افزود: ما هر آنچه که در دوران اخیر از سیاست‌های آمریکا در مجموعه منطقه شاهدیم، دستاوردی نیست جز اقدامات مزورانه و شومی است که منجر به از دست رفتن منافع کشورهای منطقه و جهان اسلام شده و این سیاست ادامه می‌یابد و قطعا در این خیابان‌گردی‌های منطقه‌ای آقای پامپئو خصومت با ایران و تحریک دیگران نسبت به ایران با ایجاد و بیان اتهامات ناروا درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران حتما دنبال می‌شود.

قاسمی بیان کرد: تصور می‌کنم باز هم سیاست شکست خورده‌ای خواهد بود و روزی فراخواهد رسید که نه از آقای پامپئو خبری است و نه از دیگران و جمهوری اسلامی ایران و ایرانی با اقتدار در منطقه حضور خواهد داشت، با احترام متقابل به همه کشورهای منطقه و کشوری که برای صلح و تثبیت امنیت و ثبات در منطقه تلاش می‌کند.

این دیپلمات ارشد گفت: ایشان باید از اسلاف و پیشینیان خود یاد بگیرد که با تار عنکبوت بر باد خیلی چیزها نوشتند ولی امروز اثری از آنها نیست. اینها باید برای دولتمردان آمریکایی عبرت‌های لازم را داشته باشد.

*تکذیب استعفای ظریف

خبرنگاری درباره شایعه مطرح شده درباره استعفای ظریف و خروج ایران از برجام از قاسمی و اهداف پشت سر این شایعات و منابع خبری آن سؤال کرد که وی در این باره عنوان کرد: نام و نشانی ندارم ولی آنچه برای ما مبرهن است این است که یک جنگ روانی علیه ایران آغاز شده و هدف آن تضعیف جمهوری اسلامی در کنار بحث تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و ظالمانه آمریکا نیز است که هدفگذاری‌های مشخصی صورت گرفته که هوشیاری ما را در حوزه رسانه و فضای مجازی طلب می‌کند که با آگاهی بیشتری به آنهایی که به نشر این گونه اخبار اقدام می‌کنند، توجه کنیم.

وی افزود: این خبر دروغ بود و است و آقای ظریف در همان هنگامی که در هند در حال مذاکره و تلاش برای پیشبرد دیپلماسی و همکاری‌های خارجی ایران بود، مجددا این بحث توسط کسانی و دستگاه‌هایی تکذیب شد؛ ولی نهایتا هدف کینه توزان، برخورد با شخصیت‌های ملی، اثرگذار و موثری است که با تمام توان در خدمت ملت ایران، جمهوری اسلامی برای ارتقای جایگاه ایران و مقابله با خصومت‌هایی که وجود داشته، تلاش می‌کنند.

قاسمی اضافه کرد: بخشی از این عناد، کینه‌ورزی و شایعات روشن است، می‌توان اینها را در طیف‌های مختلف طبقه بندی کرد از حوزه اقتصادی، سیاسی تا برخی مسائل دیگر که به آن اشاره نمی‌کنم ولی در پایان هفته گذشته شاهد تعدادی از این شایعات بودیم که از یک سو و زاویه این تحلیل و برداشت را به ما می‌داد که حتی می‌تواند برخی از سوداگران اقتصادی در پی پخش این نوع خبر برای اثرگذاری بر بازار اقتصادی ایران، در کنار و کمک آمریکا و آنهایی که به تضعیف اقتصاد ایران علاقه‌مندند و تضعیف وضعیت معیشت مردم، تلاش کنند.

وی گفت:‌ معتقدم همه دوستان باید با هوشیاری در این زمینه از این وضعیت صیانت کنند و اجازه ندهیم اینعنادورزان اهدافشان را که با محاسبه است، پیش ببرند.

* روابط بسیار خوب ایران و گرجستان

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره سرمایه‌گذاری نیم میلیون ایرانی در گرجستان و خروج این حجم سرمایه از کشور و دورنمای روابط دوجانبه با بیان اینکه من این آمار و رقم را ندارم و تأیید نمی‌کنم، گفت: تصور می‌کنم در این زمینه اغراق شده است. ما با گرجستان روابط بسیار خوبی داریم و باید ادامه یابد.

