۰ نفر

وزیر علوم:

تولیدکنندگان به فضای فکری جامعه اطمینان داشته باشند

۳ دی ۱۳۹۷، ۲۱:۲۱
کد خبر: 324283
تولیدکنندگان به فضای فکری جامعه اطمینان داشته باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که علی‌رغم این‌که این وزارتخانه سهم کمی از اعتبارات پژوهشی را در اختیار دارد، ولی حمایت از پژوهش و فناوری را در دستور کار دارد، گفت: از تولیدکنندگان داخلی درخواست دارم تا به فضای فکری ایجادشده داخلی اطمینان داشته باشند و با آنها همکاری کنند.

به‌ گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ‌ایسنا، منصور غلامی امروز در افتتاحیه نوزدهمین "نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار" و "ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران" با تاکید بر ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، افزود: در رتبه‌بندی‌های علمی انجام شده ایران از نظر تولید علم  رتبه شانزدهم دنیا را کسب کرده است و از نظر سرعت رشد تولیدات علمی در سال میلادی گذشته رتبه اول را  کسب کرده‌ایم. 

وی با بیان این‌که بعد از ایران، کشورهای چین و روسیه سرعت تولید علم بالایی دارند، در ادامه خاطر نشان کرد: ایران همچنین در منطقه رتبه اول تولید علمی را کسب کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که این اعداد ظرفیت علمی کشور را نشان می‌دهد، گفت: علاوه بر این در حوزه‌هایی مانند نانو تکنولوژی و بایو فناوری و برخی دیگر از رشته‌ها ایران رتبه‌های کمتر از 10 را کسب کرده است.

وی با اشاره به این‌که در حال‌ حاضر اساتید و محققان مراکز تحقیقاتی سایر دستگاه‌ها به ظرفیت‌های علمی کشور اضافه شده‌اند، در این باره توضیح داد: از این رو ظرفیت بزرگ علمی در کشور ایجاد شده است و بر این اساس رویکرد وزارت علوم در سال‌های اخیر  حرکت به سمت تولید فناوری و کاربرد دانش و فناوری ها در جامعه و همچنین تولید ثروت است.

غلامی در ادامه‌ با بیان این که در حال‌ حاضر 43 پارک علم و فناوری در کشور راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: در کنار علم ‌و فناوری و مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیانی شکل گرفته‌اند و بر این اساس وزارت علوم در راستای حمایت از تبدیل دانش به فناوری و کاربردی کردن دستاوردهای علمی حمایت‌های مالی از بخش‌های پژوهشی داشته است.

وی با اشاره به این که حمایت‌های ما به سمت حمایت از شرکت‌های جوان دانش‌بنیان است، گفت: این‌ در حالی است که وزارت علوم سهم کمی از منابع پژوهشی را در اختیار دارد و اگر همه دستگاه‌ها این جهت را در برنامه‌های خود قرار دهند، طبعا منابع بیشتر مالی به حوزه‌های علمی و فناوری اختصاص خواهد یافت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صندوق‌های حمایت از پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: در این راه صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند نقش موثری در سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر ایفا کند.

وی ضمن ابراز امیدواری به این‌که به علم و فناوری کشور و همچنین اساتید خوش‌فکر و صاحب نظر علم توجه بیشتری صورت گیرد، گفت: هر چند که ما در این مسیر تجربه زیادی نداریم، ولی نمونه‌های موفقی در کشور ایجاد شده است و امیدوارم در جمعی که امروز (دوشنبه) تشکیل شده است، در آینده نیز یک روند رو به رشدی داشته باشند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به تولیدکنندگان داخلی، تاکید کرد: از تولیدکنندگان داخلی درخواست دارم که به فضای فکری ایجادشده در کشور اطمینان کنند و در این صورت قطعا می‌توانند حمایت‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است که خودباوری را در نسل جوان جامعه افزایش دهیم.