۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

بازی خطرناک ممانعت در برابر تعهد ارزی/ تفنگی که به میدان جنگ نمی‌آید!

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 327934
بازی خطرناک ممانعت در برابر تعهد ارزی/ تفنگی که به میدان جنگ نمی‌آید!

یک کارشناس اقتصاد با تاکید بر اجرای بخشنامه تعهد ارزی صادرکنندگان گفت: در شرایط فعلی که ارزآوری به یکی از ملزومات کشور تبدیل شده، جرم کسانی که ارز خود را به کشور نمی‌آورند همانند همان کسانی است که فرار مالیاتی می‌‌کنند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ وحید شقاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این که ما بخش خصوصی واقعی در دولت نداریم، افزود: حدود 80درصد صادرکنندگان غیرنفتی در کشور یا وصل به دولت و یا خصولتی هستند، یعنی در ایران چیزی به نام بخش خصوصی واقعی وجود دارد.

او ادامه داد: سالانه 900هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود که صادرکنندگان غیرنفتی مشمول دریافت یارانه انرژی، آب و برق هستند؛ پس سوال اینجا است که چرا صادرکنندگان با وجود چنین امکاناتی حاضر به بازگرداندن ارز صادراتی خود نیستند؟

بازنگرداندن ارز مانند تفنگی است که از دولت گرفته‌اید، اما در میدان جنگ از آن استفاده نمی‌کنید

شقاقی با اشاره به ممانعت صادرکنندگان از تعهد ارزی توضیح داد: منافع و فاصله موجود در نرخ آزاد و نیما، انتظار افزایش مجدد نرخ ارز و نیز طولانی بود پروسه بازگشت ارز از جمله بهانه‌های صادرکنندگان برای بازنگرداندن ارز صادراتی است.

این کارشناس اقتصادی بازنگرداندن ارز را به مثابه تفنگی دانست که سرباز از دولت گرفته اما در میدان جنگ از آن استفاده نمی‌کند و تنها برای حفاظت از خود و منافع شخصی آن را به کار می‌برد.

وی به کاهش تراز تجاری کشور در راستای کاهش درآمد‌های نفتی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته میزان صادرات نفتی ما حدود 60میلیارد دلار و صادرات غیر نفتی 40 میلیارد دلار بود که با این شرایط تراز تجاری ما به زور مثبت شد اما امسال میزان درآمد‌های نفتی به شدت کاهش پیدا کرده است.

شقاقی ادامه داد: علاوه بر کاهش چشمگیر درآمد‌های نفتی در شش ماه امسال و خطرناک بودن این مسئله برای اقتصاد کشور، از طرف دیگر درآمد حاصل از نفت به راحتی به کشور بازنمی‌گردد، بنابراین تکیه‌گاه ما صادرات غیر نفتی است که اگر دولت نتواند بازگشت آن را کنترل کند با جهش مجدد نرخ ارز مواجه خواهیم شد.

ممانعت در برابر تعهد ارزی بازی خطرناکی است

شقاقی عملکرد برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت اقتصاد، صنعت و وزارت جهاد کشاورزی را عامل کوتاهی صادرکنندگان در بازگشت ارز دانست و گفت: اگرچه پروسه بازگشت ارز به کشور زمان‌بر است اما تا کنون این سه وزارتخانه اقدام جدی در بازگرداندن ارز صادراتی انجام نداده‌اند و بانک مرکزی با وجود این که وظیفه رسیدگی به این موضوع را ندارد، با جدیت آن را پیگیری می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ممانعت از بازگرداندن ارز را بازی خطرناک صادرکنندگان دانست و تاکید کرد: اگر صادرکنندگان در بازگرداندن ارز به نیما ممانعت و یا حتی تعلل کنند، تراز تجاری کشور به شدت کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع برای اقتصاد جدی و خطرناک است.

وی با گلایه از صادرکنندگان بیان کرد: چرا صادرکنندگانی که از دولت به اشکال مختلف یارانه دریافت می‌کنند و دولت در مواقع مختلف از آن‌ها حمایت کرده، حاضر نیستند در این شرایط خطیر کمک حال کشور باشند.

شقاقی با تاکید بر این که صادرات غیر نفتی کشور در سال آینده باید بیش از 40میلیارد دلار باشد تصریح کرد: باید برای الزام در بازگرداندن ارز به کشور بین دولت و صادرکنندگان ضمانت‌نامه و تعهد فی‌ما‌بین بسته شود، چرا که درصورت عدم موفقیت این کار فشار شدید ارزی به بانک مرکزی و دولت تحمیل خواهد شد و در نتیجه شاهد افزایش بی‌سابقه نرخ ارز خواهیم بود.

عدم تعهد به بازگرداندن ارز در شرایط فعلی خیانت است

این کارشناس اقتصادی بازنگرداندن ارز را خیانت به کشور تلقی کرد و گفت: عملکرد صادرکنندگان باید شفاف اعلام شود و دولت می‌تواند در این زمینه از معافیت‌های صادراتی در جهت تنبیه صادرکنندگانی که از این کار سرباز می‌زنند استفاده کند زیرا این معافیت‌ها هم جنبه تشویقی دارد و هم ممنوعیت آن‌ها نقش تنبیه را ایفا می‌کند.

شقاقی در پایان تاکید کرد: وزارت صنعت و اقتصاد باید با جدیت با اعضای اتاق بازرگانی جلسه گذاشته و درباره این موضوع تصمیمات بزرگی بگیرند تا صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی مجاب شوند موضوع تعهد ارزی شوخی نیست.