وی افزود: بعد از لغو روادید بین دو کشور و حضور ایرانی‌ها و امکانات و تسهیلات برای جذب سرمایه در این کشور و تا حدی هم عدم شناخت ایرانی‌هایی که به آنجا سفر می‌کردند، تعدادی اقدام به خرید خانه و سرمایه‌گذاری داشتند که بعدا مشخص شد برخی از آنها توسط آژانس‌هایی که مجوز نداشتند یا در کار کلاهبرداری و خطا اقدام می‌کردند، گرفتار شده و با موانع و مشکلاتی روبرو شدند که در نهایت حدود یک ماه پیش مذاکراتی با دولت گرجستان انجام شد و هیأتی از وزارت خارجه و سایر سازمان‌های ذیربط به گرجستان سفر و توافقاتی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدواریم ایرانی‌هایی که برای سفر به این کشور اجبار دارند با آگاهی تمام و مطالعه لازم و اتکا به سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی مورد اعتماد اقدام کنند.

*مانعی بر سر راه آمد و شدها با عراق نداریم

یکی از خبرنگاران از قاسمی پرسید که روحانی از زمانی که رئیس جمهور شده به عراق سفر نکرده است و چه موانعی در این زمینه وجود داشته؟ که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اخبار ریاست جمهوری را باید از دفتر ریاست جمهوری سؤال کنید و افزود: شرایط عراق همواره شرایط ویژه‌ای بوده است. روابط ما گسترده است و در سطوح مختلف و به صورت مستمر و دائم رفت و آمدهای لازم بین ایران و عراق وجود داشته و تفاهمات زیادی انجام و کارهای بزرگی صورت پذیرفته است و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادرات غیرنفتی ما عراق است.

وی با بیان اینکه ما از مرز طولانی و از تاریخ کهن برخورداریم، اظهار داشت: دو کشور مصمم هستیم رکوردی را از همسایگی خوب به جا بگذاریم. رئیس جمهور در زمان لازم در صورت نیاز سفر خود را انجام خواهد داد. تصور نمی‌کنم مانع یا موانعی برای انجام این سفر در گذشته وجود داشته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با ذکر این نکته که همواره روابط مثبت و سازنده‌ای را داشتیم، یادآور شد: ولی سفر یک رئیس جمهور به یک کشور دیگر باید در مقطعی انجام شود که دستاوردهای مشخص و کلانی را برای هر دو کشور به ارمغان بیاورد. ما همه مقدمات را طی کردیم و در حال طی کردن آنها هستیم، سفرهای مختلفی بین دو کشور انجام می‌شود، قبل از آقای ظریف، آقای زنگنه وزیر نفت به عراق سفر کرد و همینطور هیأت‌هایی از عراق به ایران سفر کردند.

وی تصریح کرد: مانعی بر سر راه آمد و شدها با عراق نداریم و امیدوارم در سطح رئیس جمهور هر چه زودتر این سفر تحقق یابد که منشأ گام‌های بلندتر در روابط و منشأ خیر برای دو ملت و مجموعه منطقه باشد.

* اتهامات بی جا و بی ربط آمریکا نسبت به ایران

خبرنگاری درباره خبر منتشر شده مبنی بر بازداشت دو تبعه ایرانی توسط آمریکا به جرم جاسوسی برای ایران سؤال کرد که قاسمی در این خصوص گفت: سیاست آمریکا نسبت به ایران مشخص است، از این اتهامات بی جا و بی ربط نسبت به اتباع ایرانی ایراد می‌کند که توقع بیشتری از این دولت خصم وجود ندارد.

*مکانیسم‌های لازم با بسیاری کشورهای منطقه و غیرمنطقه تعریف شده

خبرنگار دیگری با اشاره به سفر ظریف به عراق از قاسمی پرسید در بحث مبادلات بین ایران و عراق از چه سازوکار مالی استفاده می‌شود؟ که وی گفت: ما همانگونه که منتظر SPV نماندیم، کارمان را با سایر کشورهایی که می‌‌توانند همکاری‌های اقتصادی داشته باشند دنبال کرده و با بسیاری به نتایج لازم رسیدیم.

