۰ نفر

دفاع پوری حسینی از تعویق در واگذاری سهام دولت

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 325829
دفاع پوری حسینی از تعویق در واگذاری سهام دولت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دفاع تعلیق چند باره واگذاری پتروشیمی بیستون گفت: مزایده پتروشیمی بیستون را به این علت عقب انداختیم که افراد بیشتری بتوانند در مزایده شرکت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، تعویق در واگذاری‌ها، گران‌فروشی، واگذاری شرکت‌ها به افرادی که اهلیت ندارند و ... . این‌ها مواردی است که دستکم از زمان ریاست پوری حسینی در سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی اجرای اصل 44 قانون اساسی، هر روز بیش از پیش شنیده می‌شود؛ و به همین دلیل هم هست که رسانه‌ها لقب "آقای حاشیه" را به پوری حسینی داده‌اند.

بر این اساس نگاهی به آخرین واگذاری سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد آن طور که در سایت این سازمان آمده سرانجام مزایده بلوک 68.09 درصدی سهام شرکت پتروشیمی بیستون که توسط این سازمان از روز 20 به 28 آذر و پس از آن به 5 دیماه تغییر کرده بود، برگزار و این بلوک 340 میلیون و 497 هزار و 25 سهم قیمت 503 میلیارد تومان فروخته شد.

این در حالی است که ارزش کل پایه این بلوک یک هزار و 750 میلیارد ریال برای این واگذاری اعلام شده بود. ضمن این که بر اساس شنیده‌ها شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه برنده مزایده 503 میلیارد تومانی بلوک 68.09 درصدی سهام شرکت پتروشیمی بیستون بوده است.

بر این اساس پوری حسینی در دفاع از این واگذاری و درباره اینکه برخی می‌گویند چرا مزایده پتروشیمی بیستون به عقب افتاده گفته، مزایده پتروشیمی بیستون را به این علت عقب انداختیم که افراد بیشتری بتوانند در مزایده شرکت کنند که همین اتفاق هم افتاد و تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر شد. این موضوع یک حُسن است، اگر به جای مثلا دو متقاضی کاری کنید که 10 متقاضی بیاید اتفاق خوبی افتاده است.

این در شرایطی است که رئیس سازمان خصوصی‌سازی که سایه برکنار را ماه‌ها است پشت سر خود می‌بیند، توضیح نداده است که چرا پس از جنجال و حاشیه‌های بسیار، شرکت آلومینیوم المهدی را بدون اطلاع‌رسانی گسترده و در کمترین زمان ممکن به مزایده گذاشته است. ضمن این که پوری حسینی در خصوص این موضوع هم نگفت که چرا برخی از واگذاری‌ها را تنها با یک متقاضی برگزار کرده است.

همچنین پوری حسینی در خصوص واگذاری پتروشیمی بیستون اظهار داشته، در این مزایده چندین پاکت به سازمان خصوصی‌سازی فرستاده شد و تنها یک خریدار نداشته که حرف و حدیثی در آن باشد. برای این مزایده نماینده دیوان محاسبات، نماینده بازرسی و اعضای کمیسیون مزایده حضور داشتند. ضمن این که قیمت پایه این مزایده 174 میلیارد تومان بود که سه شرکت‌کننده قیمت را بالای 300 میلیارد تومان پیشنهاد داده بودند. شخص برنده حدود 503 میلیارد تومان پیشنهاد قیمت داده بود و این یعنی پتروشیمی بیستون نزدیک به سه برابر قیمت پایه فروخته شد که اتفاق بسیار خوبی است.

گفتنی است خوشحالی رئیس سازمان خصوصی‌سازی از مال‌فروشی دولت به سه برابر قیمت پایه در حالی بروز داده شده است که یکی از انتقادات وارده به عملکرد وی و همچنین روند اجرای 17 ساله خصوصی‌سازی در کشور مال‌فروشی به معنای واگذاری سهام و دارایی‌های دولت به بالاترین قیمت، بدون توجه به اهلیت خریداران و سرانجام شرکت‌های واگذار شده است.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید عاقبت این شرکت که خریدار احتمالی آن از قضا از جمله شرکت‌های پرحاشیه واگذار شده توسط پوری حسینی است، به عاقبت واگذاری‌های دیگر وی از جمله هپکو، نیشکر هفت تپه، آلومینیوم ایران، مغان و ... دچار می‌شود، یا این که پس از سال‌ها سرانجام عاقبت‌بخیری نصیب خصوصی‌سازی می‌شود!