۰ نفر

ایران به همراه سه کشور زباله‌های فضایی را رصد می‌کند

۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 328131
ایران به همراه سه کشور زباله‌های فضایی را رصد می‌کند

سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به فعالیت رصدخانه ای که با سرمایه گذاری مشترک اپسکو در کشورمان راه اندازی شده است، گفت: ایران، پرو، پاکستان و چین با تشکیل شبکه ای، زباله های فضایی را رصد می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی صادقی نائینی افزود: کشورمان با سازمان همکاری های فضایی آسیا، اقیانوسیه (اپسکو) در بخش نجوم همکاری بسیار خوبی دارد به گونه ای که اکنون رصدخانه ای در سازمان فضایی ایران با سرمایه گذاری این نهاد شکل گرفته است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری مشترک در ایجاد این رصدخانه به این ترتیب بوده که ما زیرساخت های لازم را فراهم کرده ایم و اپسکو نیز تجهیزات فنی و تلسکوب ها و سرورها را از طریق سرمایه گذاری وارد ایران کرده است.

صادقی نائینی خاطرنشان ساخت: اکنون این رصد خانه در کنار رصدخانه ای که در کشور پرو قرار دارد و نیز رصدخانه ای که در پاکستان ایجاد شده و دو رصدخانه در کشور چین شبکه رصدی را شکل داده اند.

این مقام سازمان فضایی ایران گفت: شبکه رصدی ایجاد شده به صورت منظم زباله های فضایی و ماهواره ها را مورد رصد قرارداده و پارامترمداری حرکت این ماهواره را پیش بینی و برآورد می کند .

به گفته وی، داده های بدست آمده در اختیار همه کشورها قرار می گیرد.

صادقی نائینی با تاکید بر اینکه کشورمان تعامل های بسیار خوبی در زمینه فناوری فضایی با جهان دارد، خاطر نشان ساخت: کشورمان در طرح های مهم سازمان همکاری های فضایی آسیا اقیانوسیه (اپسکو) حضور دارد.

سرپرست معاونت توسعه کاربردو خدمات فضایی سازمان فضایی ایران گفت: سازمان فضایی ایران در پروژه «تری.پل.اس» اپسکو که شامل ساخت سه ماهواره دانشجویی است، تعامل خوبی دارد و نیز در پروژه «اس.ام.اس» که ساخت منظومه ای از ماهواره های مخابراتی و سنجشی را دنبال می کند، این سازمان هم حضوری موثر دارد.

** ایران با دفتر استفاده صلح آمیز از جوّ سازمان ملل متحد تعامل دارد

به گفته این مقام مسئول اکنون کشورمان تعامل خوبی با دفتر استفاده صلح آمیز از ماورای جوّ سازمان ملل (یو.ان.او.سا) دارد و کمک های لازم را نیز دارد.

صادقی نائینی افزود: اکنون سازمان فضایی ایران حامی منطقه ای برنامه اسپایدر سازمان ملل است.

در 15 ژانویه سال 2007 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برنامه اسپایدر (SPIDER‌) را به عنوان یکی از ماموریت های UN-OOSA (دفتر امور فضای ماوراء جو سازمان ملل) تدوین کرد.

برنامه SPIDER برنامه ایست که به منظور سهولت استفاده از فناوری فضایی در مدیریت بلایای طبیعی از جمله پیش آگاهی قبل از وقوع حوادث و نیز واکنش سریع پس از وقوع بلایا تعریف شده است.

به عبارت دیگر ماموریت SPIDER ایجاد اطمینان در همه کشورها و سازمان های درگیر در حوزه بلایای طبیعی در دسترسی به خدمات و داده های فضا پایه در تمام مراحل مربوط به مدیریت بلایای طبیعی (قبل، حین و بعد از وقوع) از طریق ماهواره های مخابراتی، سنجش از دور و ناوبری است.

سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران ادامه داد: این برنامه، برنامه استفاده از فناوری فضایی در مدیریت بحران و واکنش سریع سازمان ملل است که اواخر سال 2008 میلادی در سازمان ملل مورد تصویب قرار گرفت و ایران به عنوان دفتر منطقه ای این برنامه از سال 2009 همکاری خود با این برنامه را آغاز کرد و اکنون متدولوژی پایش خشک سالی و پایش گرد غبار با استفاده از فناوری فضایی را در اختیار این دفتر قرار داده است.

* تعامل فضایی با کشورجمهوری آذربایجان خواهیم داشت

صادقی نائینی به حضور اخیر ورزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در جمهوری آذربایجان و شرکت در نمایشگاه باکو تل اشاره کرد و گفت: سازمان فضایی ایران هم در این نمایشگاه حضور یافت و به دنبال رایزنی ها صورت گرفته مقررشد همکاری فضایی خود با این کشور را چه در بخش کاربرد و چه تحقیقات توسعه داده شود.