وی افزود: تصور نمی‌کنم مشکلی در رابطه با عراق وجود داشته باشد، مکانیسم‌های لازم با بسیاری کشورهای منطقه و غیرمنطقه تعریف شده است.

قاسمی یادآور شد: درباره چگونگی نوع مبادلات صحبت نمی‌کنم و علاقه‌مند هستم دیگر مقامات در این زمینه کمتر صحبت کنند، چرا که ما با دشمنانی مواجه هستیم که منتظر هستند هر گام مثبت ما که رو به جلو است را متوقف کرده یا ما را به عقب برگردانند. البته جزییات این سازوکار را مقامات ذیصلاح بانکی در اختیار دارند.

*سازوکار ویژه مالی اروپا و پیچیدگی‌هایش

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره SPV و اینکه مردم از وعد‌ه‌های پی در پی در این زمینه خسته‌ شده‌اند و اینکه چه زمانی قرار است ایران در برابر وعده‌های اروپا اقدام عملی انجام دهد؟ عنوان کرد: این سازوکار که در ابتدا آسان می‌نمود، با مشکلات زیادی روبرو شد و کار پیچیده‌ای بود. در نهایت با اراده طرفین این موضوع دنبال شد ولی به دلایلی در زمان‌هایی که تصور می‌شد این کار به نتیجه برسد، به نتیجه لازم، مطلوب و کامل نرسید.

وی افزود: ما تا زمانی که امید داریم می‌توانیم در این حوزه قدم برداریم و به سمت هدف نزدیک شویم، امیدوارانه اقدام می‌کنیم، با در نظر داشت همه موانع، مشکلات و کارشکنی‌ها؛ در صورتی که به نتیجه‌ای برسیم که عکس این باشد و احساس کنیم در انتهای راهی هستیم که ناشدنی است و بن بستی وجود دارد، در آنجا قطعا سیاست‌ها و اقدامات خودمان را با شفافیت تمام و بدون کتمانی با مردم بزرگ ایران مطرح می‌کنیم و به آنها اعلام کنیم که در کجای روند قرار داریم.

قاسمی ادامه داد:‌ من هیچ وقت در این زمینه تاریخی اعلام نکرده‌ام. روند پیچیده است و اراده و تلاش وجود دارد، ناامید نیستیم اگرچه گلایه‌مندیم و بیشتر با موانع آشنا شدیم و امیدواریم بر این موانع و مشکلات فائق شویم.

* سفرهایی در دستورکار ظریف به کشورهای منطقه

سخنگوی وزارت خارجه درباره افزایش سفرها و تعاملات با منطقه نیز گفت: بیشترین سفرهای ما در حوزه کشورهای منطقه، همسایگان و پیرامونی چه در سطح رئیس جمهور، وزیر خارجه و دیگر مقامات مختلف کشور بوده است و آمار بسیار بالایی از سفرهای ریاست جمهوری در حوزه آسیا انجام شده که شاید بیش از 20 و چند سفر باشد. 

وی افزود: بیشتر تلاش و همکاری‌ها و رفت و آمدها را با کشورهای همسایه و منطقه داشتیم که نمونه آخر آن سفر ظریف به هند و سفر فعلی به عراق با حضور نمایندگان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی، پولی و مالی است و برعکس سفر برخی از مقامات دیگر کشورها نه به صورت شبانه و نه کوتاه انجام شده بلکه در طول روز و در روشنایی و دیدار در مناطق مختلف کشور از شمال تا جنوب انجام شده است.

قاسمی اعلام کرد که سفرهای دیگری در دستورکار وزیر خارجه به کشورهای منطقه نیز وجود دارد.

*سفر سازنده و مثبت ظریف به هند

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستاوردهای سفر ظریف به هند نیز این سفر را سازنده، مثبت و رو به جلو خواند و گفت: سفری با تفاهمات جدید برای همکاری‌های جدید در دوران جدید و اقدامی کاملا مفید و سازنده در برهه کنونی بود که امیدوارم تفاهمات دو کشور در مرحله اجرا به خوبی پیشرفت‌های لازم را داشته باشد و بتوانیم با هند که از دیرباز روابط دیرپا و کهنی داریم و همکاری‌های بسیاری داشتیم، به عنوان کشور صنعتی همکاری‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی داشته باشیم.

