۰ نفر

برگه‌های سهام عدالت فاقد ارزش و اعتبار هستند

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 324610
برگه‌های سهام عدالت فاقد ارزش و اعتبار هستند

برگه‌های عضویت کنونی سهام عدالت که در اختیار مشمولان قرار دارد، فاقد هرگونه ارزش و اعتباری هستند و در زمان آزادسازی، سازوکار دیگری برای خرید و فروش سهام عدالت در نظر گرفته می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، طرح توزیع سهام عدالت در حالی از سال ۸۵ در کشور در حال اجرا است که بر اساس آن ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر از اقشار مختلف جامعه در قالب ۶ دهک و ۱۸ گروه دسته‌بندی شده و سهام عدالت میان آنها توزیع شده است.

این در حالی است که مطابق قانون با پایان یافتن زمان تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه آن، از سال گذشته سود سهام عدالت مشمولان بجای واریز به حساب خزانه بابت تسویه اقساط آنها، میان مشمولان در حال توزیع است و از سوی دیگر باید آزاسازی این سهام نیز انجام شود.

در این راستا در زمستان سال گذشته لایحه ساماندهی سهام عدالت با هدف آزادسازی این سهام و فراهم آوردن شرایط خرید و فروش آن به مجلس ارائه شده است و در صورت موافقت نمایندگان مجلس با این لایحه، مراحل اجرایی آزادسازی سهام عدالت آغاز می‌شود.

در این زمینه یکی از پرسش‌های مطروحه این است که آیا در زمان آزادسازی سهام عدالت، برگه‌های عضویتی که در حال حاضر در اختیار مشمولان است، قابلیت خرید و فروش پیدا خواهند کرد؟ در این خصوص باید گفت برگه‌های عضویت کنونی فاقد هرگونه ارزش و اعتباری هستند و در زمان آزادسازی، سازوکار دیگری برای خرید و فروش سهام عدالت درنظر گرفته شده است؛ بنابراین این برگه‌ها ارزش خریدو فروش ندارند.

ضمن اینکه در صورت مفقودی برگه عضویت سهام عدالت هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه‌ها فاقد کاربرد و ارزش می‌باشد. بر این اساس مشمولان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir  از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

درباره ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از مشخمولان نیز باید اشاره کرد که ارزش اولیه سهام عدالت متعلق به هر شخص مطابق مقررات مربوط تخصیص پیدا کرده و مشمولان می‌توانند صورتحساب خود را از طریق سامانه سهام عدالت مشاهده کنند. ضمن این که ارزش روز این سهام متناسب با افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بورس و فرابورس در نوسان است و نمی‌توان قیمت دقیقی را برای سهام هر یک از مشمولات برآورد و اعلام کرد.

این گزارش می‌افزاید: در خصوص مشمولان سهام عدالت نیز فقط کسانی که در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی شده‌اند و نامشان از طریق شرکت‌های مذکور به سازمان خصوصی‌سازی ارسال و در سامانه سهام عدالت درج شده است، مشمول نهایی سهام عدالت هستند و ثبت نام اولیه و یا داشتن دعوتنامه دلیل بر ثبت نام نهایی، نمی‌باشد.