۰ نفر

در گفت‌و گو با فعالان بخش خصوصی مطرح شد؛

انتقاد فعالان بخش خصوصی از بودجه98/ صادرات و واردات قربانی شده‌اند

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 325309
انتقاد فعالان بخش خصوصی از بودجه98/ صادرات و واردات قربانی شده‌اند

در پی ارائه لایحه بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی و انتشار جزییات آن، فعالان اقتصادی به برخی از موارد مربوط به مسائل واردات و صادرات انتقاد دارند.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ عدنان موسی پور، رییس کمیسیون توسعه صادرات در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در واکنش به لغو معافیت مالیاتی برای صادرکنندگانی که ارز را به کشور برنمی‌گردانند، گفت: این تصمیم نیز در راستای بخشنامه‌ها و تصمیمات اخیر صادراتی گرفته شده و مجددا از نظر صادرکنندگان با ایراد بسیاری همراه است.

وی تاکید کرد: این تمهیدات از جلسات قبل برای جذب منابع بیشتر در نظر گرفته شده بود اما به طور کل اختلاف نظری بین بخش خصوصی واقعی و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور وجود دارد که منجر به اتخاذ چنین تصمیمات و سوء تفاهماتی می‌شود.

موسی پور با بیان این که دولت، صادرات و واردات را به گوشت قربانی تبدیل کرده، افزود: صادرکنندگان همچنان مخالف این تصمیمات هستند و دوباره تاکید می‌کنم اگر با همین رویه پیش برویم آینده خوبی در انتظار صادرات نخواهد بود.

اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق ایران و چین نیز در همین راستا تاکید کرد: بارها گفته‌ایم که سامانه نیما تنها یک آدرس غلط به صادرکنندگان می‌دهد و در عمل وجود خارجی ندارد، بنابراین هر تصمیمی که روی این موضوع مانور دهد نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

مهدی پورقاضی، عضو کمیسیون واردات اتاق ایران نیز با انتقاد از اختیار جدید صرافی‌ها برای تامین ارز واردات، اظهار کرد: صرافی‌های نیما رویه فوق‌العاده دموکراتیکی دارند و خرید ارز از آن‌ها بین یک هفته تا دو ماه طول می‌کشد.

ادامه داد: در این روش جدید شرایط یکسان برای واردکنندگان وجود ندارد و از طرفی تاخیر تخصیص ارز به واردات توسط صرافی‌ها به تبع هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این که ارز چند نرخی با هر روشی منجر به فساد خواهد شد، افزود: اگر یک نرخ واحد به جز 4200تومان برای تمام صرافی‌ها تعریف شده بود، می‌توانست روش جدید اقدام خوبی باشد اما حالا چند نرخی بودن ارز منجر به سردرگمی واردکنندگان خواهد شد.