۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

حل مشکل گرمایش مدارس با یک ماه یارانه نیمی از افراد کشور

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۱۸
کد خبر: 323517
حل مشکل گرمایش مدارس با یک ماه یارانه نیمی از افراد کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر نیمی از افراد یارانه بگیر در کشور یک ماه از یارانه خود صرف‌نظر کنند این مشکل یک‌بار برای همیشه تمام خواهد شد ولی اگر نگاهمان به بودجه دولت باشد تا 8سال آینده هم نخواهیم توانست بخاری‌های غیر ایمن را از مدارس جمع‌آوری کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید محمد بطحایی شامگاه پنج‌شنبه در جمع خیرین مدرسه‌ساز در دانشگاه علوم پزشکی این شهر اظهار داشت: مهم‌ترین هدف و مأموریت آموزش و پرورش عمومی آماده سازی دانش آموزان برای پذیرفتن مسئولیت‌های فردی و اجتماعی فردای کشور است.

وی افزود: یکی از انتقادهایی که همواره به آموزش و پرورش می‌شود این است که ما دانش آموزان را نه‌ تنها برای امروز و فردا، بلکه بر اساس مدل‌های قدیمی برای گذشته تربیت می‌کنیم و این نقد تا حدی درست است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مهم‌ترین مؤلفه تحول آموزش و پرورش این است که دانش آموزان امروز باید مهارت‌ها و دانش‌هایی را تمرین کنند که به درد فردای آن‌ها بخورد و آن‌ها را برای فردا آماده کند، دانش آموزان در مدرسه باید تمرین صبر، ایثار، مدارا کردن و احترام به بزرگ‌تر را انجام دهند و این موارد جزء آموزه‌های دینی ماست که به ما تکلیف شده است.

بطحایی  با انتقاد از حفظ کردن مطالب گفت: اینکه همه تمرکز روی یک سری مفاهیم شناختی گذاشته شود بدان معناست که گویا همه دانش آموزان باید دانشمند فیزیک و شیمی حتماً بشوند، درصورتی‌که جای این مباحث در ابتدایی و متوسطه اول نیست بلکه در آموزش عالی باید صورت بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت موجود نظام آموزش و پرورش افزود: به همین دلیل است که هرروز جایگاه اهداف پرورشی محدودتر می‌شود، استراتژی ماباید در نظام تعلیم و تربیت تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه کتب کمک‌آموزشی مضر است تصریح کرد: کتب کمک‌آموزشی سم مهلکی برای نظام تعلیم و تربیت است و باید این‌ها را جمع کرد و این روش که مرتب بچه‌ها در معرض آزمون‌های متعدد قرار دهیم اشتباه است، برای صداوسیما و رهبر معظم انقلاب نامه نوشتم و خواهش کردم که تبلیغ این موضوعات در رسانه ملی کاهش پیدا کند زیرا باعث ایجاد عطش کاذب در بین دانش آموزان می‌شود و این  موضوع کاهش نیز پیدا کرده است.

بطحایی افزود: کار درست این است که اگر معلمی مشاهده کرد که دانش آموزش در درسی مشکل دارد، او را به فلان کتاب رجوع دهد نه اینکه کتاب‌های کمک‌آموزشی را مرتب در صداوسیما تبلیغ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث وجود مافیا در نظام آموزشی کشور ابراز کرد: از نظر من مافیا عادت‌های غلطی است که داریم، این عادت غلطی است که درست کرده‌ایم و دانش‌آموز را به اینجا رسانده‌ایم که در زمان اوج لذت و تفریح به خاطر فشار درسی افسرده و منزوی شود، مدرسه باید محلی شاد و لذت‌بخش برای دانش‌آموز باشد و  محتوا باید مطابق نیازهای دانش آموزان باشد و آن زمانی ما به اهدافمان رسیده‌ایم که دانش‌آموز از خوردن زنگ اتمام مدرسه ناراحت باشد و به‌سختی از مدرسه خارج شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل در نظام آموزشی معلم است و بعد خود فضای آموزشی افزود: فضای آموزشی باعث تهییج دانش آموزان در مدرسه می‌شود.

بطحایی با ابراز شرمندگی از وجود بخاری‌های نفتی در برخی مدارس گفت: اگر نیمی از افراد یارانه بگیر در کشور یک ماه از یارانه خود صرف‌نظر کنند این مشکل یک‌بار برای همیشه تمام خواهد شد ولی اگر نگاهمان به بودجه دولت باشد تا 8 سال آینده هم نخواهیم توانست بخاری‌های غیر ایمن را از مدارس جمع‌آوری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هنگامی که می‌بینم یک ساختمان مجلل دولتی در کنار یک مدرسه‌ای است که هر آن احتمال ریزش سقف وجود دارد بسیار تأسف می‌خورم و باید بدانیم با این راه و رسم عاقبتمان به خیر نخواهد بود.

وی افزود: تمام سعی ما در وزارتخانه این است که به آموزش و پرورشی در سطح و در تراز انقلاب اسلامی برسیم.