۰ نفر

خصوصی‌سازی در دستور کار آموزش و پرورش نیست

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 326462
خصوصی‌سازی در دستور کار آموزش و پرورش نیست

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خصوصی‌سازی در دستور کار این وزارتخانه نیست، گفت: حدود 60 درصد استخدام‌ها نباید در آموزش و پرورش انجام می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه «ثریا» درباره طرح خرید خدمات آموزشی، اظهار کرد: برای شروع بحث باید تعریف‌های‌مان را شفاف کنیم یعنی نقطه شروع بحث را  از لایحه بودجه و دستورالعمل‌ها داشته باشیم و اینکه اصلاً چیزی به نام خصوصی‌سازی در دستور کار آموزش و پرورش نیست.

وی ادامه داد: حتی آن چیزی که تحت عنوان بند «ب» تبصره 21 لایحه بودجه به عنوان خرید خدمات آموزشی آمده است هیچ ارتباطی به بحث خصوصی‌سازی ندارد بلکه تأکید آن روی بحث خرید خدمات آموزشی است که این صحبت کاملاً مبتنی بر قانون برنامه ششم توسعه است؛ در ماده 25 برنامه ششم با ذکر نام به فعالیت‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرده است که می‌توانیم از بخش خصوصی و تعاونی خرید خدمت کنیم.

* توزیع نیروی نیروی انسانی در آموزش و پرورش متعادل و متوازن نیست

الهیار ترکمن با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در پهنه گسترده ایران موظف است تمامی دانش‌آموزان لازم‌التعلیم را تحت پوشش فعالیت‌های آموزشی و پرورشی ببرد، گفت: آن چیزی که امروزه به عنوان مسائل آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم، مسائلی نیستند که ظرف این چند سال اخیر به وجود آمده باشند بلکه ما باید ریشه‌های مربوط به نیروی انسانی را در دهه‌ 60 و تا نیمه اول دهه 70 جست‌وجو کنیم؛ زمانی که ما با انفجار جمعیت دانش‌آموزی روبه‌رو بودیم.

وی اضافه کرد: سالانه 3.5 درصد رشد متوسط جمعیت دانش‌آموزی ما بود و از حدود 9 میلیون نفر در سال 60 به 17 میلیون و 900 هزار نفر در سال 79 رسیدیم؛ آن زمان برای مقابله با این وضعیت رشد کمی، دو تا موضوع در دستور کار قرار داشت که شامل استخدام و ساخت مدرسه بدون توجه به استانداردها، مکان‌یابی و آمایش سرزمین بود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این روند ادامه پیدا کرده است و به سال‌های فعلی رسیده است؛ توزیع نیروی نیروی انسانی در آموزش و پرورش متعادل و متوازن نیست؛ نقاط مختلف جغرافیایی کشور ما از لحاظ سطح دسترسی به آموزش مشکلاتی را دارد که خیلی از معلمان را نمی‌توانیم به آنجا اعزام کنیم و از آن طرف تعهد برای پوشش تحصیلی کودکان به ویژه کودکان بازمانده از تحصیل داریم.

وی افزود: یکی از راهکارهایی که می‌توان به آن توجه کرد استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در منطقه است؛ ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زیادی داریم و کسانی داریم که در قالب مدارس غیردولتی سرمایه‌گذاری کردند و آماده برای ارائه خدمات آموزشی هستند و می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای توسعه آموزش در تمام نقاط کشور استفاده کنیم.

* تحصیل 330 هزار دانش‌آموز در طرح خرید خدمات آموزشی

الهیار ترکمن ادامه داد: چند سالی است که موضوع خرید خدمات آموزشی از مؤسسان مدارس غیردولتی در دستور کار است و حدود 330 هزار دانش‌آموز داریم که از طریق عقد قرارداد با مؤسسان مدارس غیردولتی بدون اینکه اصل حاکمیتی آموزش و پرورش را واگذار کنیم و همچنین بدون اینکه یک مدرسه دولتی را واگذار کنیم، تحت پوشش تحصیلی قرار دادیم.

وی تصریح کرد: این طرح از جنوب سیستان و بلوچستان شروع شد و تمامی مناطقی که کشور نیاز داشت، تسری پیدا کرد که در حال حاضر 330 هزار دانش‌آموز تحت پوشش هستند؛ در این طرح مؤسس مدرسه غیردولتی با آموزش و پرورش عقد قرارداد برای تحت پوشش بردن تعدادی دانش‌آموز دارد یعنی  مؤسس نیروی مورد نیاز مدرسه را تأمین می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در دو سال گذشته در سیستان و بلوچستان با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی 1.5 نمره معدل دانش‌آموزان جنوب استان سیستان و بلوچستان بالا رفت مثلا از 14.5 به 16 رسید چرا که افراد دانشگاهی و از همان منطقه، دانش‌آموزان را آموزش دادند.

وی در واکنش به این جمله که «فرد مؤسس با انگیزه مالی وارد این طرح می‌شود؟»، گفت: با کدام مستندات چنین حرفی را می‌زنید؛ این فرد کارش ارائه خدمات آموزشی است و آیا می‌توان عنوان کرد که این فرد صرفاً برای نفع مالی فعالیت می‌کند و چند بُعدی است.

