۰ نفر

اقتصاد تحت تاثیر تحریم و بحران ارزی؛

آیا رشد اقتصادی سال۹۸ منفی می‌شود؟‌

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 326976
آیا رشد اقتصادی سال۹۸ منفی می‌شود؟‌

مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیلی از لایحه بودجه سال ۹۸ و شرایط سال جاری، سناریوهایی را در زمینه عملکرد اقتصاد ارائه کرد و طی آن عنوان شد که نرخ رشد اقتصادی در سال آینده بین منفی ۴.۵ تا منفی ۵.۵ درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، در تحلیل این مرکز آمده است: عملکرد بخش حقیقی اقتصاد در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بیش از هر چیز متاثر از وضع تحریم های جدید و بحران ارزی است. با توجه به ماهیت نسبتا مشابه تحریم های اقتصادی جدید آمریکا با تحریم های دور قبلی و واکنش‌های عملی فعالان اقتصادی کشوری‌های طرف معامله، انتظار می رود در سال ۱۳۹۸ شاهد وضعیت نسبتا مشابهی با سال ۱۳۹۱ از حیث تاثیر بر عملکرد بخش حقیقی باشیم.

بررسی وضعیت کلی عملکرد اقتصاد در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ این موضوع را تاکید می‌کند. در این دوره شاهد جهش ارزی، افت تولید برخی صنایع و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بوده ایم که انتظار می‌رود، عملکرد تولید و بخش حقیقی اقتصاد را تحت تاثیر قرا دهند.

سناریوهای در نظر گرفته شده برای پیش بینی عملکرد اقتصاد به شرح زیر هستند:

سناریوی اول: افت میانگین حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز برای صادرات نفت و میعانات گازی در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ (میانگین ۱.۹ میلیون بشکه در روز صادرات نفت و میعانات در کل سال) و میانگین روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی در سال ۱۳۹۸.

سناریوی دوم: افت میانگین حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز برای صادرات نفت و میعانات گازی در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ (میانگین حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت و میعانات در کل سال) و میانگین روزانه ۹۰۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی در سال ۱۳۹۸.

با در نظر گرفتن این سناریوها و عملکرد مورد انتظار بخش‌های اقتصادی، پیش بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی ایران در سناریوی اول منفی ۲.۶ و در سناریوی دوم منفی ۵.۵ درصد باشد. این میزان برای رشد بدون نفت به ترتیب ۰.۵ (نیم) و منفی یک درصد برآورد می شود.

همچنین با در نظر گرفتن عواملی همچون وضعیت صادرات  نفت، بودجه دولت (و در نتیجه تاثیر آن بر بخش ساختمان و خدمات عمومی در طرف عرضه اقتصاد) و واردات و صادرات (و تاثیر آن بر بخش های صنعت و بازرگانی) رشد سال ۱۳۹۸ بین منفی ۵.۵ تا منفی ۴.۵ درصد پیش بینی می شود.