وی افزود: هند کشوری مهم در عرصه سیاسی و اقتصادی جهان و یکی از قدرت‌های نوظهور در جهان امروز است. 

 

*برخوردهای منصفانه و جوانمردانه‌ای نیست

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار یکی از روزنامه‌ها درباره اخراج چند دیپلمات ایرانی از اروپا و بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در بلژیک به اتهام واهی و اینکه به نظر می‌رسد انفعال وزارت خارجه در تاریخ دیپلماسی بی سابقه است، بیان کرد: من چنین تصوری ندارم و با تیترهای روزنامه شما نیز موافق نیستم. 

وی افزود: وزارت امور خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی مجری سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی است و اقدامات خودش را براساس مصالح، منافع و خواسته‌های جمهوری اسلامی به صورت دقیق دنبال می‌کند و به هنگام و با هوشیاری و در زمان لازم اقداماتی را که به مصلحت کشور باشد و در پاسخ به برخی از اقدامات بی ربط و غلط کشورهای خاصی مثل این کشورهای بسیار کوچک اروپایی، حتما اقدامات لازم را انجام داده و قطعا در آینده نیز اقدامات دیگری را پی ریزی خواهد کرد.

قاسمی گفت: خشنود نیستم از اینکه ما در شرایط خاص با این نوع برخورد با وزارت امور خارجه سعی کنیم در جهت تضعیف نظام و وزارت خارجه و دیپلمات‌های پرتوان و پرتلاش ایران که به صورت شبانه‌روزی در صف نخست یک مبارزه جدی و بی امان با سیاست‌های خصمانه آمریکا که در اقصی نقاط جهان علیه ایران فعالیت می‌کند، همراهی و وزارت خارجه به انفعال و ناکارآمدی متهم شود، قطعا چنین چیزی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اینها برخوردهای منصفانه و جوانمردانه نیست. ما کشوری با فرهنگ و سنن کهن و فرهنگ جوانمردی و انصاف هستیم و این درست نیست که با این نوع کلمات مجموعه تلاش بخشی از نظام به دلایل گروهی و جناحی، مورد خدشه قرار بگیرد.

*اجازه نمی‌دهیم دیگران به بهانه‌های واهی و تحت عناوین موجه در جهت تخریب وجهه ایران تلاش کنند

 این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره بیانیه وزارت خارجه لهستان در واکنش به احضار کاردار این کشور به وزارت خارجه ایران و اینکه برگزاری نشست‌ حق این کشور است، خاطرنشان کرد: آمریکا و حاکمان ناپخته حاکم بر کاخ سفید، سیاست‌های خاصی را در عرصه جهان با توجه به مجموعه تحولات جهانی و مشکلاتی که می‌تواند برای آنها وجود داشته باشد، آغاز کردند و یکی از آنها که برجسته است، خصومت با مردم و کشور ایران است و سعی کردند در روابط خارجی ایران با سایر کشورها ایجاد مشکل کنند و معضلات جدیدی را به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: شاید یک هدف بزرگ‌تری که در بخش دیگری از سیاست خارجی آنها دیده می‌شود، ایجاد شکاف و اختلاف در درون اروپاست و برای اینکه اروپا نتواند به عنوان یک مجموعه واحد در مسیری که از گذشته دنبال می‌کرد و به دنبال صدا و استقلال واحد در عرصه جهانی بود نتواند به جلو حرکت کند.