* حدود 60 درصد استخدام‌ها در آموزش و پرورش نباید اتفاق می‌افتاد

الهیار ترکمن به موضوع سخنرانی رئیس‌جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه 98 به مجلس اشاره کرد و افزود: در دهه‌های 60 و 70 نیروی انسانی زیادی وارد آموزش و پرورش شد که یکی از عواملی که موجب این حجم ورود نیروی انسانی بود، نگاه اشتغال‌زایی به آموزش و پرورش بود و فکر می‌کردند از این طریق می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: استخدام‌هایی که از سال 65 اتفاق افتاده است را با تعداد دانش‌آموز مقایسه کنید یک نُرم 23 نفری برای نسبت دانش‌آموز به معلم بگذارید و با استخدام‌ها مشاهده کنید؛ می‌بینید که حدود 60 درصد استخدام‌ها نباید اتفاق می‌افتاد و در حال حاضر توزیع نیروی انسانی نامتعادل و نامتوازن داریم؛ در استانی نسبت دانش‌آموز به معلم یک به 5، در استان دیگری یک به 19 و در استان دیگر یک به 47 است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این موضوع قیمت تمام شده واحد آموزشی را بالا برده است و آقای رئیس‌جمور به عنوان رئیس قوه مجریه، مطالبه‌ای در مورد منطقی کردن هزینه‌ها دارد؛ اصلاً بحث صرفه‌جویی و خصوصی‌سازی نیست؛ ایشان می‌گوید وقتی ما از یک طریقی توانستیم یک اثری داشته باشیم، حالا بیاییم علاوه بر اینکه در تبصره 19 اشاره شده که از مؤسسان مدارس غیردولتی کماکان مجاز به خرید خدمت باشیم، 10 درصد هم از افراد ذی‌صلاح و واجد شرایط که در ماده 25 قانون برنامه ششم تأکید شده است، تحت پوشش ببریم؛ ما که نمی‌توانیم به قوانین نگاه گزینشی داشته باشیم و بگوییم یک قانون یک قسمتی خوب و یک قسمتی بد است. 

* قبلاً ردیفی در بودجه برای خرید خدمات پیش‌بینی نشده بود  

الهیار ترکمن اظهار کرد: 13.9 درصد از منابع عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص یافته است و ما در سال 97 رقم 11.3 درصد هستیم یعنی رشد بودجه بر اساس مقدورات در قانون بودجه انجام شده است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ آموزش و پرورش هیچوقت بودجه آموزش و پرورش از 13 ، 13.2 درصد از بودجه عمومی کشور بالاتر نبوده است؛ ما در ابتدای دولت یازدهم حدود 14 هزار میلیارد تومان کل بودجه آموزش و پرورش بود که الان به 56 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 98 رسیده است. 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در 9 ماهه اول امسال، چیزی حدود 70 درصد از اعتبارات خودمان را تخصیص گرفتیم و تا آخر سال خیلی تخصیص‌مان بهتر می‌شود؛

وی با بیان اینکه بحث خرید خدمات آموزشی یک راه حل است، گفت: بنده هم به این شکل خرید خدمات در سال 93 و 94 نقد دارم؛ در آن سال ها برای پرداخت حقوق خرید خدمت، ردیفی در بودجه پیش بینی نشده بود و از سر جمع بودجه آموزش و پرورش حقوق آنها پرداخت می شد و از آن طرف چون طرح مثبت بود و نیاز احساس می شد و حتی جالب است بدانید برخی از نمایندگان مجلس تقاضا دارند که در استان خودشان اجرا شود، در پرداخت حقوق فاصله افتاد. 

الهیار ترکمن اضافه کرد: در سال 97 برای این موضوع ردیف مشخص گذاشتیم تا اینها را منظم پرداخت کنیم؛ در ابتدای امسال یک تأخیر بسیار زیاد در پرداخت ها داشتیم که بدهی را تا پایان اسفند ماه تسویه کردیم و الان اسفند 96، 2.5 ماه در ابتدای 97 و مهر به بعد است که دنبال منابع هستیم و پیگیری می کنیم البته تخصیص را برای پرداخت معوقات تا خرداد ماه امسال، گرفتیم.

وی با بیان اینکه باید شرایط کاری افراد در طرح خرید خدمات آموزشی باید اصلاح شود، افزود: باید تحلیل هزینه و فایده کنیم.

* کمک کنیم مسائل آموزش و پرورش از طریق علمی حل شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در سال 88 قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی داشتیم؛ کجای دنیاست که قانونی تصویب شود و ظرف 9 سال، 10 بار اجرا شود و دامنه شمول آن بازتر شود؛ 350 هزار نفر از دامنه شمول این قانون وارد آموزش و پرورش شدند. 

وی ادامه داد: حل مشکلات معیشت معلمان با حرف درست نمی شود بلکه باید پای میز کارشناسی برویم و از این طریق مشکل آنها را حل کنیم. 

الهیار ترکمن اظهار کرد: از این به بعد خیلی بیشتر دقت می کنیم و از سازمان مدارس غیردولتی می‌خواهیم که نظارت و رصد را بر مؤسسان در طرح خرید خدمات آموزشی بیشتر کنند.

وی افزود: برای رسیدن به بهره‌وری آموزش و پرورش باید پکیجی از راه‌حل‌ها را داشته باشیم و نمی‌توانیم تک بعدی نگاه کنیم و باید پشت میز کارشناسی بررسی شود و همه کمک کنند تا مشکلات حل شود؛ همچنین ورود سیاست به آموزش و پرورش و مسائل سیاسی به آن نابخشودنی ترین گناه است و نسل آینده را هدف قرار می‌دهد پس کمک کنیم مسائل آموزش و پرورش از طریق علمی حل شود.