*اصلا منفعلانه عمل نکردیم/شاید در چند روز آینده به جمع بندی جدیدی برسیم

قاسمی اضافه کرد: لذا آمریکا بر برخی کشورهای اروپای جدید مثل لهستان تکیه و سعی کرده با کمک لهستان و با ترتیب دادن یک نشست که در پس اطلاعاتی که داریم و دعوتنامه‌هایی که برای دیگران ارسال کردند، احساس می‌کنیم که یک حرکت ضد ایرانی در این کنفرانس دنبال خواهد شد، آغاز شده است. کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار شد و اصلا منفعلانه عمل نکردیم و مراتب اعتراض و نکاتی که باید به کاردار این کشور اعلام شود، شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: اقدامات و صحبت‌هایی را در جریان داریم و در چند روز آینده شاید به جمع بندی جدید برسیم و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم دیگران به بهانه‌های واهی و تحت عناوین موجه در جهت تخریب وجهه ایران تلاش کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: قطعا لهستان حق دارد که در کشور خودش کنفرانسی را برگزار کند ولی این حق را ندارد که در این کنفرانس در مسیر و جهتی حرکت کند که بر خلاف منافع یک کشور مستقلی است که اتفاقا از دیرباز روابط بسیار کهنی بین مردم دو کشور وجود داشته و حضور بیش از 120 هزار لهستانی در دوران جنگ جهانی دوم که آواره از جهان بودند و مردم ایران آنها را در آغوش باز خود جا دادند که آنها بتوانند در کشورهای دیگری زندگی خود را سامان دهند، نشانه رأفت و انسانیت مردم ایران نسبت به لهستان بود و این برخورد از جانب دولتی با مشخصات ویژه و خاص قابل پذیرش نخواهد بود و ما تلاش‌های لازم را به عمل می‌آوریم.

وی گفت: اگر حق دارد در مورد موضوعات دیگر نشست برگزار کند، باید پرسید اگر موضوعات منطقه‌‌ای و غرب آسیا در این کنفرانس قرار است مطرح شود، چرا از نماینده فلسطین در این اجلاس دعوت نشده؟ چرا به موضوع فلسطین نمی‌پردازند؟ چرا به رفتارهای ددمنشانه برخی دیگر دولت‌ها و یا جنایات عظیمی که طی سالیان اخیر در یمن رخ داده و به عنوان فاجعه بشری در جهان ثبت خواهد شد، نمی‌پردازند؟

قاسمی بیان کرد: لهستان حق دارد، ولی این حق به این معنا نیست که به صورت گزینشی اهداف دیگر کشورها و قدرت‌های دیگری را که به دنبال خصومت با دیگران هستند به نیابت از آنها انجام دهد. در روزها و هفته‌های آینده حتما وضعیت روشن‌تری خواهیم داشت.

وی گفت: امیدوارم دولتمردان لهستان با واقع بینی و توجه لازم و دقیق این سمت و سو را که انتخاب کردند و یا انتخاب شده، تغییر بدهند و به یک مسیر منطقی بازگردند و آن چیزی که ظرف این روزها از جانب ما پیرامون آن خواهند شنید.

*حرکت اروپا را بی پاسخ نمی‌گذاریم 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حضور دیپلمات‌های اروپایی در وزارت خارجه در پی تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا با بیان اینکه دیپلمات‌های کشورهای خارجی به صورت روزانه به وزارت خارجه می آیند و ملاقات می‌کنند. با دیپلمات‌های اروپایی نیز تعامل داریم و با وزارت خارجه در تماس هستند.

وی افزود: آنچه که احتمالا مدنظر شماست دیدار ۳ کاردار و ۳سفیر اروپایی در وزارت خارجه است که جمع آنها ۶ کشور می‌شود. در این دیدار گفت‌وگوهایی در خصوص وضعیت تعهدات و اتفاقات در حوزه اروپا بین ایران و برخی از کشورهای اروپایی وجود داشته مطرح شده که طرف ایرانی هر آنچه که لازم بوده و باید بر اساس مصالح، منافع و شئونات ایرانیان مطرح می‌کرده، مطرح کرده است و در نهایت این ملاقات انجام و پایان می‌پذیرد.
قاسمی عنوان کرد: در مورد چند موضوع در این دیدار صحبت شده، طرف ایرانی نیز پاسخ‌های لازم را داده است. قطعا اقدام طرف اروپایی در اعلام این تحریم ناپسند، غلط، غیرقابل قبول و انتظار و شگفتی ساز برای جمهوری اسلامی بود و ما اعلام کردیم حق جمهوری اسلامی باقی است که ما عکس العمل‌های لازم را در قبال اروپا به عمل بیاوریم و قطعا این رفتار و حرکت اروپا را بی پاسخ نمی‌گذاریم و اقدامات لازم به عمل آمده است و خواهد آمد